Konden we vroeger nog lachen om omgebouwde Outlanders, nu hebben ze de prima C3 Aircross, de coole C4 Cactus en binnenkort deze Citroën C5 Aircross In de categorie ‘best wel vreemde rijtesten’ scoort deze hoog: we rijden door een park net buiten Parijs, over een weggetje annex wandelpad dat vergeven is van de uitgegraven, snelheidsremmende richels.
Het tempo, daarom: semi-stapvoets. De duur van de rit: nog geen vijf minuten. De auto: een van de eerste in Europa geproduceerde versies van de Citroën C5 Aircross. Maar dan wel met een motor en transmissie erin die niet voor onze markt zijn bestemd.
Daar heb je niet veel aan
Inderdaad, hier hebben wij als autotesters en jij als potentiële koper weinig aan. Toch is het natuurlijk ergens wel interessant. De Citroën C5 Aircross is feitelijk niet nieuw meer: in China kon je ’m vorig jaar al kopen. Ongeveer op het moment dat bij ons de C3 Aircross werd gelanceerd, kreeg de grootste automarkt ter wereld deze C5 toebedeeld. Nu zijn de rollen omgedraaid, want de kleinere SUV staat daar op het punt om af te trappen.
Citroëns designstudio’s in Frankrijk en China ontwikkelden de Citroën C5 Aircross gezamenlijk. Het ontwerp is volgens het merk bewust polariserend en oogt vrij hoog door de gestapelde neus, maar breed dankzij de grille en de vorm van de led’jes. Er zitten Airbumps aan de onderkant van de deuren, en het 3D-design van de achterlichten weet te boeien. Je kunt kiezen uit 30 kleurcombinaties (zeven carrosseriekleuren, drie accentpakketten en een optioneel two-tone dak).
Hoe groot is de Citroën C5 Aircross?
De auto valt in het SUV-c-segment – denk Qashqai, Sportage, Tiguan – maar noemt zich toch C5, ‘omdat hij qua ruimte hoger is in te schalen’. Aha. Voor Europa wordt de achterbank aangepast (wij krijgen drie los verstelbare stoelen) en komen er andere motoren: twee BlueHDi-diesels van 130 en 180 pk en twee PureTech-benzines met dezelfde vermogens. In 2020 volgt een plug-in hybride. We rijden vandaag met de Chinese benzinemotor, die 160 pk levert. Merk je niks van, met 30 km/u.
Wel komt Citroëns hervonden hang naar comfort meteen sterk naar voren. De auto waarin we zitten, heeft niet de optionele Advanced Comfort-stoelen (die zowel meegeven om zich naar je lichaam te vormen, als stevig zijn om je op langere ritten te ondersteunen), maar ademt toch al in alle opzichten Franse gerieflijkheid: de zittingen zijn breed en zacht, de besturing is licht en vriendelijk, de zestraps automaat (Europa krijgt een achttraps) schakelt wolkig en er komt weinig geluid van buiten. De Progressive Hydraulic Cushions in de ophanging, bekend van de C4 Cactus en standaard op de Citroën C5 Aircross, weten niet per se beter raad met de harde hobbels hier, maar tonen zich wel nuttig op grove, ribbelige oppervlakken: die worden netjes gladgestreken.
Voor onze neus zien we een hip dashboard met een instelbaar tellerscherm en een mooi infotainmentdisplay dat vlot op aanraking reageert. Er zijn talloze veiligheidshulpjes en een hoge mate van connectiviteit (je kunt plaatjes van je ingebouwde dashcam meteen op social media delen), maar bijvoorbeeld ook vele bergvakjes en een draadloos oplaadplateau. De Citroën C5 Aircross verschijnt later dit jaar in de showrooms. Tegen die tijd zullen we een volledige rijtest voor je hebben; voor nu was dit alvast een smaakmakertje.
Specificaties Citroën C5 Aircross
Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
160 pk @ 6.000 tpm
245 Nm @ 1.400 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u n.b.
top n.b.
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.500 x 1.840 x 1.670 mm (l x b x h)
2.730 mm (wielbasis)
1.490 kg
53 l (benzine)
720 / 1.630 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)
Vonnis
Het is nog te vroeg om echt iets te zeggen over hoe de C5 Aircross in de omgang is, maar de eerste voortekenen zijn alvast prima. Goede techniek, uniek design en slim ontworpen comfort – zoals een Citroën moet zijn
Reacties