Kijk, we zeggen niet dat het relaxt zou zijn om het auto-brouwerijsyndroom te hebben, maar als je een nieuwe BMW 7-serie had, zou het ook niet de grootste ramp zijn. Bij deze aandoening kun je al dronken worden van een bord pasta, omdat de koolhydraten in je lichaam worden omgezet in alcohol. Dan heb je in ieder geval altijd een reden om niet zelf te hoeven rijden. Want bij maar weinig auto’s (die niet het dubbele kosten) is de achterbank zo uitgesproken de beste plek. Maar als je dan tóch moet rijden in de elektrische 7-serie, dan is dit de uitvoering die je wilt.

Deze i7 M70 is de krachtigste elektrische auto die BMW ooit maakte. Bij benzineauto’s zouden we nu van wal steken over vuurspuwende V12-motoren met ergens tussen de twee en tien turbo’s, maar in dit geval vermoeden we dat een betoog over het zes-faseontwerp van de elektromotor en de dubbele omvormer op weinig enthousiasme kan rekenen. Laten we het er vooral op houden dat deze elektrische 7-serie 660 pk en 1.100 Nm heeft dankzij twee elektromotoren – eentje per as.

De BMW i7 M70 is zo lang dat je hem eerder aanmeert dan parkeert, en toch presteert deze auto van 2.700 kilo het om in 3,7 seconden naar de 100 te schieten. De stoplichtsprintjes zijn hilarisch, maar vooral op de snelweg is het overschot aan vermogen fijn bij vlotte inhaalacties. Het is een comfortfunctie, echt.

Goed stuurgedrag voor een zware luxesedan

Een dergelijk gewicht schept lage verwachtingen van de wegligging, maar de M-afdeling heeft wat zitten pielen met het onderstel, waardoor 7-serie verdacht direct instuurt en met heel weinig overhellen bochten pakt. Je bent je wel te allen tijde bewust van het formaat van de auto, waardoor het nooit een volwaardige sportsedan zal zijn, maar dat compenseert de i7 met genoeg andere kwaliteiten.

Dat grote auto’s in de bochten aardig waterpas kunnen blijven dankzij een vernuftig onderstel, dat weten we inmiddels wel, maar bij de i7 is het ook indrukwekkend hoe goed ie drempels absorbeert. Zeker zware auto’s hebben nog weleens de nare gewoonte om hard van drempels af te klappen, maar deze BMW zorgt altijd voor een zachte landing. Het onderstel is bij lange na niet zo zacht als dat van de Mercedes EQS en de 7-serie deint dus ook niet zo, maar toch doet hij niet onder qua comfort.

BMW i7 M70 heeft rustige rijhulpsystemen

Hoewel de BMW i7 M70 de sportiefste uitvoering is, blinkt ie toch het meest uit tijdens de rustige ritjes. We weten niet precies hoe BMW het voor elkaar heeft gekregen, met alle strenge regels voor veiligheidsassistenten in auto’s, maar we hebben ons in de volledige testperiode niet één keer geërgerd aan een overbodig piepje of een ingreep voor iets wat er niet was. Daardoor kun je optimaal genieten en zelfs tot rust komen tijdens een rit – dat hebben we weleens anders meegemaakt.

Het is een hele ervaring, al helemaal als je het geluk hebt dat je achterin mag zitten. Onze testauto is voorzien van het 31,3-inch bioscoopscherm dat voor de neus van de achterpassagiers uit het dak komt. Met de zonwering omhoog voor wat extra privacy ervaar je eenzelfde soort zalvende isolatie als in de businessclass op een intercontinentale nachtvlucht (denken we, wij zitten meestal op rij 50 in het midden). Zet dus achterin zeker je telefoon op de vliegtuigmodus om je te verstoppen in je eigen bubbel. De bestuurdersstoel moet wel redelijk rechtop staan (of verder naar voren) om ruimte te maken voor dit scherm; zoek het liefst een kleine chauffeur.

Ventilatierooster niet goed mensen met OCD

Verder is het interieur ronduit prachtig. BMW verstopte de sfeerverlichting onder geometrisch gevormd transparant sierstukken, en het is waarschijnlijk de mooiste sfeerverlichting van dit moment. Het eigenaardige is dat de sterkte van de ventilatie wordt aangegeven per rooster van nul tot één, met daarin vijf stappen. Waarom dan niet 0 tot 5? Of 0 tot Max? En als je voor de zekerheid nog een keertje op ‘vergrendelen’ drukt op de sleutel, doet de auto niets als ie al op slot staat. Waarom gunt de BMW je deze geruststelling niet? Kleinigheidjes.

Naast de motoren en het onderstel is ook het uiterlijk van de BMW i7 M70 iets opgeleukt met sportieve elementen. En zelfs niet iedereen binnen de redactie van TopGear is het hierover eens, maar de uitgesproken designtaal – inclusief ‘die grille’ – staat de 7-serie goed. Een vlaggenschip mag best een beetje polariserend zijn; indrukwekkend zelfs. En weet je, als jij deze niet wilt, dan nemen wij ’m wel.

Specificaties van de BMW i7 M70 xDrive (2024)


Prijs                                          
€ 150.471 (NL)
€ 179.850 (B)
Aantal motoren             
2
Power                                     
660 pk/485 kW, 1.100 Nm
Accu                                        
101,7 kWh
Aandrijving                         
vier wielen, traploos
Acceleratie                        
0-100 km/u in 3,7 s
Topsnelheid                      
250 km/u
Verbruik                                
20,8 kWh/100 km
Actieradius                        
488 km
Laadtijd                                
34 min. bij 195 kW (80%)
Afmetingen                        
5.391 x 1.950 x 1.544 mm (l x b x h)
Wielbasis                            
3.215 mm
Gewicht                                
2.770 kg
Bagage                                  
500 l

Reacties

  • HRP heeft op 2 juni 2024 geschreven:

    Twee jaar geleden op Mallorca enkele keren deze auto tegengekomen in groepjes van vier. We dachten dat de plaatselijke maffia langs reed. Bleek gewoon de introductie van dit slagschip te zijn.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)