Stel je voor: de FIA besluit om een eigen F1-auto op waterstof toe te voegen aan de grid. Precies dit gaat er gebeuren bij de 24 Uur van Le Mans. De Franse autosportbond Automobile Club de l’Ouest – en tevens mede-organisatie van de 24-uursrace – werkt samen met H24Project aan de MissionH24: een waterstofracer voor Le Mans. Heel eerlijk lijken ze het niet aan te pakken.

De nieuwe auto zet waterstof om in elektriciteit. Het piekvermogen van de MissionH24-auto is 885 pk. Mocht de auto binnenkort meedoen met de 24 Uur van Le Mans, dan is ie een stuk sterker dan de auto’s in de Hypercar-klasse die maximaal 670 pk aan vermogen mogen hebben. Toch zou het doel bij een Le Mans-deelname zijn om te strijden met de topteams in de GT3-klasse, volgens H24Project.

Al vijf jaar aan het werk

De speciale waterstofauto is een doorontwikkeling op de eerste auto van H24Project die in 2018 werd gepresenteerd. Vorig jaar deed het H24-team voor het eerst mee aan een raceklasse, de Michelin Le Mans Cup. Bij alle vier de races kwam de waterstofauto aan de streep. Ten opzichte van de auto van vorig jaar moet de nieuwe waterstofracer op ieder vlak een flinke stap voorwaarts maken.

MissionH24 waterstofracer 24 Uur van Le Mans

De aandrijflijn moet bijvoorbeeld van 48 kilo naar een gewicht van 30 kilo gaan. Het drooggewicht van de hele auto moet 150 kilo minder worden: van 1.450 kilo naar 1.300 kilo. De batterij mag op zijn beurt niet zwaarder zijn dan 80 kilo terwijl de vorige accu 92 kilo woog. Mede door deze maatregelen moet de nieuwe waterstofauto een topsnelheid aan kunnen tikken van 320 km/u.

Het einddoel van MissionH24: Le Mans winnen

Helaas is de auto nog lang niet klaar om het Circuit de la Sarthe te betreden. In maart van volgend jaar rondt het projectteam, het ontwerp af. Daarna moet er in juni 2024 een fysieke mock-up van de auto zijn. Vier maanden later begint de bouw van de echte auto en wordt ie meteen op de rollenbank gezet. Aan het begin van 2025 zou de auto klaar zijn voor zijn eerste testrondjes.

Mede-voorzitter van het project en voorzitter van de ACO, Pierre Fillon, spreekt het einddoel van het project uit: ‘De ambitie is nu om de eerste emissievrije winnaar van de 24 Uur van Le Mans aan te leveren.’ De MissionH24 mist alleen nog één essentieel onderdeel: een naam voor de auto. Tot 13 november kun je een suggestie doorgeven via social media.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)