Zoals je weet, zijn we bij TG gek op regeltjes. Dus toen we besloten dat we een tempomaker annex veiligheidsauto op het Circuit de Charade nodig zouden hebben om onze verzekeraar en de baanofficials tevreden te stellen, doken we meteen in het dikke boek van de FIA om uit te pluizen aan welke regels de safety-car in de Formule 1 moet voldoen. Je moet toch iets als ijkpunt nemen, nietwaar?

De snelste safety-car ter wereld

Tussen al het bombastische geronk van regeltjes als ‘de positie twintig minuten voor de start van de formatieronde innemen’ en ‘dient te worden bestuurd en gereden door een door de FIA aangewezen rijder en aan boord moet zich een FIA-observant bevinden’ vonden we de vitale informatie: ‘De auto moet in staat zijn een minimale snelheid te handhaven die voorkomt dat de banden en remmen van de Formule 1-voertuigen te snel afkoelen, en die voorkomt dat de motoren warmlopen.’

Dat zullen we even voor je vertalen: hij moet snel zijn. Zonder onszelf al te hard op de borst te willen kloppen, kunnen we in dit geval toch wel stellen dat we onszelf overtroffen hebben. Formule 1 mag de AMG GT R hebben, de Moto GP de BMW M5 en het WEC de Porsche 911 Turbo, maar geen van die auto’s kan de leider van ons eigen Speed Week-konvooi aan. Wij hebben de snelste van allemaal: de Bugatti Chiron is onze safety-car.

goed, we zijn trots. Jullie hebben het wel door

Want ons lijkt het logisch: om een race aan te voeren, heb je een auto nodig die sneller is dan alle auto’s erachter. Toch? Dus vier turbo’s, zes katalysatoren, zeven versnellingen, acht liter, tien radiatoren, 1.500 pk, 1.600 Nm, een onderstel zo stijf als dat van een LMP1-auto en voorwielen zo breed als de achterwielen van de hier aanwezige McLaren. Zonder onszelf al te hard op de borst te willen kloppen, kunnen we in dit geval toch wel stellen dat we onszelf overtroffen hebben – of zeiden we dat al?

Wie durft?

Volgende punt: een geschikte bestuurder. We hadden geen tekort aan vrijwilligers onder onze collega’s, maar eigenlijk vonden we toch wel dat een Bugatti Chiron een snelle bestuurder verdient, niet een die het gaspedaal diep in durft te trappen en vervolgens zo bang wordt dat hij het niet meer loslaat. Is Andy Wallace door de FIA aangewezen, zou je denken? Nee, nog beter: hij is door TG aangewezen – hij is immers een bonafide Le Mans-winnaar en racelegende.

Ons teamvertrouwen krijgt alleen even een optater (en onze verzekeringsadviseur trekt wit weg) als Andy tijdens een discussie over het circuit opmerkt: ‘Weet je hoe onverwacht lastig het nog is om het stuur recht te houden als alle vier je wielen los van de grond zijn?’ Eh, nee, dat weten we niet – en nu stoppen met praten en snel de auto in, alsjeblieft.

Een kolossaal gebulder

De Bugatti Chiron maakt een ander geluid dan alle andere auto’s hier. Geen toneelspel, geen aanstellerij, alleen de donder van heel lage bassen, waarbij hij het asfalt als versterker lijkt te gebruiken. Het klinkt kolossaal. We rijden achter ’m in de McLaren. Minder dan een tiende van de prijs, waarschijnlijk sneller op het circuit, maar wat voelt hij ineens iel aan.

We kennen de Chiron, we hebben ’m eerder op een circuit mogen rijden. Het is een natuurkracht met een stuwmeer aan acceleratie achter zich, die remt alsof hij een parachute ontvouwt en veel meer feedback geeft dan de Veyron op z’n beste dag ooit kon voortbrengen.

Een concert van de Stones is er niets bij

Het Circuit de Charade is te klein voor ’m, eerlijk gezegd. Niet dat we ’m in zouden durven halen, want daar is hij fysiek te breed en anderszins te indrukwekkend voor. Daarbij ziet hij er van achteren prachtig uit: die enorme uitlaten, en de andere gaten waaruit de hete lucht komt gespuwd… We rijden in het kielzog van de Fransoos door trillende, zwaar mishandelde lucht.

Hij gaat kalm en met vertrouwen zelfs door de scherpste bochten, steeds zwierig, en wekt nooit de indruk hard te moeten werken – alleen horen we af en toe een grom als er wordt teruggeschakeld en zien we het asfalt bijna verpulveren als hij accelereert. Het is een zeldzaam, dramatisch gezicht: een Chiron op een circuit. En aan het eind van het rondje rolt hij moeiteloos de pitstraat in, terwijl de strijd op de baan losbrandt. Nog één keer dan; de Bugatti Chiron is onze safety-car en wij zijn er trots op.

Bugatti Chiron


Motor
7.993 cc
W16 quad-turbo
1.500 pk
1.600 Nm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,4 s
top 420 km/u
Verbruik (gem.)
22,5 l/100 km
516 g/km CO2 G Label
Gewicht
1.995 kg
Vermogen/gewicht
752 pk/ton
Prijzen:
€ 3.082.765 (NL)
n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)