Middelgrote crossovers! Iedereen wil er wel een hebben. Ja, jij ook, zelfs al denk je van niet. Als het de moderne mens was waar David Attenborough vanuit de bosjes zijn verrekijker op richtte, zou hij constateren dat hoge, soort-van-stoere auto’s met een relatief bescheiden verbruik onze receptoren prikkelen en een reflex in de hand werken dat ons naar onze portemonnee doet grijpen. Dit is een biologisch feit, het heeft geen zin om je ertegen te verzetten.

Toch loont het voor autofabrikanten om af en toe hun crossovers bij te slijpen en voor hongerige autokopers nog aantrekkelijker te maken. Neem Citroën, dat de C5 Aircross vorig jaar vrij letterlijk faceliftte door hem te voorzien van een modieuze ledjesneus. En, omdat ze toch bezig waren, nu meteen ook van een mild-hybride aandrijflijn (bekend uit andere Stellantisjes) om de benzineversie en twee plug-in hybrides gezelschap te houden.

Wij rijden de Citroën C5 Aircross Hybrid

In de Citroën C5 Aircross Hybrid 136 levert de 1,2-liter brandstofmotor het aantal pk’s dat in zijn naam staat, waarbij hij nu en dan hulp krijgt van een elektromotor met net geen 29 pk. Deze hangt aan een 48-volt systeem en huist in een zestraps DCT-transmissie – de ë-DCS6, voor fans van onnodige trema’s op letters – die als geheel bijspringt om extra pep te bieden en het gemiddelde verbruik met een flinke 15 procent te verlagen. Wacht even, sst! Horen we daar een roedel empty-nesters gespannen richting de autoboulevard schuifelen?

Rijden in de Citroën C5 Aircross Hybrid is een interessante ervaring. De hybride aandrijflijn maakt bij lage snelheden nogal wat boeiende, tramachtige geluiden: zacht maar aanwezig gezoem dat met de snelheid varieert en hoorbare schakelmomenten kent. Hij rijdt regelmatig volledig elektrisch, soms ook bij een vaartje van 80-90 km/u, maar bij de minste aansporing van je rechtervoet wordt het de e-motor te veel en schakelt de driecilinder bij.

Je kunt one-pedal driving toepassen

Laat je het gas los, dan regenereert en vertraagt de auto vrij heftig. Zo blijft het kleine accuutje onder de bestuurdersstoel goed bijgeladen en kan de benzinemotor vaker achterwege blijven. Wij rijden op een gevarieerde route 25 procent van de tijd elektrisch. Niet gek voor iets dat zichzelf slechts een mild-hybride noemt.

Met een vermogen als dit hoef je op het gebied van prestaties niet de wereld te verwachten, maar de C5 Aircross komt aardig mee. Bij haast klinkt de benzinemotor wat rafelig. De transmissie reageert goed op de flippers aan het stuur en is altijd bij de les, of je nu vlot of rustig rijdt. De draaicirkel is verrassend klein, maar de hoofdruimte achterin ook – en dat zonder zo’n hippe aflopende daklijn. Bizar.

De stoelen in de Citroën C5 Aircross Hybrid zijn fijn

Typisch Citroën zijn de fijne Advanced Comfort-stoelen en het onderstel met ‘hydraulische kussentjes’, die samenwerken om je rit zo aangenaam mogelijk te maken. Toch is de Aircross niet week of afstandelijk: hobbels worden niet gefilterd, maar wel keurig afgerond. De besturing is in alle rijmodi dan weer vrij zwaar, alsof ze bang waren om qua comfort te ver te gaan.

Het is te merken dat de C5 Aircross in de basis al een beetje op leeftijd raakt: het centrale scherm is klein, de USB-aansluitingen zijn van het oude type. Toch heeft ie veel van zijn technologie op orde (hij laat een soort luchtalarm afgaan als je de deur opent zonder de handrem te activeren – heel 2024) en er staat bovendien nog altijd een prima ontwerp. Hoog. Soort van stoer. Bescheiden verbruik. Ah, zie daar de zwerm al komen, bankpasjes in de hand.

Specificaties van de Citroën C5 Aircross Hybrid 136 Max (2024)


Motor
1.199 cc
driecilinder turbo hybride
136 + 28 pk @ 5.500 tpm
230 + 55 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 11,6 s
top 195 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,7 l/100 km
127 g/km CO2
Afmetingen
4.500 x 1.860 x
1.689 mm (l x b x h)
2.730 mm (wielbasis)
gewicht n.n.b.
53 l (benzine)
580 l (bagage)
Prijzen
€ 45.140 (NL)
€ 39.100 (B)

Reacties

  • hans peperkamp heeft op 4 februari 2024 geschreven:

    aanvulling youtube.nl (tik in) Image of a Hydrogen engine(tik in) The V 8 Engine that Runs on Hydrogen (tik in) Toyota Developed A Liguid Hydrogen Combustion Engine!.De ontwikkeling van de waterstof (hydrogen) ontwikkeling,en de kleppenmotor met waterstof-injectie(tik in) Expolding Broken Down Tesla Model S: geeft weer als de lithium-batterijen ver vangen moeten worden,20.000 euro,e dan kan de E-auto’s gezien de dagwaarde als Total Loss. Tussen de 9000/30.000 euro,dan ben je toch heel duur uit,als zijn de eigenaar van de Elektrische Auto’s.

