Citroën C5 Aircross: 1e rij-indruk

TopGear stapt zojuist uit de nieuwe Citroën C5 Aircross. In de komende editie van het magazine het volledige testverslag - hier vast de highlights.

Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross bagage kofferbak
Citroen C5 Aircross interieur oplader
Citroen C5 Aircross interieur
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross bagage kofferbak
Citroen C5 Aircross interieur oplader
Citroen C5 Aircross interieur

Testobject: Citroën C5 Aircross
Uitvoering: PureTech 180 8-speed Automatic
Locatie: Marrakesh, Marokko
Weersomstandigheden: zonnig, graad of 25: perfect

Citroën C5 Aircross? Wat is dat nu weer?

Wat denk je? Een SUV natuurlijk. Waar Citroën als een van de weinige merken nog geen SUV had, is ook die prettige uitzondering nu verleden tijd. Maar ja, je weet: Peugeot en Citroën behoren nu eenmaal tot hetzelfde concern, en Peugeot had natuurlijk al de goedlopende 3008 en 5008. Zou zonde zijn daar niets mee te doen, dacht Citroën. Et voilà: C5 Aircross dus.

Hij ziet er in ieder geval ‘anders’ uit…

Zeker. Vind ervan wat je wilt: hij lijkt in ieder geval helemaal nergens op. En dat bedoelen we dan positief, hè. Je ziet natuurlijk een duidelijke familieverwantschap met andere Citroëns – er zitten aardig wat vleugjes in van andere modellen uit het gamma en die neus had echt op geen enkele andere auto kunnen zitten. Hoewel dat front nog een zekere stoerheid uitstraalt, oogt de rest van het ontwerp eigenlijk heel vriendelijk. Veel rondingen hè, werkt altijd.

En vanbinnen?

Ook al zo vriendelijk. De stoelen zijn bekleed met een soort schuim waar je (relatief) vrij diep in wegzakt. Daardoor geven de eigenlijk best korte zittingen toch genoeg steun aan je bovenbenen en waan je je haast in een soort fauteuil. Apart en heel comfortabel. De meterboel is natuurlijk geheel digitaal en vereist enige gewenning, maar  dan zie je alles er ook prima op. Zelfde geldt voor het centrale touchscreen: het werkt allemaal net even anders, maar uiteindelijk niet overmatig ingewikkeld. De afwerking is dik in orde, al moet gezegd dat Peugeot dat nog wat fraaier voor elkaar heeft. Hier niet van die mooie aluminium tuimelschakelaars, maar ‘gewoon’ knopjes met pianolak. Maar goed, Citroën heeft dan weer een paar dingen die Peugeot niet heeft…

Zoals?

Nou: comfort! Citroën lijkt haast terug te keren naar de dagen dat het merk bekendstond om zijn vliegend-tapijtvering. De DS, CX, GS, noem die oudjes maar op: allemaal waren ze comfortabeler geveerd dan welke andere auto dan ook ooit geweest is. En dat heeft Citroën zich gelukkig opeens ook herinnerd. Progressive Hydraulic Cushions, zo noemen ze de extra maatregelen die genomen zijn om de demping nog veel soepeler te laten verlopen, waardoor ook grotere gaten en hobbels in het wegdek worden geabsorbeerd. Het werkt wonderwel. We durven rustig te stellen dat geen SUV zo comfortabel rijdt als deze Citroën C5 Aircross; en zijn Peugeot-broertjes al helemaal niet (die zijn vrij stevig). Oh, en er zit een normaal stuur in, niet zo’n klein speelgoed-ding. Vinden we leuk. En ja: die cushions gaan we in veel meer toekomstige Citroëns tegenkomen. Vinden we ook leuk.

Verder nog iets bijzonders aan die Citroën C5 Aircross?

Nou, hij is enorm ruim. Hij moet immers niet alleen de mensen aanspreken die uit de vorige, ‘gewone’ C5 komen, maar ook de mensen die voorheen zo ruim door Citroën werden bediend met MPV’s. Die zijn nu zo’n beetje uitgestorven (MPV’s dan…), maar dat wil niet zeggen dat mensen hun ruimte of flexibiliteit niet meer zouden willen. En dus heeft de C5 Aircross achterin drie stoelen die je onafhankelijk van elkaar kunt verschuiven of platgooien. Door alleen al te verschuiven (over een lengte van 15 centimeter) kun je de bagageruimte vergroten van de al zeer forse 580 liter tot 720 liter. Gooi alles plat en je kunt 1.630 liter zooi meenemen. Heel flexibel, dus. Er zijn weinig (zeg maar geen) concurrenten die dat ook hebben. Verder barst de Citroën C5 Aircross van de opbergvakjes en aansluitingen, kun je je telefoon draadloos opladen et cetera. Aan alle andere eisen die de moderne mens stelt (connectiviteit, Apple CarPlay enzo), is eveneens tegemoetgekomen.

Is hij leuk om te rijden?

Ach, leuk… Voor een potje circuitbeuken hoef je hem uiteraard niet te kopen. Wij reden de 180 pk-benzineversie (er komen ook een 130 pk benzine en een 130/180 pk diesel). Die wil best vooruit, al is hij niet bijzonder snel of sportief te noemen. Maar dat hoeft ook helemaal niet: daar zijn andere SUV’s voor. Juist dat comfortabele maakt hem uniek en dat speelt hij helemaal uit. De besturing is vrij licht en geeft niet al te veel info door. Op de een of andere manier past het nog bij de auto ook. Verder is hij bijzonder stil en doet de achttraps automaat ook zijn best zijn werk zo ongemerkt mogelijk te doen. En slaagt daar perfect in. Het komt daardoor allemaal wat afstandelijk over, maar wel bijzonder eh… comfortabel.

Dus?

Zeker een aanwinst, die Citroën C5 Aircross. Een echte SUV is het natuurlijk niet (hij heeft niet eens vierwielaandrijving. Wel een knop waarmee je de ESP-instellingen kunt beïnvloeden). Hij laat echter overtuigend zien dat Citroën eindelijk het licht heeft gezien en terug wil naar het zalige veercomfort waar ze beroemd om zijn geworden. Niet langer die misplaatste hang naar sportiviteit (DS5, iemand?) waar niemand op zat te wachten, nee: comfort. Dan maar eens een keer niet jakkeren, maar zoeven. Ook wel eens fijn! Als je daarnaar op zoek bent, weet je waar je terecht kunt.

 

Reacties
  1. Edward zegt op 9 januari 2019 om 20:00:

    Ik rijd nu DS5 maar denk aan een goede gebruikte C5 Touring of een C5 Aircross , ja, alleen maar ivm het gemis aan veercomfort ….. want dat het weer een Citroën wordt staat vast. Nooit een betrouwbaarder auto gehad!

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws