Heb je het al gehoord? Audi heeft aangekondigd dat de opvolger van hun veelgeprezen supercar (ze noemen ’m niet ‘de nieuwe R8’, want het schijnt dat de naam niet per se wordt gerecycled) het zonder deze magnifieke 5,2-liter V10 zal moeten doen. En hij krijgt ook geen V8, of een V6, of zelfs maar een tweetakt grasmaaiermotor. Audi’s volgende R-vlaggenschip zal, het kon ook eigenlijk niet missen, volledig elektrisch worden aangedreven. Een joepie-tron.

Dat betekent dat deze nieuwste toevoeging aan het huidige R8-gamma – de instap-RWD met 30 extra Performance-pk’s en enkele tweaks aan het weggedrag – méér is dan alleen een snelle oppoetspoging van de marketingafdeling. Toegegeven, de meeste mensen zullen hier ‘gewoon’ dezelfde tweede-generatie Audi R8 in zien die we al sinds 2014 kennen. Knap, doelmatig en redelijk ingetogen. Mijd vooral de matrode lak, die zorgt dat hij eruitziet als een grote versie van de potloodgum die je in de cadeauwinkel bij het merkmuseum hebt gekocht.

De uiterlijke verschillen van de Audi R8 V10 Performance RWD

Vraag het een Audi-nerd en hij/zij zal je vertellen dat de Performance RWD is uitgerust met de hoekige bumpers en trotse uitlaatpijpen die bij de facelift van de R8 in 2019 verschenen, en dat de RWD niet de vaste achterspoiler heeft die je bij de quattro-versie wel krijgt. De vierwielaandrijver is in Nederland overigens 55.000 euro duurder; in België is het momenteel de enige R8-versie die in de prijslijst staat (voor 218.240 euro).

Deze motor heeft met de tijd zijn glans bepaald niet verloren. Hij is van absolute wereldklasse – met zijn 570 pk bezit hij meer theatraal talent dan om het even welke twin-turbo McLaren, Ferrari, BMW of Aston Martin met hun 600, 700 of 800 pk. Als je continu op zesenhalf tiende je ding zou doen in de Audi R8 V10 Performance RWD, zou je misschien niet eens merken dat de voorwielen niet worden aangedreven. Dit is een bijzonder stabiele en vriendelijke middenmotor-supercar – hij heeft niet die Eurofighter-achtige, ‘enkel dankzij de computers blijven we stabiel’ frivoliteit van een Ferrari.

Maar de Audi R8 V10 Performance RWD is zeker niet saai. Wij genieten het meest van ’m in de Performance Dry-modus (er zijn ook Wet- en Snow-instellingen, voor uitzonderlijk dappere mensen). Daarin is de stabiliteitscontrole afgezwakt, maar niet geheel uitgeschakeld.

Uiteraard gaat ie dwars

Desondanks gaat de Audi R8 V10 Performance RWD in deze modus dusdanig dwars dat je ’m echt actief moet opvangen met vlugge stuurbewegingen, anders eindig je mogelijk gewoon achterstevoren – zolang je voorzichtig aan doet met het gaspedaal. Begin je daar brutaal op te stampen, dan denkt het ESC ‘ach, doe niet zo idioot’ en zet er de rem op. Fijnzinnigheid en precisie worden dus beloond, terwijl de R8 een talentloze bestuurder niet snel zal toestaan om te crashen.

Als je ’s nachts wakker ligt van de vraag welk bandenloopvlak je de meeste informatie over de textuur van het wegdek kan verschaffen, dan zul je deze R8 minder op prijs stellen dan een 911 GT3. Echter, wilde je altijd al een R8 hebben maar vreesde je dat z’n quattro-aandrijving het plezier zou vergallen, dan moet je deze Audi R8 V10 Performance RWD zeker eens proberen. En er vervolgens niet al te lang over doen om een beslissing te nemen…

Specificaties Audi R8 V10 Performance RWD (2022)


Motor
5.204 cc
V10
570 pk @ 8.000 tpm
550 Nm @ 6.400 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 329 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,9 l/100 km
294 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.429 x 1.940 x 1.236 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.590 kg
73 l (benzine)
112 l (bagage)
Prijzen
€ 237.378 (NL)
n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)