Kennelijk zijn er anno 2020 nogal wat mensen die wel iets compacts met vier deuren zoeken, maar geen genoegen nemen met een hatchback. Te doorsnee, misschien? Dat zal het wel zijn. Een sedan willen ze ook niet, want kleine sedans zijn niet lifestyle genoeg. Tenzij je lifestyle die van een taxichauffeur in een ver en plakkerig land is. SUV’s en crossovers, daar rijden hun actief nordic-walkende ouders al in. Dus wat blijft er dan over?

Mercedes dacht in 2013 een antwoord op die vraag te hebben. De CLA was een ‘vierdeurs coupé’ die sterk leunde op design en wat minder op praktisch nut. Die auto verkeert inmiddels in zijn tweede generatie en legde het merk bepaald geen windeieren. Best wonderlijk dus eigenlijk, dat eeuwige rivaal BMW zo lang heeft gewacht met een concurrent.

Sinds de Beiers besloten dat de oneven genummerde series de ‘gewone’ modellen zijn, de veilige bakens in stormachtige tijden, en de even series de lekker gewaagde uitspattingen, kan het met de compacte 2-serie alle kanten op. We hebben ’m gezien als overheerlijk tweedeurs circuittijgertje en als überduf kleuterbusje. Nu krijgen we de 2-serie Gran Coupé voorgeschoteld, en dat is wat ons betreft een prima zaak.

BMW 2-serie Gran Coupé: met voor- of vierwielaandrijving

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: nee, hij is niet achterwielaangedreven. Net als de nieuwe 1-serie, en eerder al dat busje, leunt hij qua techniek op de Mini en ontvangt hij zijn pk’s dus op z’n voorwielen. Of, in het geval van de BMW M235i Gran Coupé, op alle vier de wielen, waarbij de voorwielen alsnog het grootste deel van de tijd het werk doen.

Daar kun je als E46-rijdend BMW-gekkie iets van vinden, maar het merk heeft geen boodschap aan je liefhebberskreten. Hun klanten, de mensen die daadwerkelijk geld op tafel leggen, vinden het bijna allemaal geen probleem. Sterker nog, ze prijzen de extra ruimte en efficiëntie die het voorwielaangedreven platform biedt. Wen er dus maar aan, letterlijke en figuurlijke dwarsliggers, want van dit soort BMW’s ga je er de komende tijd meer zien.

Geen voorganger

Eerlijk is eerlijk: bij de nieuwe Gran Coupé doet de energietransitie naar voren ons minder pijn dan bij de 1-serie, die vorig jaar dezelfde behandeling ontving. De 1 is een auto die voorheen op handen werd gedragen omdat hij koppig vasthield aan achterwielaandrijving, als enige in zijn klasse. Met de introductie van de nieuwste generatie werd ons iets afgepakt. De BMW 2-serie Gran Coupé had geen voorganger. Eerst was er niets, nu hebben we dit, dus waarom zouden we klagen?

De nieuwe BMW-vormgeving is niet vanuit alle hoeken even flatteus. Soms oogt de neus forser dan hij werkelijk is, wat we wijten aan de drukke bumper vol gaten, sleuven en uitstulpingen. En aan de veelbesproken nieren die met elk nieuw model een stukje groter en onooglijker lijken te worden. Jammer, want uitgerekend bij een model als dit heb je de kans om er iets ranks en sierlijks van te maken. Aan de rest van de carrosserie ligt het niet – ramen zonder stijlen, een mooi profiel, een korte kont met een unieke lichttekening – maar design van voorkanten lijkt voor BMW in het algemeen een steeds grotere uitdaging te worden.

Binnen in de BMW M235i xDrive Gran Coupé

Het interieur is wat dat betreft een stuk beter geslaagd. Net als bij de 1-serie zien we hier een (optioneel) tellerscherm en een zee aan klik-, draai-, druk-, aanraak- en gebaarmogelijkheden die eerst een beetje overweldigt, maar daarna al snel zichzelf wijst. Het geheel is gepast chic met mooie materialen, lichtgevende sierstrips en een knusse ambiance. De stoelen en zitpositie zijn dik in orde. Het is in het algemeen een tevredenstemmende plek om te vertoeven.

Er zijn markten waar de 1-serie niet bestaat, en daar is dit BMW’s nieuwe instapmodel. Die markten zijn met name de VS en China, waar men iets meer prijs stelt op comfort dan hier in het masochistisch-sportief geveerde hotseknots-Europa. Het is daarom niet vreemd dat we bij de Gran -Coupé een iets mildere afstelling van het onderstel bespeuren dan bij de 1-serie, hoewel de techniek verder hetzelfde is. Een kwestie van prioriteiten. Dit is overigens ook de reden dat de BMW 2-serie Gran Coupé een losse kofferbak heeft, en niet een hatchback-achterklep. Daar stellen ze in de VS en China immers geen prijs op.

De uitvoeringen die we in Europa krijgen, zijn niet al te talrijk. Bij de introductie zijn er een 218i, een 220d en dit dikkerdje, de BMW M235i xDrive Gran Coupé (altijd met automaat). Onze rit begint in de 220d, die ons op twee gedachten doet hinken. Enerzijds rijdt hij heerlijk, met een fijne balans, gewichtige besturing, een uitstekende automaat en een stille, krachtige motor. Anderzijds zorgt het dieselkoppel bij accelereren voor aardig wat aandrijfreacties in het stuur. Precies wat we in een BMW dus niet willen voelen.

De BMW M235i xDrive Gran Coupé, toch nog een flink stuk potenter, heeft daar veel minder last van. Daar kunnen we de vierwielaandrijving maar ten dele voor bedanken. De topper van het gamma is vooral volgehangen met veel meer dynamische goodies. Zaken als een sperdifferentieel, de nodige verstevigingen voor meer stijfheid en een rits elektronische geintjes. Die passen remingrepen slim toe om je sneller en gewiekster een bocht door te loodsen.

Adaptief onderstel is een aanrader

Naast de 10 millimeter lagere M Sport-ophanging kun je kiezen voor een adaptief onderstel, wat wij zeker zouden doen. De Comfort-stand zal in verreweg de meeste gevallen toereikend zijn en geeft een prettige balans in het realistische pleziergebied tussen normaal rijden en tekeergaan als een achterlijke. Wil je tóch meer, dan is er de Sport-stand, die fans van heftige demping laat juichen.

Je zult begrijpen dat dit alles neerkomt op een onmiskenbare uitnodiging om een feestje te vieren. De M235i Gran Coupé heeft een uitgekiende balans en zijn grenzen liggen zo ver weg dat je je afvraagt of iemand ze op de openbare weg überhaupt zal tegenkomen. De neiging tot onderstuur wordt onderdrukt en de besturing is verslavend direct. Hij is handelbaar, kneedbaar, betrokken en uitdagend. Mede daarom ontvangen we ’m met open armen.

BMW M235i xDrive Gran Coupé (2020)


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
306 pk @ 5.000 tpm
450 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,7 l/100 km
153 g/km CO2, E-label
Afmetingen
4.526 x 1.800 x 1.420 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.570 kg
50 l (benzine)
430 l (bagage)
Prijzen
€ 65.099 (NL)
€ 53.700 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)