Dacht je dat de afgelopen editie van de 24 Uur van Le Mans spannend was? Begin je dan nu alvast voor te bereiden voor komend jaar. In 2024 worden het pas echt interessant met nog meer uitdagers die graag willen opscheppen met de overwinning. De creatie die je hierboven ziet, is de inzending van Lamborghini voor de Hypercar-klasse van het WEC en de GTP-klasse van IMSA.
Het Iron Lynx-raceteam gaat met de SC63 rijden. Daarvan zijn vier coureurs bekend: Mirko Bortolotti, Andrea Caldarelli, Romain Grosjean en Daniil Kvyat. De auto heet de Lamborghini SC63 (SC staat voor Squadra Corse en 63 verwijst ongetwijfeld naar 1963, het jaar dat Lambo werd opgericht). Het merk legt een hybride 3,8-liter twinturbo V8 achterin de hypercar. Zoals de regels van het WEC voorschrijven, mag de aandrijflijn maximaal 680 pk produceren.
De Lamborghini SC63 krijgt een ‘cold v’
De twee turbo’s komen niet bovenop de motor te zitten (zoals bij Porsche of Ferrari), maar hangen naast de V8. Dit noem je een ‘cold v’. De turbo’s krijgen hierdoor meer koeling (omdat ze niet op het warme deel zitten) en omdat ze naast de motor hangen, zorgen ze voor een lager zwaartepunt. Een ‘hot v’ heeft als voordeel dat de uitlaatgassen minder afstand hoeven af te leggen, waardoor de turbo’s sneller opspoelen.
De hypercar-klasse bestaat uit twee onderdelen: de LMDh en LMH. Bij de LMH bouw je helemaal zelf de auto en mag je los gaan met het ontwerp. De hypercars van Ferrari, Toyota, Peugeot, Glickenhaus en Vanwall vielen vorig jaar onder deze regels. Bij de LMDh ben je verplicht om een LMP2-onderstel te kopen bij één van de vier leveranciers: Ligier, Oreca, Dallara of Multimatic.
Alleen Porsche en Cadillac deden vorig jaar mee in deze klasse. Zij kozen respectievelijk voor Multimatic en Dallara. Lamborghini treedt in 2024 toe tot de LMDh-klasse net als Alpine en BMW. Lambo kiest voor het onderstel voor Ligier. Daarmee kan Lamborghini al haar wensen doorspelen aan het Franse merk om een passend onderstel te bouwen voor de SC63.
Een kans om het goed te doen
De carrosserie bouwt Lamborghini zelf in de Centro Stile-afdeling. Het is een belangrijke taak, want je krijgt maar één kans om het goed te doen. Het is niet zo als bij de F1 dat er een ontwikkelingsoorlog uitbarst gedurende het seizoen – het design waarmee je start, daarmee moet je ook eindigen.
Lamborghini zegt dat de koets bestand moet zijn tegen het ‘worst-case scenario, zoals hoge temperaturen’. We vermoeden dat ze hiermee doelen op brand. Om andere hoge temperaturen tegen te gaan, zijn er acht radiators voor de motor, de hybride aandrijflijn, het koelsysteem en de airco (ja, coureurs krijgen airconditioning in de hypercar).
Stephan Winkelmann noemt de SC63 de ‘meest geavanceerde raceauto die Lamborghini ooit heeft gemaakt’. Daarnaast kijkt hij uit naar de deelname aan het WEC: ‘De kans om mee te doen aan de grootste langeafstandsracen ter wereld met een hybride prototype vervult onze visie voor de toekomst van hoge performance mobiliteit.’
TG Fan heeft op 14 juli 2023 geschreven:
Heeft verdacht veel trekjes van de VGT, als je goed kijkt.