Oh ja, de MG XPower SV. Helemaal vergeten…

Hoe kun je? Dit is dé musclecar van Groot-Brittannië! Een vlaggenschip van MG dat het tegen TVR moest opnemen en het hele merk een glorieus, welvarend nieuw tijdperk in moest brengen, in een wolk van V8–herrie en -furie. De auto werd gebouwd in Modena en, eh, afgewerkt in Longbridge. Hij was gemaakt om de Porsche 911 het vuur na aan de schenen te leggen. Dat… nou ja, liep net even anders.

En wat is dat oranje geval naast hem?

Dat is de MG 4 XPower – het new-age vlaggenschip (tenminste, tot het moment dat de in aantocht zijnde tweedeurs sportwagen Cyberster hier wiel aan de grond zet) dat de oude naam in ere heeft hersteld. Zoals je weet is MG nu eigendom van door de Chinese staat gerunde mega-bedrijf SAIC. Dat het, zo eerlijk moet je ook wel weer zijn, helemaal niet zo slecht doet, met vriendelijk geprijsde SUV’s voor de hele familie als belangrijkste producten.

Hoe zat het nu ook alweer precies met die oldtimer?

Heb je even? Zijn geboorte was bepaald geen makkelijke bevalling. De auto begon zijn leven als de De Tomaso Biguá concept en werd voor het eerst getoond op de Salon van Genève in 1996. Die transformeerde vervolgens in de productierijpe De Tomaso Mangusta, voordat die in kleine aantallen werd verkocht als Qvale Mangusta, nadat Bruce Qvale ruzie had gekregen met Alejandro de Tomaso. Uiteindelijk kwam daar MG, dat Qvale kocht. Het vroeg Peter Stevens vervolgens om de auto geheel opnieuw te ontwerpen. Stevens, die ook de McLaren F1 tekende, kwam op de proppen met de koolstofvezel vormen die je op deze pagina ziet.

  • MG XPower SV-R detail MG XPower logo
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • MG XPower SV-R detail luchtinlaat op motorkap
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • MG XPower SV-R detail koplamp
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • MG XPower SV-R zijskirts luchtinlaten en wiel
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • MG XPower SV-R detail wiel
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • MG XPower SV-R detail SV-R badge
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • MG XPower SV-R detail achtervleugel
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • MG XPower SV-R detail V8-motor
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • MG XPower SV-R detail MG XPower logo
  • MG XPower SV-R detail luchtinlaat op motorkap
  • MG XPower SV-R detail koplamp
  • MG XPower SV-R zijskirts luchtinlaten en wiel
  • MG XPower SV-R detail wiel
  • MG XPower SV-R detail SV-R badge
  • MG XPower SV-R detail achtervleugel
  • MG XPower SV-R detail V8-motor

Is ie zo bruut om te rijden als ie eruitziet?

Dat zou je denken, zeker omdat dit de XPower SV-R is, de topversie waarvan de modulaire Ford V8-motor is opgeboord tot 5,0 liter en getuned is door Roush om (conservatieve schatting) zo’n 390 pk te leveren. In werkelijkheid vindt ie het prima om met lage snelheden een beetje in het rond te gorgelen, met zijn lichte besturing, zachte ophanging en heerlijk V8-gebrabbel. Ja, het interieur kraakt zo hier en daar wel wat, maar in feite is dit dus een grote vriendelijke GT.

Kan die nieuwe qua snelheid ook maar een béétje in de buurt komen?

Oh, die is veel, véél sneller. Waar MG voor de XPower SV-R een 0-naar-96-tijd opgaf van 4,9 seconden, doet de moderne MG 4 XPower daar maar 3,7 seconden over. Dat is dan dankzij twee elektromotoren die 435 pk naar alle vier de wielen sturen. Maar goed: het ontbreekt het hele ding wel aan enige vorm van dramatiek, zowel in het saaie interieur als in de ‘mikken en afschieten’-rijervaring.

Hoeveel moeten deze jongens kosten?

Nou, deze specifieke SV-R is nogal een bijzondere. Er werden maar 42 5,0-liters gebouwd en dit is de enige in het groen met een bruin interieur. De huidige eigenaar John kocht hem voor 25.000 pond en je kunt hem waarschijnlijk zelfs met een blanco cheque niet overhalen om ’m weer van de hand te doen. De MG 4 XPower klinkt als belachelijk veel waar voor je geld, voor 42.285 euro, maar eerlijk: wij zouden dan liever gaan voor de langzamere, goedkopere versie en wat we overhouden in een potje ‘toekomstig SV-eigenaarschap’ stoppen.

Met dank aan Wolverhampton Halfpenny Green Airport, en John Newey voor het lenen van zijn MG XPower SV-R

Reacties

  • Henk heeft op 29 juni 2024 geschreven:

    Het antwoord is een duidelijke ‘Nee’. Engelse traditie tegenover Chinese spionage rommel. Behalve dat ze allebei 4 wielen hebben is er helemaal niets wat ze gemeen hebben.

    Reageer
  • Rot Op!!!! heeft op 29 juni 2024 geschreven:

    TG hou eens op met die China promo. Schandalig hoe jullie vallen voor het bloedgeld van dat überfoute land.

    • Jan de Witte heeft op 29 juni 2024 geschreven:

      Topgear verkoopt zijn ziel in ruil voor Chinees bloedgeld.

      Reageer
    • Pedro heeft op 29 juni 2024 geschreven:

      Dit was ook mijn eerste gedachte. Het lijkt wel de zoveelste advertorial voor die troep de laatste tijd.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)