Het zijn roerige tijden voor de fans van BMW-veredelaar Alpina. Vorig jaar slokte BMW de merkrechten op, en nu is niet zeker hoe de toekomst van Alpina er na 2025 uitziet. Behalve dan dat het bedrijf uit Buchloe, dat het concept van ‘discrete snelheid’ gedurende tientallen jaren zorgvuldig fijnsleep, geen nieuwe auto’s meer zal bouwen.
Ze blijven inzetbaar voor ontwikkeling en zullen in onderhoud van hun modellen voorzien, maar eventuele toekomstige Alpina’s rollen bij BMW zelf van de band. Dat maakt deze BMW Alpina B5 GT Touring extra bijzonder: het is niet alleen de sterkste Alpina ooit, maar ook definitief de laatste in een illustere rij opgewaardeerde 5-series.
Er worden maar 250 exemplaren gemaakt (waarvan er vijf naar Nederland komen) en ze zijn allemaal al verkocht. De GT kreeg iets meer vermogen en koppel ten opzichte van de gewone B5, die al uit productie is, en een heftiger, met een splitter en dive plates behangen uiterlijk. Dat wekt de indruk van extra sportieve aspiraties.
De GT op het circuit, zie ik dat nou goed?
Alpina stuurt ons dan ook het circuit van Zandvoort met ’m op. Vreemd eigenlijk, want het hele idee achter Alpina’s is toch dat het behaaglijke lange-afstandscruisers zijn. Wat doen we dan hier op het duinencircuit, met z’n verkantingen en hogesnelheidsbochten? Het idee lijkt te zijn dat we de veelzijdigheid van de B5 GT uitdiepen.
Vooraf reden we kort in zijn voorgangers, en hoewel die meer indruk maakten met hun snelheid dan met hun dynamische capaciteiten, was er vanaf de F10-generatie (de vorige 5) een omslag voelbaar. Het zachte en vriendelijke maakte plaats voor meer doortastendheid.
Wat is er bijzonder aan de Alpina B5 GT Touring?
We rijden de Touring-versie van de B5 GT, die binnen het domein van de 5-serie nog net wat specialer is; omdat je deze carrosserievorm bij BMW zelf niet met een V8 kunt krijgen. Hij gedraagt zich op Zandvoort voorspelbaar en benaderbaar, en wanneer de xDrive-vierwielaandrijving je niet uit een situatie kan redden – bijvoorbeeld omdat je als een aap op het gas gaat staan in Bocht 9 om te kijken wat er gebeurt – weten de elektronische waakhondjes je vakkundig voor ellende te behoeden, om de power weer los te laten wanneer ze de situatie geschikt achten. Deels of helemaal uit kunnen ze ook.
Schakelen met de fraaie flippers is verleidelijk, maar nergens voor nodig. Het maakt niet uit in welke versnelling je zit, want het grootste deel van het monsterlijke koppel is overal en altijd tevoorschijn te toveren. De B5 GT had net zo goed een oude drietraps bak kunnen hebben.
Z’n prestaties zijn opzwepend, z’n onbegrensde top van 328 km/u maakt ’m een reuzendoder met een rugzak. Maar het wekt vooral verbazing hoe Alpina’s eigen, prettig meegaande onderstel de grote Touring in dit soort omstandigheden in de hand weet te houden. Nee, de knokige, hitsige scherpte van een M5 CS (die 1 pk meer heeft) zul je hier niet kunnen bespeuren. En dat is ook precies de bedoeling.
De B5 GT Touring vat het bedrijf Alpina goed samen
Deze BMW Alpina B5 GT Touring is een samenballing van toegespitste kennis en kunde uit een opmerkelijke bedrijfshistorie van bijna 60 jaar. Alpina’s zijn altijd een acquired taste geweest, maar voor hun recept valt veel te zeggen.
Onderscheidend, maar niet opschepperig. Snel, maar niet slopend. Prachtig luxueus, maar altijd in voor een gekke uitspatting. Doe ’m ons in het Alpina-blauw met uiteraard die veelspaaks wielen, het walnotenhout, het handbereide Lavalina-leer en vooruit, ook de goudkleurige graphics op de flanken. Als viering van een tijdperk.
Specificaties van de BMW Alpina B5 GT Touring (2023)
Motor
4.395 cc
V8 biturbo
634 pk @ 5.500 tpm
850 Nm @ 3.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 328 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,7 l/100 km
265 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.978 x 1.868 x
1.466 mm (l x b x h)
2.975 mm (wielbasis)
2.155 kg
68 l (benzine)
560 / 1.700 l (bagage)
Prijzen
niet meer leverbaar
Reacties