
Dit is toch een BMW 1-serie? Ja, maar niet zomaar een. Je kijkt hier naar de AC Schnitzer ACS1, bijgenaamd ‘Green Hell’. In essentie is ie een BMW M135i die zich al een jaartje of twee vier keer per week kapot-gaint in de sportschool.
Had de M135i dan zo’n uitgebreide work-out nodig? Oh, jazeker. De vorige generatie en zijn gefacelifte opvolger, de M140i, verwerden al snel tot een soort cultklassiekers. Ze waren niet perfect, maar het waren hot hatches met achterwielaandrijving en een in de lengterichting gemonteerde zescilinder-lijnmotor. In de wereld van de potente hatchbacks voelden ze aan als de mokers onder de hamers, maar bijzonder, dat waren ze.
Waarom de AC Schnitzer ACS1 bestaat
En toen gooide BMW de gehele 1-serie om, van het unieke achterwielaangedreven platform naar een met Mini gedeelde, voorwielaangedreven basis. Alles wat de M135i zo speciaal maakte, verdween als sneeuw voor de zon. Tuner Schnitzer heeft niet geprobeerd om de gehele waslijst aan bezwaren terug te draaien; het bedrijf uit Aken legt zijn focus doorgaans op de ophanging en de aankleding, dus een herontwerp van de hele auto was misschien een beetje hoog gegrepen. En zo ontstond deze AC Schnitzer ACS1.
Toch willen we best beweren dat een simpele kleurwijziging naar San Remo-groen de styling van de nieuwste 1 een stuk makkelijker verteerbaar heeft gemaakt. Die laktint is maar de helft van de reden waarom de tuner zijn nieuwe AC Schnitzer ACS1 het koosnaampje Green Hell heeft gegeven. De andere helft kun je vast al raden: z’n ophanging met RS-coil-overs werd op de Nürburgring getest, waar het hoofdkwartier van de tuner zich slechts een ritje van een uur naar het zuiden vandaan bevindt.
De AC Schnitzer ACS1 is een scherpere M135i
Kort gezegd is deze aangepakte variant van de BMW M135i een scherpere, meer alerte auto geworden, zonder dat hij op matig wegdek je vullingen er meteen uit zal rammelen. Zelfs niet als je ’m aankleedt zoals de versie die wij hier rijden, met nogal cartooneske 20-inch wielen. Die geven wel een enigszins broos randje aan je rijervaring, maar de carrosserie blijft continu goed onder controle.
Er is geen extra vermogen voorhanden, hoewel je er misschien een fractie extra performance uit zou kunnen persen dankzij de zeer bescheiden gewichtsbesparing ten opzichte van de standaardauto. Het interieur herinnert je eraan hoe briljant de ergonomie van deze BMW in de basis al is – de aanpassingen van Schnitzer zijn hier beperkt, met de nieuwe, langere flippers achter het stuur als de meest opvallende.
Wat kost de AC Schnitzer ACS1?
Voor alle glimmende extraatjes die je hier ziet, wil Schnitzer in totaal graag bijna 14 mille ontvangen. Voeg dat toe aan de nieuwprijs van een M135i en je komt in Nederland uit op een prijs van 77.000 euro; zo’n 66.000 euro in België. Natuurlijk kun je ook losse opties selecteren, en dat is dan ook wat wij zouden doen. Laat die breekbaar uitziende splitter onder de voorbumper maar zitten, en de 20-inchers hoeven van ons ook niet per se – daarmee bespaar je zo al meer dan 5 mille. De grote verbetering in karakter komt voort uit de ophanging, en die is al voor 3.000 euro de jouwe.
Ook belangrijk: die upgrade is natuurlijk niet alleen beschikbaar voor de M135i. De simpelere BMW 128ti, waarvan wij groot fan zijn, kan er ook mee worden uitgerust. Dan ben je inclusief de auto zelf voor nog geen 57.000 euro klaar (ruim 48.000 euro in België). Moet je alleen nog even een andere bijnaam verzinnen.
Specificaties AC Schnitzer ACS1 Green Hell (BMW M135i)
Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
306 pk @ 4.500 tpm
450 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,4 l/100 km
168 g/km CO2, E-label
Afmetingen
4.319 x 1.799 x 1.434 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.500 kg
50 l (benzine)
380 / 1.200 l (bagage)
Prijzen
ca. € 77.000 (NL)
ca. € 66.000 (B)
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De AC Schnitzer ACS1 Green Hell is een nog scherpere M135i”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is zo’n heftige BMW M135i en M140i na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

Even wennen: zo ‘kaal’ ziet de nieuwe badge van BMW eruit op de 1-serie

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Wat staat beter onder een auto: wel of geen uitlaten?

AC Schnitzer kan na lang wachten eindelijk de BMW M3 Touring tunen

AC Schnitzer geeft de BMW i4 een upgrade om boefjes te vangen

AC Schnitzer BMW i4 is anders getuned dan normaal

AC Schnitzer BMW M240i krijgt een bijzondere achterspoiler

AC Schnitzer BMW M440i: 420 pk

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

Snap alleen niet helemaal de reactie op de oude M135 en M140. Voelden aan als mokers onder de hamers. Een echte hit hatch hoort achterwiel aandrijving en een dikke moter te hebben. Destijds was de M140 met dik 340pk en 500Nm de gti te snel af.