Lees eerst: Dit is de TopGear gids voor pret
Om een auto in beweging te krijgen, moeten we die – althans, totdat zelfrijdende auto’s dat onder de knie krijgen – met onze handen en voeten bedienen. We moeten ons bezighouden met hendels en pedalen en een stuur – de delen die een auto tot een auto maken.
Deze delen bewegen mechanisch en de bediening ervan kan ons bevrediging en plezier verschaffen. Daarom vroegen we alle redactieleden de auto te benoemen met wat volgens hen de prettigste versnellingsbak was, de prettigste besturing, de beste gasrespons; en aangezien we niet alleen maar achteromkijken, keken we ook of ze plezier beleefden aan schakelflippers, smalle banden en spoilers.
De antwoorden waren tamelijk helder: iedereen gaf de voorkeur aan echte sportauto’s waarbij er zo min mogelijk afstand zit tussen input van de bestuurder en reacties van de auto. We kunnen ons niet voorstellen dat iemand dit niet had verwacht.
De beste besturing
Neem de Lotus Elise. Daar beginnen we mee omdat hij een afgemeten overwinning behaalde in onze verkiezing voor de best sturende auto – slechts twee redacteuren stemden op een andere auto. Onze voorkeur werd bepaald door onze herinnering, en wat we ons allemaal herinnerden van de besturing van de Lotus Elise was de wijze waarop het stuur in je handen siddert en danst, laat merken wat de wielen doen voordat je tot handelen overgaat.
Jazeker, in de nieuwe Cup 250 is de besturing tamelijk zwaar bij lage snelheden, en als we eerlijk zijn, oudere en minder heftige Elises op smallere banden vertonen meer finesse en nauwkeurigheid, maar de wijze waarop het uitgebalanceerde onderstel harmonieus de besturing volgt, laat je keer op keer breed glimlachen.
Smalle banden zorgen voor een brede lach
Nu zijn smalle banden niet alleen goed voor ongestoorde communicatie. Ze bieden minder grip en daarmee toegankelijk plezier voor iedereen. Op de redactie vonden veel mensen dat de beste Caterham niet de 620 is die je op deze foto’s ziet, maar de bescheiden 160 met driecilinder. We vonden één Caterham echter voldoende, daarom presenteren we hier de Morgan 3Wheeler met nog smallere banden. Het is buitengewoon vermakelijk om de wielen voor je te zien stuiteren en huppelen, terwijl je voelt dat hij, terwijl zelfs de Volkswagen Up nog aan het wegdek kleeft, langzaam grip begint te verliezen.
Het gaspedaal in de Caterham lijkt op het rempedaal van de Porsche 911 GT3 RS: hij reageert onmiddellijk en de gevolgen zijn serieus heftig, tot het punt dat je nek dubbelklapt. Sterker nog, de reactie op het gas in de Caterham is zo meedogenloos dat je er zenuwachtig van wordt. De remmen van de Porsche zijn wat goedmoediger. Ze werken soepel, maar het gevoel van het pedaal onder je voet is heel bijzonder – alsof je rechtstreeks met je voetzool tegen de schijf trapt. Ze zijn onvoorstelbaar krachtig, zo exact en direct.
Blijven schakelen
Weerstand tegen de GT3 RS noopte Porsche tot de ontwikkeling van de 911 R met handgeschakelde versnellingsbak. Dat leverde enkele stemmen op, net als bij de MX-5 en de Lotus Exige met zijn opengewerkte schakelmechanisme. Al deze auto’s hebben goede bakken, maar in de Cayman GT4 is de bediening van de pook slechts een deel van de pret – de koppeling is perfect, je kunt heel eenvoudig heel-and-toe toepassen. Dat leidt ertoe dat je geniet van het proces, je blijft op- en weer terugschakelen, gewoon omdat het kan.
Met flippers schakelen is eigenlijk onvergelijkbaar, zelfs in de BAC Mono. Nu is een geslaagde sequentiële versnellingsbak met enkele koppeling een zeldzaamheid, maar dit is echt een pareltje. Het schakelen gaat in een fractie van een seconde, het pneumatische ‘pssst’-moment is buitengewoon bevredigend – beter wordt het niet met flippers. En toch valt het niet mee om er echt opgewonden van te raken.
De Subaru Impreza heeft een kitesurfer gevangen
Dat ligt wat anders bij de spoiler achterop de Roger Clark Motorsport Gobstopper II. Dit is geen aspect waar je iets over te zeggen hebt, maar wel een aspect waarvan je merkt wat het doet. Heb je er plezier van? Misschien vooral om naar te kijken, de Subaru Impreza die eronder schuil gaat lijkt wel een kitesurfer te hebben gevangen… Maar het ding doet wat het moet doen: deze was de snelste op Goodwood.
Je zou kunnen stellen dat slechts één van die bouwstenen – het schakelen in de Cayman, de besturing van de Elise – voldoende zijn om plezier aan de hele auto te beleven. Maar kijk naar het grotere plaatje: als je belang hecht aan een vlotte reactie van het gaspedaal, dan stel je waarschijnlijk ook krachtige remmen op prijs. Je wilt immers dat het hele pakket geweldig is, toch?
En trouwens, geef je om al die facetten, dan bestaat er ook een gerede kans dat je als bestuurder ook aan andere dingen waarde hecht: onderstel, motor, zitpositie, design. Want als je op alle details let, dan volgen de grote zaken vanzelf. Een beter recept voor pret kunnen we niet bedenken.
TopGear gids voor pret
– Emotie
– Drijvende krachten
– Bruikbaarheid
– Theater
– Onder de radar
– Betweters
Reacties