Maak een saaie, snelle Audi hoger, zwaarder en praktischer, en wat heb je dan? Een goede snelle Audi, zo blijkt. De nieuwe RS 4 scoort waar de RS 5 het laat liggen. Wij reden met de Sonoma Green Audi RS 4 Avant 2.9 TFSI Quattro.
Is deze RS 4 beter dan zijn voorganger?
Net zoals Feyenoord, of de serveertemperatuur van Chicken McNuggets, is de kwaliteit van een Audi die de RS-initialen in z’n kippengaas draagt een van de zaken in het leven die voorspelbaar inconsequent zijn. In 2017 kregen we een geweldige TT RS, een doffe en hopeloos teleurstellende RS 5, en toen de aanmerkelijk verbeterde RS 3. Vorige RS 4’s bevonden zich altijd tussen de niveaus ‘dat kan beter’ en ‘vrijwel onverslaanbaar’. En de nieuwe is eigenlijk net een RS 5 met wat uitbouw.
Dus: de atmosferische V8 uit de oude RS 4 is verdwenen, met z’n 8.000 tpm en al, en de transmissie met dubbele koppeling ging de motor achterna. In plaats daarvan krijgen we nu tussen de vier ringen en de vooras te maken met een 2,9-liter twin-turbo V6 die 40 procent meer koppel levert, en 31 kilo lichter is. Daarachter bevindt zich een achttraps automaat, identiek aan de bak in de 35 mille goedkopere (in Nederland dan; bij onze zuiderburen is het verschil ‘maar’ 22 mille) S4. Heeft ie verder dan wellicht iets unieks te bieden? Tot op zekere hoogte: de quattro-vierwielaandrijving van de RS 4 stuurt tot 70 procent van het koppel naar de achteras, via een elektronisch differentieel om het te verdelen tussen de achterwielen.
Hoe snel is de nieuwe Audi RS 4?
De claim is dat de rappe Avant van 0 naar 100 km/u gaat in 4,1 seconden en topsnelheden haalt van 250 km/u tot 280 km/u (afhankelijk van het aantal vinkjes dat je zet op de optielijst), maar die cijfers doen hem geen recht. Ten dele omdat ze keihard gelogen zijn – we klokten eerder zelf een RS 5 die in minder dan 3,5 seconden naar de 100 km/u reed. Hoe absurd is dat?
De oude V8 stuwde de RS 4 in 4,7 seconden naar 100 km/u. Dat was al behoorlijk vlot. De nieuwe Audi RS 4 Avant is een slee met raketten. Maar wel voorzien van sfeerverlichting en in mooie vormpjes gestikt leer. Hoewel je de turbo’s er soms op betrapt een klein dutje te doen als je je in een bocht bevindt, bestaat er geen twijfel. Dit is de snelste en meest meedogenloze stationwagen op de markt. Hoewel ie geen pk sterker is dan de V8, is het beschikbare koppel uitzinnig. Je hoeft nooit gebruik te maken van het gehele toerenbereik (1.900 tot 5.000 tpm) waarover hij z’n maximum levert. Je schakelt simpelweg op bij 4.000 tpm en de RS 4 blijft fenomenaal hard versnellen, met de V6 in z’n ronkende hum.
Hoe rijdt de nieuwe RS 4?
Het uitlaatgeluid weerklinkt harder door de echokamer van de stationwagen dan het doet in de ingetogen RS 5. Maar het ontbeert het frisse van de V6 in de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (die er alleen als sedan is). En er is van dit formaat en voor dit geld niets te koop dat de V8 van de Mercedes-AMG C 63 zangles kan geven. Dus laat die optionele sportuitlaat maar zitten.
Dan is er de ophanging – met Dynamic Ride Control. Net als in de modellen uit McLarens Super Series biedt dit systeem drie standen voor het onderstel van de RS 4. Ook net als in de McLaren zijn ze diagonaal gelinkt door middel van hydraulische vloeistof. Accelereer hard, en het pompt de achterkant op, zodat ie niet als een geschrokken renpaard op z’n achterste benen gaat staan. Stamp op de optionele koolstof-keramische remmen en het voorkomt dat de voorkant begint te duiken. Verander van richting alsof je je in een vuurgevecht bevindt, en het systeem gaat overhellen tegen (handig, vooral omdat de massagestoelen niet veel zijwaartse steun bieden). Het werkt zo goed samen met de banden als de wetten van Newton maar toestaan.
Het resultaat?
Ten eerste: de RS 4 rijdt geweldig bij lage snelheden. Hij gedraagt zich enorm comfortabel in de stad en is uiterst meegaand in de Comfort-stand. Ga iets sneller, en hij maakt slechte wegen net wat beter. Hij is er gek op om enigszins remmend de bocht in te gaan. Dan om z’n draai te vinden en gewillig af te wachten tot je weer op het gas gaat. En tot ziens, C 63. In de Dynamic-modus gedraagt het onderstel zich nogal druk, dus kies je bij langere ritten voor Comfort. Je kunt ‘m heel precies controleren. Voor je ‘m enigszins uit evenwicht krijgt, moet je het heel bont maken. Met bewust lomp gedrag in het midden van een bocht, bijvoorbeeld.
De vraag is: hoe is het mogelijk dat deze praktische Audi RS 4 Avant een veel prettiger eerste indruk maakt dan z’n chique, in smoking gehulde broer, de RS 5?
Misschien komt het doordat ie hoger en zwaarder is, waardoor het gewicht anders wordt verdeeld. Of misschien zit het ‘m erin dat ie meer verschilt van de gewone A4 dan de RS 5 verschilt van de gewone A5. Audi zegt dat het DRC-systeem is verbeterd sinds de RS 5 ten tonele kwam, maar de hardware is hetzelfde, dus dat kan alleen maar aan de instellingen van de software liggen.
Wat vinden wij ervan?
Hoe dan ook. Kom je met de RS 4 in het ritme van een bochtige weg, dan is ie een uiterst indrukwekkend apparaat. Net als de RS 5 is ie niet heel sprankelend en zet ie misschien niet je nekharen overeind. Maar als je op zoek bent naar een stationwagen om je banden mee te verpulveren op Instagram, koop je toch wel een C 63. De RS 4 moet het hebben van z’n bruikbaarheid; hij is een soort grote hete hatch. Als stuk snelheidsgereedschap heeft ie er ten opzichte van de oude V8 een schepje bovenop gedaan.
De RS 4 kent alle bekende griptrucs van Audi, maar blijft altijd beweeglijk. In tegenstelling tot bij de RS 5 kun je daadwerkelijk voelen dat ie 80 kilo lichter is dan z’n voorganger. Hoe meer we met ‘m rijden, hoe leuker we ‘m vinden, om uiteindelijk te zwelgen in z’n asfaltveroverende magie. Precies het tegenovergestelde van wat de RS 5 met ons deed.
Specificaties Audi RS 4 Avant 2.9 TFSI Quattro
Motor
2.894 cc
V6 biturbo
450 pk @ 5.700 tpm
600 Nm @ 1.900 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,1 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,8 l/100 km
199 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.781 x 1.866 x 1.404 mm
(l x b x h)
2.826 mm (wielbasis)
1.690 kg
58 l (benzine)
505 / 1.510 l (bagage)
Prijzen
€ 119.095 (NL)
€ 84.700 (B)
VONNIS
Er bestaat werkelijk geen situatie waarin je niet (bijna) alle kracht van de comfortabele en klinische RS 4 kunt aanspreken. Al zit de grootste verrassing hem in zijn onderscheidend vermogen ten opzichte van zijn coupébroer
Reacties