Het zit allemaal tussen de oren. Nou ja, soms. Ik heb de man die bij BMW gaat over het Theatre Screen in de nieuwe 7-serie net een lijstje met films gegeven, en ik vermoed dat hij aan het twijfelen is tussen doorgaan met downloaden of iemand bellen om mij zo spoedig mogelijk op te laten nemen.
‘Wat echt te gek zou zijn,’ ratel ik vrolijk door, ‘is dat stuk waarin Leatherface die kettingzaag boven zijn hoofd aan het zwaaien is. En dan is er die scène in No Country for Old Men waarin Javier Bardem als psychotische huurmoordenaar de pompbediende terroriseert met dat spelletje kop of munt…’
Toch eigenaardig: met alle intergalactische vuurkracht waarmee BMW zijn techno-ruimteschip heeft uitgerust, blijkt een scherm dat uit het dak vouwt hét TikTok-waardige onderdeel te zijn. Auto’s rijden al sinds de jaren ’70 rond met tv-schermen aan boord; ik kan me herinneren dat ik in 1995 reed in een 750i waarbij er een in het dashboard geïntegreerd was.
Het scherm in de BMW i7 is wel even anders
Maar dat, of een monitor in een hoofdsteun – het is tegenwoordig niet goed genoeg meer. En dus komt München met een 31,3-inch exemplaar dat dun genoeg is om zich in de hemelbekleding te verstoppen, en slim genoeg om 8K, aanraakgevoeligheid en Amazon Fire TV te bieden. Het zit prachtig in elkaar en kost je een luttele 11.800 euro, als onderdeel van het Executive Lounge-pakket.
Natuurlijk heb je daar ook Bowers & Wilkins-surround sound bij nodig, liefst in de versie met 36 speakers en een vermogen van 1.965 watt, met exciters in de leuningen van de stoelen. Geen idee wat dat zijn, maar we worden al, eh… opgewonden van het vooruitzicht. Het geheel wordt geactiveerd via afstandsbedieningen met een 5,5-inch touchscreen in de deurpanelen, waarmee je ook de verduisteringsschermen bedient.
Het is nogal een feest qua entertainment, niet zozeer een drive-in als wel een driving bioscoop. En omdat we de nieuwe 7 toch in Palm Springs aan het testen zijn – Sinatra en zijn kornuiten ontsnapten hier maar wat vaak naartoe vanuit LA, om cocktails te drinken naast zijn pianovormige zwembad – leek dit ons een uitgelezen kans om onszelf de stuipen op het lijf te jagen met een middernachtelijke vertoning van iets stompzinnigs in het midden van de woestijn. Man, we kunnen het zelfs bekijken in 32:9-cinemascope.
De geschiedenis van de 7-serie
Doen wij daarmee deze belangrijke nieuwe auto tekort? Wellicht. Dit is de zevende generatie van BMW’s vlaggenschip, dat in 1977 debuteerde als model dat dynamischer was dan de patriarchale S-klasse van Mercedes en moderner dan de vooral gin en sigaren vervoerende XJ van Jaguar. Er zijn er inmiddels bijna twee miljoen van verkocht en hij is het vehikel geweest van talloze innovaties.
Denk aan de vierde generatie uit 2001, die het beruchte designtijdperk van Chris Bangle inluidde en de bakermat was van het veel te ingewikkelde, maar eigenlijk zijn tijd ver vooruit zijnde iDrive. Toch behield de S-klasse altijd de titel van de (vermeende) Beste Auto ter Wereld, en dat moet in Beieren behoorlijk hebben gestoken. Wat meteen verklaart waarom BMW werkelijk álles in deze auto heeft gestopt, in een poging om nu eindelijk en definitief de oude vijand te verslaan.
