De Citroën C4 Picasso, z’n eerder geïntroduceerde kleinere broer, kreeg van ons een score van 15/20 – bijzonder goed dus. Nu komt Citroën met de Grand-versie: 17 centimeter langer en twee zitplaatsen meer.
Als je met je wijsvingers 17 centimeter probeert aan te geven, lijkt dat bepaald niet heel veel. Daarvan komt 5 centimeter ten goede aan de wielbasis en 12 centimeter aan de achterzijde van de Grand C4. Dat betekent dus meer beenruimte voor de inzittenden op de achterbank en plek voor twee extra (klap)stoelen helemaal achterin.
Wat niet veel lijkt, is het wel. Zittend op die achterbank heb je echt een surplus aan ruimte: je kunt je benen met gemak gekruist over elkaar leggen en de krant lezen – ook het ouderwetse formaat. De twee achterste stoelen zijn wat krapper en ook lastig te bereiken: zie het meer als noodplekken voor als je echt met z’n zevenen in de auto wilt zitten. Met die zesde en zevende zitplek in de bruikbare stand blijft er overigens niet veel bergruimte meer over, maar ingeklapt (en keurig wegvallend in de bodem) krijg je een zee aan bagageruimte.
Uiterlijk verschilt de Grand C4 Picasso trouwens niet alleen in lengte van de C4 Picasso, ook de voor- en achterkant en zijbelijning zijn iets gewijzigd. Andere lichten, een afwijkende voorbumper, het zijn subtiele wijzigingen om ‘m een wat meer eigen identiteit te geven. Noodzakelijk leek ons dat niet, de C4 Picasso ziet er al bijzonder goed uit voor een mpv; de Grand C4 Picasso mag er ook zijn.
Wij reden de versie met de nieuwe BlueHDI-motor, een diesel die 150 pk en 340 Nm levert. Meer dan voldoende om vlot door het verkeer te schieten en dan valt ook pas op dat je echt wel met een lel van een auto op pad bent: de auto voelt klein aan, maar is gewoon groot. Hij voelt ook vlotter aan dan ie daadwerkelijk is: van 0 naar 100 km/u neemt 9,8 seconden in beslag, maar we hebben echt de indruk dat het sneller gaat. Z’n top ligt op 210 km/u en dat lijkt ons meer dan genoeg.
De souplesse van de motor, de prettige, enigszins lichte besturing en de fijn schakelende bak zorgen ervoor dat je je spontaan wilt voortplanten om die hele Grand C4 Picasso eens flink te vullen, gebruik te maken van alle bekerhouders, de klaptafels, de ontelbare hoeveelheid vakjes en bakjes, het is om duizelig van te worden. Daarnaast: met veel kroost in de auto krijg je een beetje herrie, want deze C4 is ook nog eens heel stil. En stiekem is het daarmee een heel goede en vooral ook praktische auto, luxe aangekleed, een tikkie minder fraai om te zien dan z’n kleine broertje, maar fraai genoeg om mee gezien te kunnen worden.
Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 150 Exclusive
14/20
Motor
1.997 cc
viercilinder turbo
150 pk / 340 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 in 9,8 s
top 210 km/u
Verbruik/milieu
4,2 l/100 km
110 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.597 x 1.826 x 1.644 mm (L x B x H)
2.840 mm (wielbasis)
1.505 kg
55 l (diesel)
645/700 l (bagage)
Prijzen
NL: € 38.690 (20%)
BE: € 29.520
Het vonnis
In de meest luxe versie (Exclusive) niet heel goedkoop, maar wel van alles voorzien wat je kan wensen. Bovendien een van de fraaiere mpv’s op de markt, en dat is ook wat waard, dus geef 'm een kans als je op de autoboulevard bent
Reacties