Niemand heeft een 510 pk sterke SUV nodig. Een SUV die, in handen van een Alfa Romeo-testrijder, de Nürburgring rondde in 7 minuten en 51,7 seconden: een tiende seconde sneller dan een Lamborghini Gallardo LP560-4. Een SUV die, zelfs in onze handen en met winterbanden, van 0 naar 100 km/u schiet in 3,9 seconden. Een SUV die, misschien nog meer dan een Lamborghini Urus, kan stellen dat hij de sportiefste SUV op aarde is. Niemand heeft ’m nodig. Maar dat wil niet zeggen dat je hem niet zou willen hebben. Toch?

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio vs Porsche Macan Turbo: wie is ‘t meest volwassen?

We bedoelen maar: kijk naar de manier waarop hij beweegt. Op een van deze foto’s zie je de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio die een bocht uitkomt. Kijk naar de wijze waarop hij z’n achterkant neerdrukt en zijn neus verheft, naar de hint van overstuur die verklapt waar het vermogen op de weg komt. En wordt de ophanging nou licht verwrongen of staan de wielen gewoon wat vreemd ten opzichte van elkaar? Hoe dan ook: je krijgt de indruk dat het onderstel de krachten die erop worden losgelaten nauwelijks aankan. Het is een foto die heel goed weergeeft hoe het is om hard op het gas te gaan als je in de tweede versnelling met de Stelvio Q een bocht uitkomt.
Vergelijk dat eens met de Porsche Macan. Oh, er is niet veel mis met de ­Turbo – die heeft 400 pk, maar in onze testauto 440 pk vanwege het Performance Package, wat betekent dat de turbo’s zijn aangepast en de remmen ­groter zijn geworden, de ophanging 15 millimeter lager is en er een sportuitlaat is gemonteerd. Maar goed, 440 pk is nog geen 510 pk, wel dan? En die foto waarop hij de bocht uit komt, die is eerder professioneel dan expressief. Let wel: bij beide hebben we het over prijzen van om en nabij de 130.000 euro (in Nederland – Belgen betalen zo’n 40 mille minder…). Dat werkt ontnuchterend, nietwaar? Dat is een serieuze hoeveelheid geld, geld waarover je even moet nadenken voor je het uitgeeft, en misschien zelfs even zucht voordat je het koopcontract tekent. Want is leuk gedrag in de bochten genoeg om je handtekening te zetten en zo’n… volwassen bedrag te betalen?

De Macan is competenter dan de Stelvio

Het zal geen verbazing wekken dat je met de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio kunt lachen. Hij deelt de meeste van z’n mechanische delen (de motor, de bak, het onderstel) met de Giulia Q, terwijl de meest fundamentele toevoeging, de vierwielaandrijving, van de Maserati Levante komt. Maar het grootste deel van de tijd gaat er nauwelijks iets van dat vermogen naar de voorwielen. De Stelvio is achterwielaangedreven tot het moment dat hij grip begint te verliezen. En zo komen we weer bij die foto – zou die net op het moment zijn genomen waarop de Alfa 50 procent van het vermogen naar voren had gestuurd, wellicht?
De Porsche Macan Turbo is anders. Onderhuids is hij geen supersedan, maar een meer prozaïsche Audi Q5. Natuurlijk was hij vanaf het begin bedoeld om een Porsche te zijn – maar ook een Audi. Sterker: hij deelt z’n structuur met in totaal acht auto’s, wat betekent dat geen van die auto’s exact heeft gekregen wat hij zou willen hebben. Maar je weet het maar nooit. Hij ziet eruit en voelt aan als een Porsche. In het interieur is geen enkele invloed van Audi te bekennen – de zitpositie achter het stuur is geweldig; de kwaliteit van alles is op een voorspelbare manier superieur – de knoppen, het infotainment, de grepen en hendels, de opbergvakjes, de materialen. De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio kan er niet aan tippen.

Toch liever een Land Rover?

En dan denk je toch: zó veel geld voor een niet heel grote SUV zonder tv’s achterin en amper ruimte voor de hond. Huh? Als je jezelf daarin herkent, vervoeg je dan bij Land Rover – daar hebben ze wel een oplossing voor dit soort problemen. Zij die graag willen betalen voor een Porsche Macan Turbo of een Stelvio denken waarschijnlijk in de eerste plaats aan het rijden en het sturen, niet aan de passagiers. Dan is het goed om te weten dat de Porsche het doet met een 3,6-liter twin-turbo V6, en de Alfa een 2,9-liter twin-turbo V6 met het zware werk belast. Een zevenbak met dubbele koppeling versus een achttraps automaat.