Terug naar het heden
De regels van het spel zijn in de tussentijd wel veranderd. Er zijn benzine-, diesel- en hybride versies van deze 7-serie, maar het is de elektrische BMW i7 die de meeste aandacht opeist. BMW is de hele ‘ervaring van de luxe limousine aan het heroriënteren’ en richt zich daarbij meer op het welbehagen aan boord, het beste van wat de digitale wereld te bieden heeft via de nieuwe OS8-software, en ‘een duurzaamheid die haar gelijke niet kent’. Wat er gebeurd is met ‘the ultimate driving machine’? We zullen zien.
Terwijl de films aan het downloaden zijn, weet ik twintig minuten gesprekstijd met Oliver Zipse te regelen, de CEO van BMW. Dat worden er bijna maar twee, als wat mild-ondeugend informeren naar het gerucht dat BMW wellicht McLaren zou willen overnemen er bijna toe leidt dat alle luiken ferm worden dichtgeslagen. Dan maar over minder gevoelige onderwerpen, zoals, eh… de huidige designtaal.
Er zijn immers nogal wat mensen die in 7-serie nóg maar weer eens bewezen zien dat BMW op dit vlak compleet van het padje is. Laat me je vertellen: een parkeerplaats vol nieuwe Zevens treffen is zo’n moment dat je het voor eens en altijd zeker weet, of voor eens en altijd genezen bent. In het wit, met alle glimmende delen in glanzend zwart, of juist met een prijzige matte lak ziet de i7 er uitdagend anders en uitermate modern uit.
Speciaal pakket voor de BMW i7
Het M Sport Package Pro helpt, want dat pompt de boel wat op met 21-inch lichtmetaal en grotere remmen. De bovenste lampen worden ’s avonds het brandpunt van de visuele aandacht en die enorme grille kan ook worden verlicht. Dan is er nog de optie van Swarovski ‘Iconic Glow’-kristalglas, al is dat misschien wat veel van het goede als je niet Kardashian heet.
Gek genoeg zijn het niet eens die gespleten koplampen of die voorkant ter grootte van een bakstenen bijgebouw die het lastigst te verkroppen zijn, maar de verrassend generieke achterkant. Ironisch, inderdaad, gezien de enorme ophef die de kont van de E65 in 2001 veroorzaakte. Glibberig is ie wel, met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,24. Aerodynamische efficiency is nogal een ding in de wereld der EV’s.
‘BMW’s mogen dan nog een heel eind uit de buurt van “mooi” zitten, ze zijn wel uiterst onderscheidend’
Hoe dan ook, dit is wat meneer Zipse zei (toen ie eenmaal gekalmeerd was): ‘Toekomstgericht design kan helemaal niet zonder controverse. We wilden een discussie aanwakkeren over waar we mee bezig zijn. Ik wil die controverse. Als we dat niet hebben, weet je al dat het te makkelijk is. Uit het conflict komt betrokkenheid voort. Digitaliseer het, elektrificeer het, maak het een beetje groter. Dat is het antwoord.’
Smaken verschillen
Het zal altijd een subjectief gebied blijven. Dit is hoe ik er dan maar tegenaan kijk: BMW’s mogen dan nog een heel eind uit de buurt van ‘mooi’ zitten, ze zijn wel uiterst onderscheidend. Er zit een aantal onverwacht onderhoudende wegen in onze woestijnroute. Het is hier beslist niet allemaal kaarsrecht. Hoewel je misschien zou verwachten dat dat een straf is in een grote EV, is het juist een openbaring.
De nieuwe auto staat op een platform, nee, een ‘flexibele architectuur’ van staal en aluminium die vanaf het begin is ontworpen om drie soorten aandrijving te kunnen huisvesten. De carrosseriestijfheid is vergroot, net als de spoorbreedte voor en achter, dus hij voelt zo stevig aan als een huis.
En krachtig. De xDrive60 heeft een gecombineerd vermogen van 544 pk uit twee motoren, en al met al 745 Nm trekkracht. Het lithium-ion accupakket kan 101,7 kWh aan bruikbare energie verstouwen en omdat alle cellen maar 110 millimeter hoog zijn, past het makkelijk onder de vloer.
