Op de glimmende schouders van de DS5 rust een zware taak: hij moet vastgeroeste zakenlui uit hun premiumspul zien te kloppen. We hopen dat het ‘m lukt.
 
Citroën heeft het helemaal gehad met de dominantie van de voorspelbaarheid in het zakensegment. Daar kunnen we ons iets bij voorstellen. Er is immers geen merk dat zo’n rijke historie van eigenzinnige en, eh, apart gevormde automobielen kent als Citroën. En als er ergens geen eigenzinnige auto’s te vinden zijn, is het wel op de parkeerplaats van een willekeurig kantoorgebouw. Donkerblauwe vierdeurs Passats en A4 Avants met wieldoppen, dat is waar men voor warmloopt. Citroën walgt ervan.
 
Oké, ze doen er zelf ook aan mee. Met de nogal Duits ogende C5, bijvoorbeeld. Een mooie auto, een goede auto ook, maar wel ongeveer zo interessant als die ene haar die vanochtend aan je douchegordijn is blijven plakken. Gelukkig is er nu de veelvuldig bejubelde DS-lijn om wat peper aan het gamma toe te voegen. De DS3 heeft het b-segment reeds wakker geschud. De DS4 neemt een bijzondere positie in tussen de Golfjes en Focussen, al was het maar omdat de ramen van z’n achterdeuren niet open kunnen (hoe raar en Frans is dat?). En nu is er dan een ruime DS-middenklasser die z’n pijlen zeer nauwkeurig gericht heeft op de brave-­sedanrijders die zich in een zilvergrijs-metallic keurslijf gevangen voelen.
 
Tegen die mensen zeggen wij: wanhoop niet, want de DS5 is hier. Het is het derde model in de DS-lijn, maar, zo benadrukt Citroën, niet het laatste. Dat stemt ons vrolijk, want na de DS3 (onze Auto van het Jaar 2010) en de eveneens best lekkere DS4 hebben we nog lang geen genoeg van het luxueuze chroom- en leerfestijn dat het merk over ons uitstort. Eén blik op de DS5 was dan ook voldoende om ons de rest van de dag de mond te snoeren en kwijlend op een bankje voor ons uit te doen staren met een weeë glimlach op ons gezicht.
 
Het begon met de C Sport Lounge van 2005. Dat was zo’n conceptcar waarvan een aantal elementen luidkeels ‘niet productiewaardig!’ schreeuwden, maar de algehele vorm toch helemaal niet zo vergezocht leek. Dat laatste wordt nu bevestigd door het feit dat de DS5 haast een 1-op-1 kopie is geworden. Ja, de suicide doors zonder b-stijl zijn verdwenen, het dashboard werd iets minder maf, en het dak bestaat niet langer voor 97 procent uit glas; maar verder is dit weer zo’n auto die voortvloeide uit een alom gewaardeerd concept, praktisch zonder daaraan afbreuk te doen.
 
Neem de vorm van z’n carrosserie. Tegenwoordig zouden we die aanduiden als een langgerekte hatchback, haast shooting brake-achtig, maar in feite zien grote Citroëns (DS, CX, XM) er al decennia lang zo uit. De DS5 voegt aan dat klassieke silhouet een aantal unieke accenten toe: de chroomstrips van de koplampen tot de spiegels, de aparte, omhoog buigende lijn op de flanken, de krullende achterlichten. Het is een fenomenaal geheel, zonder gekunsteld of geforceerd te ogen. De Sport Chic-uitvoering die we vandaag rijden staat standaard op een prachtige set 19-inch velgen, en krijgt ook een glazen dak mee. Binnen in de auto is daaroverheen een soort bovenhoofdse middenconsole geplaatst, met knopjes voor verduistering van het dak en de instellingen van het head-up display, en twee opbergvakjes voor bijvoorbeeld zonnebrillen. Schitterend en loei-origineel.
 
‘Ook na lang en schaamteloos staren gaat z’n uiterlijk totaal niet vervelen’
 
Het interieur is sowieso een feest voor al je zintuigen, van het heerlijk geurende leer tot de airco-knoppen waarop je de haarfijne double chevron-ribbeltjes kunt voelen. In het aluminium-achtige plastic is een patroontje met het DS-logo verwerkt. De stoelen zijn in een soort horlogeband-look te krijgen die er prachtig uitziet, zeker in het bruin. De kleuren zijn zacht, warm en zorgvuldig gekozen. De aandacht voor detail en de kwaliteit van de afwerking is groter dan we ooit in een Franse auto hebben gezien. Dat was ook precies de bedoeling van z’n makers: luxe en verwennerij moet het uitstralen.
 
Naast de hoge en brede middenconsole voel je je lekker ingebouwd in de DS5. Tijdens de eerste kilometers valt op dat het onderstel erg stevig is afgesteld – steviger dan we op basis van z’n typische Citroën-uiterlijk hadden verwacht – maar de letters DS staan tegenwoordig óók voor sportiviteit. De auto heeft voor en vooral achter een grotere spoorbreedte dan de C5, plus een set dikkere stabilisatorstangen. Bochten nemen gaat dan ook prima met de DS5, waarbij we eigenlijk niet meteen weten wat we van de besturing vinden. Die is wat licht, maar wel bijzonder happig; alsof de auto constant op het randje van insturen balanceert en jij ’m net even een zetje geeft. Veel inspanning kost dat je niet, maar is dat niet wat je van een grote Fransoos verwacht? Het is een enthousiast sturende auto, laten we het daarop houden. Beslist leuk op een bochtig weggetje.
 
Vanaf de introductie is de DS5 verkrijgbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren; later volgt er nog een HYbrid4-versie met de techniek die we uit de Peugeot 3008 kennen. De sterkste benzine, een turbo-gevalletje met 200 pk, voelt aan alsof het ook de instapper met 156 pk had kunnen zijn. Misschien komt dat doordat we deze 1.6 kennen uit kleinere auto’s en er daarom iets hogere verwachtingen van hadden. Geeft niks: het is nog steeds een fijne, vlotte en responsieve motor. Mocht je toch iets meer oomph wensen, dan is een stevige diesel de betere optie; zoals de 2.0 HDi met 163 pk, een flinke bult koppel en een felgroen b-labeltje. Wordt dat je allemaal wat prijzig, dan is er nog de e-HDi, die in Nederland 20 procent bijtelling scoort.
 
Waren we bij de DS4 nog wel een beetje teleurgesteld dat het allemaal niet zo gewaagd en spectaculair was als bij z’n kleine broertje, van de DS5 worden we wederom ontzettend blij. Hij rijdt prima, is (zeker als Sport Chic) enorm rijk uitgerust en weelderig aangekleed, en ook na lang en schaamteloos staren gaat z’n uiterlijk totaal niet vervelen.
 
Mocht jij zo iemand zijn die vindt dat Citroën al in tijden geen échte Citroën gemaakt heeft, bereid je dan maar voor om je mening flink bij te stellen.

Citroën DS5 THP 200 Sport Chic

 

15/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 8,2 s

Top: 235 km/u

Verbruik: 6,7 l/100 km

Motor: 1.598 cc, viercilinder turbo benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 200 pk

Koppel: 275 Nm

Gewicht: 1.405 kg

CO2: 155 g/km

 

Prijs

NL € 41.940

BE € 38.120

 

Vonnis

Originaliteit viert hier hoogtij: unieke styling gecombineerd met prettige techniek. Wat ons betreft mag de DS5 het segment veroveren, we kunnen ‘m niet vaak genoeg zien

Reacties