‘Het zal geen verbazing wekken dat je met de Stelvio kunt lachen. Hij deelt de meeste van z’n mechanische delen met de Giulia Q’

Misschien wel het meest relevante: 1.900 kilo versus 1.730 kilo. Ja, de Macan is een dikkerdje, wat meteen ook verklaart waarom ie nooit zo snel aanvoelt als z’n rivaal. Ook is ie niet zo levendig, en is de besturing een beetje slapjes. Wat ie wel is, vergeleken met de Alfa, is competent. Hij houdt zichzelf beter op een lastige, oneffen weg, en als je ’m op zichzelf bekijkt, is ie genoeglijk – hij houdt zichzelf onder controle en er is een goede balans tussen vermogen, grip, besturing en rolneiging. Je moet er wat knoppen voor indrukken, Sport of Sport Plus, om de respons van de motor en de bak te krijgen die je wilt, maar zelfs dan is ie minder agressief en scherp dan de snellere Cayennes, laat staan dan de Alfa. Maar er zijn niet veel Cayennes die zo goed veren en dempen als de Porsche Macan Turbo. Ook geen Stelvio’s, trouwens. Het onderstel is stijf, en dat heeft Porsche in staat gesteld de ophanging meegaand te maken, zodat ie z’n snelheid kan verbergen. Hij isoleert je ervan, veel meer dan de Alfa. Ook is ie stiller, en de transmissie is uiterst soepel. Tenzij je ’m in de Sport Plus-stand zet, want dan gaat ie ineens een BMW M3 nadoen.
De motor is effectief. Minder theatraal, maar sterk over vrijwel het hele toerengebied, en iets zuiniger dan die van de Alfa. Over het geheel genomen is ie strak in zijn rijgedrag en maakt ie ondanks z’n gewicht een energieke indruk. Hij is een minder strenge, minder veeleisende auto om te rijden, en misschien is dat wel precies wat je zoekt. Maar ben je op zoek naar flamboyant gedrag, naar een sprankeling in je SUV, dan moet je de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio hebben.

De Stelvio koop je voor het gevoel

Natuurlijk: het interieur is armetierig, het zicht naar achteren is beroerd, z’n benzineverbruik is een grap. Verder is hij een druktemaker als je ’m rijdt, achterin stoot je als volwassene je hoofd, je zit te hoog – maar daar zet je je allemaal overheen. Tenminste, als je een snelle SUV wilt hebben die rijdt als geen enkele andere. Geef ’m van jetje en hou je vast. Luister naar de flatulentie van die uitlaat, voel hoe je in de stoelen wordt gedrukt, zie het landschp op je afkomen. Hij is speels en reageert blij en opgetogen als je de teugels laat vieren. De besturing is superscherp, net als de gasrespons en de remmen. Met slechts kleine bewegingen breng je grootse acties teweeg. Hij rijdt met flair.

‘Luister naar de flatulentie van die uitlaat, voel hoe je in de stoelen wordt gedrukt, zie het landschap op je afkomen’

Hij zit ook ontzettend goed in elkaar. De motor ligt laag en ver naar achteren, waardoor z’n zwaartepunt mooi in het midden ligt. En hij verbaast de bestuurder, die zo hoog zit, door de snelheid waarmee hij bochten kan nemen. Z’n veergedrag is minder mak – hij is wat springerig en mist enige beheersing over z’n carrosserie, iets wat, ironisch genoeg, waarschijnlijk te verhelpen zou zijn door hem wat zwaarder te maken. Ooit schreven we over de Porsche Macan Turbo: ‘Dit is de snelste, best rijdende SUV op onze planeet’. Dat is niet langer de waarheid. Als je op die titel aanslaat, als je een Urus wilt voor de helft van de prijs, als je een auto wilt die opvalt, dan moet je voor de Stelvio gaan. De Italiaan is de coolere auto. Maar je moet er rekening mee houden dat ook hij compromissen vereist; hij is niet perfect. Hij is als alleskunner minder competent dan de Macan, en eigenlijk is alles kunnen nou net het doel van auto’s als deze. Gaat het je eerst en vooral om het rijgedrag, dan moet je ze geen van beide kopen – kijk dan eens naar een Giulia Q of een snelle stationwagen. Hé, dat laatste is een goed idee, trouwens. Een C 63? Of zelfs een RS 4? Wij zouden het wel weten.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio vs Porsche Macan Turbo; welke kiezen we?

Het vonnis, dan. Koop de C 63. Oh wacht, je wilt echt per se een SUV? Ga dan voor de Porsche Macan Turbo. Omdat hij veelzijdiger is, is het de auto die geschikter is voor het hele gezin. Is dat wat je wilde horen? Niet? Neem dan de uitbundige Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. En elke keer als je uit een bocht komt, geef je vol gas, lach je hard – en weet je al van de foto hoe het eruitziet.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio


Motor
2.891 cc
V6 biturbo
510 pk @ 6.500 tpm
600 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 283 km/u
Verbruik (gemiddeld)
9,0 l/100 km
210 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.702 x 1.903 x 1.681 mm
(l x b x h)
2.818 mm (wielbasis)
1.730 kg
64 l (benzine)
525 / 1.600 l (bagage)
Prijzen
€ 127.705 (NL)
€ 91.100 (B)

Porsche Macan Turbo Performance Package


Motor
3.604 cc
V6 biturbo
440 pk @ 6.000 tpm
600 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 272 km/u
Verbruik (gemiddeld)
9,4 l/100 km
217 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.699 x 1.923 x 1.609 m
(l x b x h)
2.807 mm (wielbasis)
1.900 kg
75 l (benzine)
500 / 1.500 l (bagage)
Prijzen
€ 135.800 (NL)
€ 95.082 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)