BMW claimt een verbruik van 1 kWh per 5 à 5,3 kilometer en een actieradius van 625 kilometer. Er is hard gewerkt om de best– en worst-case scenario’s zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen. Eindelijk snapt iemand dat niemand zit te wachten op de schijnbaar willekeurige actieradiussen waar zoveel EV-berekeningen op uitdraaien.
Actieradius van de BMW i7
Je zult heus niet altijd die 625 kilometer uit een volle accu halen, maar dat daar opeens maar de helft van overblijft, gaat je ook niet overkomen. Hoera voor realisme. Laad thuis op met 7,4 kW en na tweeënhalf uur heb je er 100 kilometer bereik bij. Je kunt ook met 195 kW laden: dan gaat je lading van 10 naar 80 procent in 34 minuten.
Je 5,3 meter lange elektrische superlimousine een bocht in smijten staat in 2023 niet echt hoog op de prioriteitenlijstjes, maar het is nog altijd een BMW en oude gewoontes slijten maar moeilijk. En er zijn nog wel wat nieuwe te bespeuren ook. Een actieve achteras die meestuurt – tot 3,5 graden – is een optie die helpt bij het manoeuvreren op lage snelheden, en op hogere snelheden het insturen een stuk strakker maakt.
Ook kun je kiezen voor het Executive Drive Pro-pakket: een 48-volt anti-overhelsysteem dat ook vibraties in de carrosserie onderdrukt. Daarover gesproken: de auto heeft opmerkelijke akoestische eigenschappen, mede dankzij slimme bevestigingsmethodes bij de vooras en elektromotoren. En omdat stilte toch al inherent is aan elektrische aandrijving, zou de i7 hier zomaar eens een van de belangrijkste speerpunten van Rolls-Royce kunnen hebben gestolen.
De BMW i7 is rap
Het is de nieuwe definitie van raffinement. Toch gaat ie er ook als een malle vandoor, en begint hij pas aan het verre en eerlijk gezegd nogal idiote uiteinde van het dynamische spectrum met de witte vlag te zwaaien. Standaard op de i7 is BMW’s nieuwe tractiecontrole die nu tien keer sneller dan voorheen kan ingrijpen.
Er was een tijd dat ik op elke BMW zo snel mogelijk dit systeem uit zou zetten, zelfs op een 7-serie, maar dat is tegenwoordig een haast heroïsch nutteloze actie die ook nog eens een mijnwerkersdiepe tocht in talloze submenu’s vereist. Maar: BMW heeft ook een gepantserde versie van deze auto in de aanbieding, dus een 180-graden bochtje is wel het minste dat eraf zou moeten kunnen.
‘De over mezelf uitgestorte, zenuwslopende paranoia staat in schril contrast tot het interieur van de i7’
Als de avond valt, worden we naar onze woestijnlocatie begeleid door de vertegenwoordiger van het lokale gezag, Sheriff Michael Myers. Fans van het genre zullen de naam onmiddellijk herkennen als die van de seriemoordenaar uit de Halloween-cyclus, een toeval dat misschien net iets te veel van het goede is voor mijn gemoedstoestand. Zeker omdat later blijkt dat Halloween een van de films is die naar het Theatre Screen is geüpload.
Deze over mezelf uitgestorte, zenuwslopende paranoia staat in schril contrast tot het interieur van de BMW i7, dat wel zo’n beetje de meest mindful omgeving moet zijn die je tegenwoordig kunt ervaren. Het licht gebogen display kennen we inmiddels van de iX en wordt langzaam over het hele gamma uitgerold.
Voorin de i7
Het is het hart van BMW’s doordenderende digitaliseringstrein en combineert een 12,3-inch display voor de instrumenten achter het stuur met een langer 14,9-inch touchscreen van glas voor het infotainment. Het is niet moeilijk te bedienen – zelfs het aanpassen van de airco-instellingen die er ook in zijn ondergebracht, is niet de ergonomische ramp die ik vooraf vreesde. De ventilatieopeningen van het uit vier afzonderlijke zones bestaande systeem vallen nauwelijks op. Fraai.
