Stel je voor dat de FIA verzint om de Formule E en F1 samen te voegen tot één klasse. De elektrische racers zouden geen kans maken tegen de sterkere, geavanceerdere F1-auto’s, maar ach, dan wordt Logan Sargeant misschien niet iedere race laatste. In de World Rallycross gaan rallyauto’s uit de elektrische raceklasse voortaan concurreren met benzineauto’s.

De afgelopen twee jaar reden de elektrische RX1e-auto’s in een eigen klasse. Vanaf dit jaar mogen ook oude RX1-auto’s met een verbrandingsmotor meerijden. De benzineauto’s rijden trouwens op duurzame brandstof, dus groen boegeroep mag achterwege blijven. Teams en coureurs mogen zelf kiezen of ze rijden in een RX1- of RX1e-auto. En nu maar hopen dat de teams verschillende keuzes maken zodat we een echte strijd krijgen tussen elektrische en benzineauto’s in het World Rallycross-kampioenschap.

World Rallycross komt ook hierheen

Het rallykampioenschap bestaat uit vijf raceweekenden waarbij er in ieder weekend twee races worden verreden. De World RX – zoals de klasse ook wel wordt genoemd – komt ook in actie in het Belgische plaatsje Mettet, net buiten Charleroi. Vanuit Utrecht is een uurtje of drie rijden, maar dan kun je wel mooi de strijd tussen elektrisch en benzine bijwonen. En jouw lievelingsaandrijfvorm juichend aanmoedigen.

Uitvoerend manager Arne Dirks kijkt uit naar ‘de strijd der technologieën’. ‘We zijn benieuwd of [de elektrische auto’s] het op kunnen nemen tegen de auto’s met verbrandingsmotor op de grid. Zoals we weten: in rallycross kan het alle kanten op’, zegt hij. Welke energiebron zal volgens jou aan het langste eind trekken: elektra of duurzame benzine?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear