Het feit dat ze hun V8-limo’s tegelijk updaten, geeft de intense rivaliteit aan tussen de M-divisie van BMW en Mercedes’ AMG-afdeling. Met de facelift van deze F90 M5 eist de krachtiger Competition alle aandacht op en raakt de ruim 9.000 euro goedkopere basisversie (de BMW M5 Competition is er vanaf 164.369 euro in Nederland, 123.500 euro in België) effectief ondergesneeuwd. Op andere plaatsen, in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld, wordt de nieuwe M5 zelfs alleen als Competition verkocht.

Opties voor de BMW M5 Competition

Je aangewezen motoroptie is nog altijd de 4,4-liter twin-turbo V8 met 625 pk en 750 Nm, die twee ton gewicht (inclusief bestuurder) in 3,3 seconden naar 100 km/u weet te smijten. De topsnelheid van de M5 is afhankelijk van de opties: standaard 250 km/u, te verhogen naar 305 km/u met het M Driver’s Pack (2.616 euro). Naast de verhoogde topsnelheid krijg je daarbij ook een voucher voor een circuittraining van de BMW Driving Experience – al wagen we te betwijfelen dat je daarbij die hogere topsnelheid gaat aantikken. Sowieso kun je je afvragen of je niet sowieso een rijvaardigheidstraining kunt gebruiken bij een auto met dit vermogen, ook als je ‘maar’ 250 km/u kunt rijden – maar goed, dat terzijde. Andere populaire BMW M-opties zijn een koolstofvezel afdekplaat voor de motor, koolstof-keramische remmen, verwarmde en masserende stoelen, een audio-upgrade en digitale televisie.

Inspiratie van de BMW M8

De grotere M8 blijkt de inspiratie voor veel van de aanpassingen die BMW deed aan de nieuwe BMW M5 Competition. Zaken zoals de onderstelafstemming, die een iets vriendelijker randje kreeg – meer zoals de oude ‘gewone’ M5, eigenlijk – lijken door de M8 Competition ingegeven. Als je vreest dat ie daardoor een onnauwkeurig sturend slagschip is geworden, wees gerust: er werden ook nieuwe motorsteunen gemonteerd om de grote V8 in het gareel te houden.

Kalmte met snelheid

De BMW M5 Competition is een sportsedan die z’n prestaties met haast absurde kalmte neerzet. Hij is geen losgeslagen hot-rod zoals de E 63; meer een soort lounge die zich toevallig met supercarsnelheden voortbeweegt. Z’n vierwielaandrijving is bijzonder slim en we vermoeden dat je zelfs op het circuit niet per se de neiging zult hebben om ’m in de ESC-loze, achterwielaangedreven ‘gevarenmodus’ te zetten. Selecteer gewoon 4WD Sport en geniet van de op de achteras gefocuste balans van een auto die z’n grootte en gewicht bewonderenswaardig goed weet af te schudden.

En allemachtig, wat is ie snel. Je zult nergens echt lang vol gas kunnen geven, en als je de transmissie zelf bedient via de flippers, kun je beter altijd een versnelling hoger gaan zitten dan je hart je ingeeft – al was het maar om de warpsnelheid iets te temperen. Het motorgeluid is in de cabine vrij gedempt, als je tenminste niet op die uitnodigend rode M-knopjes hebt gedrukt, en dat betekent dat de snelheidsmeter telkens weer moeiteloos op enorme getallen komt te staan.

De BMW M5 Competition is veelzijdiger

Net als in de AMG E 63, trouwens. Het blijft ontzettend lastig om de balans tussen deze twee op te maken, maar uiteindelijk is de M5 de veelzijdiger, comfortabeler auto. Hij weet alles met verbazend diepgaande technologie af te dekken en is misschien wel de meest complete sportsedan ooit. Maar voor liefhebbers kan het zowel een vloek als een zegen zijn als een auto de rauwe uitzinnigheid waar ze zo naar hunkeren meent te moeten gladstrijken.

Specificaties BMW M5 Competition (2021)


Motor
4.395 cc
V8 biturbo
625 pk @ 6.000 tpm
750 Nm @ 1.800 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,3 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,5 l/100 km
239 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.983 x 1.903 x 1.469 mm (l x b x h)
2.982 mm (wielbasis)
1.895 kg
68 l (benzine)
530 l (bagage)
Prijzen
€ 173.953 (NL)
€ 132.700 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)