De Cruze, Chevrolets eerste echte ‘world car’, is inmiddels drie jaar op de markt. Met de verplichte facelift verschijnt er meteen een heel Europees aandoende station-variant.
 
We moesten allemaal behoorlijk grinniken toen Daewoo, in Europa althans, door moederbedrijf GM werd omgedoopt tot Chevrolet. Er viel ook veel te lachen, want een Matiz of Kalos met een gouden bowtie op de neus en een Daewoo-logo op het stuur, dat is best knullig. Maar al snel krabbelde het Koreaanse Chevy op, en het duurde niet lang voor ze met alleszins aardige auto’s op de proppen kwamen. De Cruze bijvoorbeeld, een compact model met een fris uiterlijk dat de hele wereld moest gaan inpakken. Hij wordt in tien verschillende landen gebouwd, waaronder ook de VS, al komen de in Europa geleverde auto’s nog steeds uit Zuid-Korea.
 
Omdat je met een middelgrote sedan in onze contreien nooit gaat scoren, kwam er al snel een vijfdeurs hatchback-versie van de Cruze. Nu zijn beide gefacelift, met een iets aangepast neusje, vers infotainment en een aantal nieuwe motoren, en is er bovendien een stationwagen bij gekomen. Deze Cruze SW is nu typisch zo’n auto waar je eigenlijk weinig op kunt aanmerken: hij doet wat ie moet doen, en hij doet het goed.
 
In de basis deelt de Cruze een hoop componenten met de Opel Astra, maar als we eerlijk zijn, vinden we de Chevy fijner rijden. Hij voelt wat luchtiger en minder vlezig aan, en dat is eigenlijk best prettig. In de 1.7 diesel die we probeerden, laat de koppeling zich vederlicht en lineair bedienen, waardoor we de eerste meters meteen als een volleerd directiechauffeur optrekken. Dat is iets wat ons in sommige Opels, die vaak een vastere voet en meer delicate bediening vragen, pas na een korte periode van gewenning lukt. Ook de handgeschakelde zesbak lijkt in zachte boter te opereren. De besturing is weliswaar erg licht, maar direct en voorspelbaar.
 
Het onderstel voelt geenszins Amerikaans of Koreaans aan, maar werd op de Europese smaak afgestemd: het is dus vrij stevig. De Cruze gebruikt een minder geavanceerde achterwielophanging dan de Astra, wat zich soms uit in een licht stuiterig gevoel op slecht wegdek, maar daar valt mee te leven. Anders leg je maar wat extra ballast in de ruim bemeten bagageruimte.
 
De 1.7D is een prima motortje. Hij laat niet veel van zich horen en weet de Cruze goed op tempo te krijgen en te houden. In Nederland krijgen we verder nog een 1,4-liter turbo-benzinemotor, eveneens bekend van Opel. De 2.0 turbodiesel en de 1.6 benzine blijven ook in het gamma, maar de 1.8 gaat eruit omwille van de ongunstige (CO2-gerelateerde) prijsstelling.
 
Daar ligt overigens meteen het zwakke punt van de Cruze. Een bijtellingspercentage van 25 procent voor alle uitvoeringen betekent de doodsteek voor de zakelijke markt, althans tot er in de toekomst een kleinere diesel met lage uitstoot beschikbaar komt. Aangezien ook particulieren met duizenden euro’s bpm-korting een schonere Kia of Hyundai kunnen uitzoeken, zal de Cruze SW voorlopig nogal exclusief blijven. Dat kun je, zeker in dit segment, ook als een voordeel zien.

Chevrolet Cruze Stationwagon 1.7D LT

 

12/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 10,4 s

Top: 200 km/u

Verbruik: 4,5 l/100 km

Motor: 1.686 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 130 pk

Koppel: 300 Nm

Gewicht: 1.475 kg

CO2: 119 g/km

 

Prijs

NL € 27.495

BE n.n.b.

 

Vonnis

De Cruze SW is ruim, rijdt prima en ziet er leuk uit. Goed ding dus, maar als je graag wat CO2-bonuseuro’s in je zak houdt, kun je ‘m op je buik schrijven

Reacties