Hier hebben we een Ariel Nomad met een ‘R’ erop. Op basis daarvan heb je vast al (correct) aangenomen dat het een snellere versie betreft dan de standaard-Nomad. De reguliere Ariel Nomad heeft 238 pk en gaat van 0 naar 96 km/u in 3,4 seconden. Deze accelereert meer als het balletje in een flipperkast.
Ariel bood al een superchargerkit aan voor de gewone Nomad, waarmee de 2,4-liter motor werd opgepept naar bijna 300 pk. Maar als je echt de gekste dingen met je superbuggy wilt doen… Tja, wij zouden zeggen: monteer een stel extreme offroad-banden en Fox-ophanging met extra lange veerwegen, en ga lekker los. Ariel denkt daar anders over.
Herinner je je nog de Atom 3.5R? Dat was de meest gestoorde superskelter van allemaal, met een supercharged 2.0 met 340 pk en een sequentiële Sadev-transmissie. Nou: precies die aandrijflijn hebben ze nu in deze Ariel Nomad R gemonteerd.
Waarvoor is de Ariel Nomad R bedoeld?
Ze beweren dat het een soort rallyauto voor op het asfalt is. Dat vinden we een aardig treffende omschrijving, aangezien het lijkt alsof Ariel ’m heeft uitgerust met zes identieke versnellingen. Ze doen allemaal precies hetzelfde: je aan de stoel vasttimmeren terwijl de motor schreeuwt in je oor. Ze zitten zo dicht op elkaar dat je elke twee seconden moet opschakelen, en aangezien die momenten maar 40 milliseconden duren, krijg je geen pauze om adem te halen. De eindoverbrenging van de Ariel Nomad R zorgt dat ie een top van 194 km/u moet kunnen halen, en dat de motor bij 110 km/u zo’n 4.500 toeren draait. Als je wilt, kan Ariel een langere vier, vijf en zes monteren. Dat wil je.
Het onderstel kan het vermogen prima aan. Allereerst omdat de wielen worden omhuld door kleverige Yokohama Advan A052’s, en ten tweede omdat de ophanging een stuk stijver is opgezet – onze testauto heeft een mooie set Öhlins-dempers (Bilsteins zijn standaard). Het resultaat is fundamenteel anders dan een gewone Nomad, die je vooral kunt typeren als ‘losgeslagen’ of ‘knettergek’. De Nomad R is veel meer gefocust op pure snelheid, happiger en onmiddellijk qua respons, met ongehoord veel grip en lenigheid in de bochten.
Ongemanierd
Maar hij weegt wel zo’n 150 kilo meer dan de oude Atom 3.5R, en hij heeft een voorruit. Dat betekent dat ie niet dezelfde belachelijke sensaties biedt, en iedereen die in een Atom 4 heeft gereden, zal de Nomad R wat ongemanierd vinden. De demping voelt niet echt optimaal aan, en als je goed tempo maakt, moeten je onderarmen wel erg hard aan de slag om de kickback en het gewriemel van de voorwielen te kunnen verwerken. Het is al met al behoorlijk intensief en je bent continu bezig met het in banen leiden van de ophanging, besturing, motor of transmissie – en vaak allemaal tegelijk. Hij is bepaald niet saai, en het terugschakelen in klappen van 50 milliseconden tijdens hard remmen is zo perfect dat het verslavend is.
Ariel bouwt slechts vijf Nomad R’s, wat de enorme prijs van zo’n 87.000 euro (nog zonder Nederlandse belastingen uiteraard) enigszins verklaart. Wat ons betreft gaat de R voorbij aan de essentie van wat de oorspronkelijke Nomad zo bijzonder en zo vermakelijk maakt: catastrofale rol- en duikbewegingen, zachte veren en een compleet waanzinnig karakter. Maar misschien ben jij het daarmee oneens en heb je liever een circuitauto die vooral bestaat uit rolkooi. In dat geval: hier heb je ’m.
Specificaties Ariel Nomad R (2020)
Motor
1.998 cc
viercilinder supercharged
343 pk @ 7.600 tpm
330 Nm @ 5.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v sequentieel
Prestaties
0-96 km/u in 2,9 s
top 194 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
3.215 x 1.850 x 1.425 mm (l x b x h)
2.348 mm (wielbasis)
670 kg
50 l (benzine)
bagageruimte n.v.t.
Prijzen
€ 87.000 (excl. belastingen)
Reacties