Onder het centrale scherm zit de ‘interactiebalk’, een nieuwtje op de 7-serie, dat een kristalachtig oppervlak heeft, van binnenuit verlicht is en over zo’n beetje de volle breedte van de cabine loopt. Zet de waarschuwingslampen aan en het hele ding pulseert in het rood.
Het doet kleurtechnisch ook gezellig mee met de keuze die je uit de My Modes hebt gemaakt: rood voor Sport, groen voor Expressive, et cetera. Die veranderen trouwens ook alle geluiden, met dank aan Hollywoods soundtrack-grootmeester Hans Zimmer. Het zijn vooral variaties op een aanzwellend sciencefictionriedeltje.
De bioscoop is de moeite waard
Ik vraag me af of Zimmer ooit een van zijn eigen films op de achterbank van een i7 heeft bekeken. Zou ie moeten doen. Dat Executive Pack bevat de waarschijnlijk allercomfortabelste stoel die ooit in een auto werd gezet: de stoel van de voorpassagier schuift en klapt zo ver mogelijk naar voren, waardoor je achterin tot 42,5 graden achterover kunt leunen – het schijnt een record te zijn in deze klasse.
Het jammere is hooguit dat als het scherm naar beneden is gehaald, de bestuurder niets meer door de achterruit kan zien. Vreemd dat BMW geen achteruitkijkcamera voor de binnenspiegel aanbiedt om dat probleem te omzeilen. Daar hebben we op dit moment geen last van.
Achterin de BMW
De i7 is een dermate hermetisch van de buitenwereld afgesloten luxecocon dat je nooit zou zeggen dat we in een woestijn zijn, mijlenver verwijderd van alles. Alleen ik en een ziedende maniak op een megascherm.
Ik krijg altijd een filmisch gevoel van roadtrips in de VS – elk afgelegen hutje of griezelig oud huis is meteen het toneel van sinistere toestanden – maar dit gaat wel heel ver. Psychologen denken dat we horrorfilms leuk vinden omdat ze een veilige manier zijn om mentaal te oefenen hoe je met eeuwenoude primaire angsten moet omgaan.
Zoals wanneer je dreigt te worden opgegeten door een roofdier. Sensatiebeluste lieden kunnen ook gewoon dol zijn op de adrenalinestoot die volgt op angst. Ik voel enkel hoe mijn bloeddruk maar blijft stijgen. Ik denk dat ik maar overschakel naar Paddington 2.
Het eindoordeel van de BMW i7
Het scherm zelf is misschien nét iets te dicht bij degene die op de achterbank zit, en criticasters zullen het niet veel meer dan een gimmick vinden. Maar het lijdt geen twijfel dat het buitengewoon slim ontworpen en verbluffend goed gemaakt is.
Het gaat in deze hyperdeluxe klasse steeds meer om het versterken van het gevoel, van de beleving; dat aspect is net zo belangrijk als alle andere. De i7 is niet alleen een enorm goede EV, het is een mijlpaal voor elektrificatie én voor BMW. De ultieme rijmachine? Hij is zelfs beter dan het origineel.
Specificaties van de BMW i7 (2023)
Motor
2 elektromotoren
544 pk, 745 Nm
105 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 240 km/u
Verbruik
18,4 kWh/100 km
Actieradius
625 km
Laadtijd
3 uur 8 min. bij 22 kW
34 min. bij 195 kW (80%)
Gewicht
2.615 kg
Prijzen
€ 141.810 (NL)
€ 137.900 (B)
Ikke heeft op 10 april 2023 geschreven:
Uiteindelijk is er maar één vraag: is de i7 beter dan de EQS? Dat is de benchmark als het gaat om elektrische auto’s.