    Reageer
  • John heeft op 4 februari 2024 geschreven:

    Toch wel lovende kritiek en slechts 13/20..??
    Wij zijn alvast heel tevreden over onze plugin C5 Aircross en geven vlot 17/20…

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 4 februari 2024 geschreven:

    aanvulling als laatste: het heeft niet helemaal een raakvlak met het onderwerp:maar de enorme vervuiling door vooral de EU-gebonden Lidstaten.via youtube.nl (tik in) Elektroschrott von Bayern nach Ghana/Congo:en die arme zielen/inwoners die totaal niets te zeggen hebben,vooral de zeer jonge nog kinderen,proberen enig inkomen te verkrijgen,en niet naar school kunnen.Maar wel geld zal worden ingezamelt oa via de NPO etc.: maar dat komt alleen terecht bij de super-rijken -familie’s die daar de dienst uitmaken.En wat is de controle daarop waar het geld naar toe zal gaan?. We zijn in 2019 November in Gambia geweest,en je ziet achter overal de armoede,van de inwoners die totaal niet geholpen worden.Het is zeer grootte puinhoop in héél Afrika.En vandaar de vele oorlogen,die met ons geld-aktie’s wapen worden gekocht.En blijven voortduren.Adieu.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 4 februari 2024 geschreven:

    aanvulling: via youtube.nl: 100.000 km op de teller geldt in Afrika als nieuw(tik in)TÜV nicht bestanden? Hier landen die Autos| Endeckt! Geheimnisvolle Orte |kabel eins Doku(geeft weer zoals ik al eerder aangaf in Afrika (tik in) Abwracken-Gut für die Wirtschaft,slecht für die Umwelt?|WDR Doku(tik in) Autoschrott in Afrika: was deutsche Gebraucht wagen anrichten|Die Story|kontrovers|BE 24(tik in) Bolivien im Lithium Rausch (tik in) ZDF HD planet e der wahre preis elektroautos: geeft wwe de verschrikkelijke werkomstandig heden voor de Delvers,in die zéér corrupte landen,waar menchen-rechten totaal niet gelden.En waarom heel veel exakte informatie via de Duitse Omroepen tov de NPO,maar ook niet via de auto-vakbladen en via de auto-journalisten!.Ik maak gehakt van die E-auto’s.Het kan gezien worden ,als een stukje schijnheiligheid in de exakte info: inzake dat we allemaal E-Auto’s gaan rijden.En dat kan elektrotechnische helemaal niet,omdat 15 jaar geleden de stroomnetkabels had moeten vervangen en ook de transformatoren in de middelspanning van 110 KV wisseltroom(tik in) Mit der Energiewendein den Blackout: geeft weer als de zuivere sinus van 50 hz wisselstroom zal veranderen en Plötzlich Dunkel en Blackout wie gut sind wir auf Hessen ohne strom vorbereitet?Het is feitelijk om te huilen,de onzinnige kennis overdracht,inzake dat we allemaal in Europa gaan elektrisch auto rijden(bronvermelding) Waterstofmagazine.nl geeft weer de ontwikkeling van waterstof-gebruik.En Toyota/Yahama/Susuki/ Hyundai/ Honda zijn aan het ontwikkelen de Otto 4 slag kleppenmotor door waterstof-injectie.En waarom weet ik als Senioor van 80 jaar dat wel.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 4 februari 2024 geschreven:

    Daarnaast:de moderne brandstof aangedreven auto’s kunnen door normale rijstijl/goed onderhoud en geen E-10 maar met E-5 tussen de 100.000/300.000 km op de teller mee en dat doen in Afrika ook,en daar zijn miljoenen ingeleverde auto’s uit de EU gebonden landen overgelaten,en daar weer een tweede auto leven krijgen.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 4 februari 2024 geschreven:

    En weer een Auto die niet te betalen is voor de grootste doelgroep die moet leven van een zeer laag inkomen of de middengroep.En dat is waarom vele blijven rijden met hun brandstof aangedreven auto’s.En daarnaast zijn er miljoenen Europeanen die rijden met een caravan/boedelbak/aanhangwagen,en daar zijn de E en Hybride Aandrijvingen totaal niet geschikt voor,en vooral in bergachtige vakantielanden.Ja kunt er misschien een vouwwagen aanhangen.En zulke testen worden vaak niet weergegeven.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)