Nee, we vertikken het. We gaan niet weer over een auto beweren ‘dat het best eens de laatste in zijn soort zou kunnen zijn’. Dat schreven we de afgelopen vijftien jaar al twintig keer over de V12-modellen van Ferrari en wie weet gaat de Stelvio nog wel een kleine eeuwigheid mee. Bovendien zou een emotionele grafrede beter besteed zijn aan de Quadrifoglio met V6 – deze Stelvio Tributo Italiano heeft slechts een viercilindertje.

Laten we het wat minder pessimistisch insteken door te zeggen dat we vooral heel blij zijn dat de Stelvio er überhaupt nog is, en dat deze prachtige SUV er in deze uitvoering nog net even wat lekkerder uitziet. De Tributo Italiano is alleen leverbaar in een van de drie kleuren van de Italiaanse vlag (Verde Montreal, Bianco Alfa of Rosso Alfa) en heeft een zwart dak met een zwarte grille.

Het exterieur krijgt wat extra’s

Een leuke toevoeging is het tricolore-vlaggetje op de spiegelkap, en kunststof delen als de zijskirts en wielkastomlijsting zijn nu in de kleur mee gespoten. Vanbinnen krijg je mooie sportstoelen met het TI-logo in de hoofdsteun en een paar kilometer aan rode stiksels. Van de Tonale en de Giulia, mocht een van die modellen je voorkeur hebben, brengt Alfa overigens ook fraaie Tributo Italiano-uitvoeringen uit.

Opvallend is de prijs van de Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano. De CO2-uitstoot van deze versie ligt namelijk 8 g/km hoger dan bij andere uitvoeringen met dezelfde 280-pk motor. Nu is 8 gram voor de gemiddelde Amsterdamse stapavond niet zoveel (dat denken we tenminste, eigenlijk weten de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid niet), maar hierdoor valt de BPM in Nederland bijna 4.500 euro hoger uit dan bijvoorbeeld bij de Stelvio Veloce met dezelfde motor. En dat terwijl Alfa zelf maar 2.500 euro meer wil hebben voor de Tributo Italiano.

Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano kost bijna een ton

De 21-inch velgen zullen de grote boosdoener zijn; bij de andere uitvoeringen zijn deze 1 inch kleiner, en dat scheelt in het verbruik en dus in de uitstoot. Alles bij elkaar (want er is ook nog BTW) is de TI in ons land maar liefst 7.500 euro duurder dan de Veloce, wat goed is voor een Nederlandse totaalprijs van 97.500 euro.

In België kost ie trouwens 71.350 euro en kun je hem voor 63.850 euro ook nog als diesel bestellen. Deze uitvoering is dus vooral een cadeautje voor de Nederlandse fiscus. En we zeggen niet dat het de betere keuze is, maar we gokken toch dat sommigen voor hetzelfde geld liever gaan voor een VW Touareg R met bijna 200 pk extra, om maar iets te noemen. Helaas.

Alfa Romeo zou nog het een en ander kunnen leren van de 14-procent-bijtellingsgekte van tien jaar geleden, toen sommige automerken in allerijl setjes ecobanden monteerden om de laatste paar grammetjes te besparen. Je zou het niet zeggen, maar die periode kan de Stelvio zich nog bijna herinneren.

De Stelvio gaat al bijna tien jaar mee

De eerste kennismaking met de eerste SUV van Alfa is alweer acht jaar geleden. Mede dankzij de facelift van vorig jaar zie je dat er aan de buitenkant niet aan af (sterker: zoek eens een SUV die er beter uitziet), maar binnenin verraadt het kleine navigatiescherm dat het hier om een wat ouder model gaat. Grappig is dat het scherm achter het stuur groter is dan het centrale exemplaar. Het kleine display oogt overigens best chic, want de schermen in moderne auto’s zijn de laatste tijd wel heel overheersend. Al is de navigatie op een brakke CarPlay-app soms wat lastig af te lezen.

Ook tijdens het rijden merk je zijn leeftijd, en dat is alleen maar positief. Het is een enorme opluchting om niet na de eerste 200 meter al knettergek te worden van allerlei piepjes en waarschuwingen. De Stelvio is in zijn opzet nog net wat analoger dan de meeste nieuwe auto’s, en dat past perfect bij het sportieve onderstel en de directe besturing.

Is het erg dat een Alfa niet perfect is?

Dit is nog echt een SUV die vermakelijk is om te rijden. Alleen is de turbomotor ondanks de 280 pk wat aan de luie kant, en het geluid is zo ongeïnspireerd dat je soms zou denken dat je onderweg bent met een diesel. Geen perfecte auto dus, deze Stelvio. Maar perfectie is ook niet wat je wilt bij een Alfa Romeo. Die koop je vanwege zijn uitstraling en karakter, en dat heeft deze SUV wel. Je gaat hem (zelfs als viercilinder) nog missen als straks alles elektrisch wordt – dat is een ding dat zeker is.

Specificaties van de Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano (2024)


Motorinhoud
1.995 cc
Motortype
viercilinder turbo
Power
280 pk/206 kW
400 Nm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Acceleratie
0-100 km/u in 5,7 s
Topsnelheid
230 km/u
Verbruik
8,4 l/100 km
CO2-uitstoot
200 g/km
Tankinhoud
64 l (benzine)
Afmetingen
4.687 x 1.903 x 1.632 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.816 mm
Gewicht
1.755 kg
Bagage
525/1.600 l
Prijs
€ 97.500 (NL)
€ 71.350 (B)

Reacties

  • Analoog_fan heeft op 29 april 2024 geschreven:

    Elke keer zo’n infantiele stelling dat een Alfa Romeo niet perfect is. Welke auto is dat dan wel? Het dashboard van de Q5/GLC mag beter zijn, maar het onderstel is inferieur aan dat van de Stelvio. De X3 komt het meest in de buurt, maar die zijn niet aan te gluren en zelfs die haalt het dynamisch niet. Dus we kunnen veilig stellen dat de concurrentie ook niet PERFECT is.

    Dat karakterverhaal van Jeremy is leuk, maar mag geen objectieve test in de weg staan. Klinkt tijdens een specifieke aflevering leuk uit zijn mond, maar dat op papier herhalen, oogt niet fris en professioneel.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)