Goed kijken. Nee, nog eens. Je ziet het niet? Toch heeft Citroën deze C4 een heuse facelift gegeven
 
Schaam je niet: wij zagen het ook niet. Er moest toch echt een plaatje van de vorige Citroën C4 aan te pas komen om te ontdekken wat er in vredesnaam anders was aan de ‘vernieuwde’ C4. Over de zijkant kunnen we kort zijn: die is hetzelfde. Nou ja, nieuwe velgen, al naar gelang de uitvoering 16 of 17 inch groot. De achterkant is, op achterlichten met helder in plaats van gekleurd plastic na, ook ongewijzigd. De neus heeft de meeste verspijkeringen doorgemaakt. Voorheen was de grille in tweeën gedeeld, nu is er nog maar één groot luchtgat. Het logo, ‘chevrons’ bij Citroën, lopen íets verder door richting de koplampen, en de mistlampen liggen nu los van de grille en hebben wat versierinkjes van chroom gekregen.
 
Binnenin zijn de wijziging van eenzelfde orde; de instrumenten zijn beter afleesbaar en er is een nieuwe, hoogwaardiger kwaliteit kunststof voor het dashboard gekozen. Het moet gezegd: het ziet er meteen stukken beter uit. Het is trouwens jammer dat het uitstekende afwerkingsniveau van de C5 hier lang niet wordt gehaald: we trokken een kunststof plaatje bij de versnellingsbak (overigens in een afschuwelijke nephouten kleur, maar je hebt ook andere, betere keuzes) zo van z’n plek. Je kunt vanaf begin volgend jaar kiezen uit twee navigatiesystemen: één die werkt met een SD-kaart en een andere met een tien gigabyte grote harddisk en usb-aansluiting. De prijzen zijn nog niet bekend, maar de eerste zal ongeveer de helft kosten van het dikkere, tweede systeem.
 
De motoren zijn ook vernieuwd: de 1,6- en 2,0-liter benzinemotoren zijn vervangen door 1,6-motoren die je al kent – ze zijn namelijk met BMW ontwikkeld en zitten ook in bijvoorbeeld de Mini en de Peugeot 207. Er zijn er twee: een met variabele kleptiming, goed voor 120 pk, en een 150 pk sterk exemplaar met directe inspuiting en een turbo. Die laatste is een erg fijne motor: hij klinkt goed, presteert zoals je van een BMW-motor mag verwachten en is schoner en zuiniger dan z’n voorganger.
 
Daarmee is de C4 trouwens nog geen hot hatch – daarvoor is de besturing te wollig en de vering te vriendelijk. Maar vlot is hij wel en ach, voor een combinatie van snel en comfortabel valt ook een hoop te zeggen.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)