
Oh ja, de MG XPower SV. Helemaal vergeten…
Hoe kun je? Dit is dé musclecar van Groot-Brittannië! Een vlaggenschip van MG dat het tegen TVR moest opnemen en het hele merk een glorieus, welvarend nieuw tijdperk in moest brengen, in een wolk van V8–herrie en -furie. De auto werd gebouwd in Modena en, eh, afgewerkt in Longbridge. Hij was gemaakt om de Porsche 911 het vuur na aan de schenen te leggen. Dat… nou ja, liep net even anders.
En wat is dat oranje geval naast hem?
Dat is de MG 4 XPower – het new-age vlaggenschip (tenminste, tot het moment dat de in aantocht zijnde tweedeurs sportwagen Cyberster hier wiel aan de grond zet) dat de oude naam in ere heeft hersteld. Zoals je weet is MG nu eigendom van door de Chinese staat gerunde mega-bedrijf SAIC. Dat het, zo eerlijk moet je ook wel weer zijn, helemaal niet zo slecht doet, met vriendelijk geprijsde SUV’s voor de hele familie als belangrijkste producten.
Hoe zat het nu ook alweer precies met die oldtimer?
Heb je even? Zijn geboorte was bepaald geen makkelijke bevalling. De auto begon zijn leven als de De Tomaso Biguá concept en werd voor het eerst getoond op de Salon van Genève in 1996. Die transformeerde vervolgens in de productierijpe De Tomaso Mangusta, voordat die in kleine aantallen werd verkocht als Qvale Mangusta, nadat Bruce Qvale ruzie had gekregen met Alejandro de Tomaso. Uiteindelijk kwam daar MG, dat Qvale kocht. Het vroeg Peter Stevens vervolgens om de auto geheel opnieuw te ontwerpen. Stevens, die ook de McLaren F1 tekende, kwam op de proppen met de koolstofvezel vormen die je op deze pagina ziet.
-
Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
-
Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
-
Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
-
Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
-
Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
-
Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
-
Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
-
Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
Is ie zo bruut om te rijden als ie eruitziet?
Dat zou je denken, zeker omdat dit de XPower SV-R is, de topversie waarvan de modulaire Ford V8-motor is opgeboord tot 5,0 liter en getuned is door Roush om (conservatieve schatting) zo’n 390 pk te leveren. In werkelijkheid vindt ie het prima om met lage snelheden een beetje in het rond te gorgelen, met zijn lichte besturing, zachte ophanging en heerlijk V8-gebrabbel. Ja, het interieur kraakt zo hier en daar wel wat, maar in feite is dit dus een grote vriendelijke GT.
Kan die nieuwe qua snelheid ook maar een béétje in de buurt komen?
Oh, die is veel, véél sneller. Waar MG voor de XPower SV-R een 0-naar-96-tijd opgaf van 4,9 seconden, doet de moderne MG 4 XPower daar maar 3,7 seconden over. Dat is dan dankzij twee elektromotoren die 435 pk naar alle vier de wielen sturen. Maar goed: het ontbreekt het hele ding wel aan enige vorm van dramatiek, zowel in het saaie interieur als in de ‘mikken en afschieten’-rijervaring.
Hoeveel moeten deze jongens kosten?
Nou, deze specifieke SV-R is nogal een bijzondere. Er werden maar 42 5,0-liters gebouwd en dit is de enige in het groen met een bruin interieur. De huidige eigenaar John kocht hem voor 25.000 pond en je kunt hem waarschijnlijk zelfs met een blanco cheque niet overhalen om ’m weer van de hand te doen. De MG 4 XPower klinkt als belachelijk veel waar voor je geld, voor 42.285 euro, maar eerlijk: wij zouden dan liever gaan voor de langzamere, goedkopere versie en wat we overhouden in een potje ‘toekomstig SV-eigenaarschap’ stoppen.
Met dank aan Wolverhampton Halfpenny Green Airport, en John Newey voor het lenen van zijn MG XPower SV-R
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “Heeft de elektrische MG 4 XPower iets gemeen met de oude MG XPower SV-R?”
Geef een reactie Reactie annuleren


MG 4 XPower review: De minst hete hot hatchback waar we ooit in reden

Deze MG 4 XPower is een ‘hyper hatch’ voor een gunstige prijs

Kia Niro EV vs MG 4: Welke is de beste EV voor elke dag?

MG 4 Electric Standard review: Is de instap-MG het geld waard?

MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Dit zijn 15 cabrio’s met vierwielaandrijving (voor de wintersport?)

Is de elektrische MG Cyberster beter dan de Duitse BMW Z4?

Dit zijn de vier goedkoopste cabrio’s van Nederland

De MG 3 Hybrid is goedkoper en krachtiger dan de rest, hoe rijdt het dan? (review)

VIDEO: Rijden in de MG Cyberster

De nieuwe MG 3 heeft slechts drie versnellingen (en komt naar Nederland)

Deze Datsun 240Z is helemaal elektrisch: coole restomod of heiligschennis?

Lijkt de moderne Jeep Wrangler nog een beetje op de Willys Jeep uit 1955?

Waarom bouwde Saab nooit een auto die zo cool was als de 9-X?

De korte historie van de Renault 5: van supermini tot rallymonstertje

De Golf Country bewijst dat Volkswagen ooit wel een gevoel voor humor had

Deze specialist denkt dat Porsche-klanten met viercilinders het hardst rijden

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

Het antwoord is een duidelijke ‘Nee’. Engelse traditie tegenover Chinese spionage rommel. Behalve dat ze allebei 4 wielen hebben is er helemaal niets wat ze gemeen hebben.
TG hou eens op met die China promo. Schandalig hoe jullie vallen voor het bloedgeld van dat überfoute land.
Dit was ook mijn eerste gedachte. Het lijkt wel de zoveelste advertorial voor die troep de laatste tijd.
Topgear verkoopt zijn ziel in ruil voor Chinees bloedgeld.