Hoe weten we of een auto écht z’n mannetje staat als gezinsauto? Het is tijd voor een test door de experts.
De Citroën Grand C4 Picasso (om hem bij z’n volledige naam te noemen) heeft een soort La-Z-Boy-stoel. Je weet wel, met van die uitklapbare beensteunen zoals achterin de nieuwe Mercedes-Benz S-klasse of als de stoel bij je tandarts. In dit geval is het onderdeel van de passagiersstoel, wat zoals iedere ouder weet de meest stressrijke stoel in de auto is.
Daar zit de ruziesusser annex neuzenpoetser annex spelletjes-bedenker annex standjesgever annex snackleverancier. Ook wel aangeduid met de term ‘MAMA’ of ‘PAPA’. De bestuurder? Die heeft het makkelijk, die zit daar alleen maar en stuurt en moppert op het verkeer. Het is degene op de passagiersstoel die zich voortdurend moet omdraaien om zakdoekjes of broodjes aan te geven en die kleine schatten van kinderen te vertellen dat ze niet te veel moeten knoeien en dat het feit dat ze met hun kleine vingertjes veiligheidsgordels kunnen losmaken en aan de deurvergrendeling kunnen peuteren nog niet betekent dat ze dat ook per se moeten doen. Daarbij moet hij of zij ook nog overweg kunnen met een wegenkaart. Je kunt namelijk niet altijd en overal op navigatie vertrouwen. Dus heeft Citroën deze meest beproefde inzittende een soort poefje geschonken. Dat is wel het minste.
Uiteraard heeft hij een gepaste naam: ‘Relax’. Hij biedt ook een massagestand en een hoofdsteun om te voorkomen dat je hoofd heen en weer wiegt – alsof je op die plek vaak de kans krijgt om weg te doezelen. De bestuurder heeft die ook, maar hij heeft niet de mogelijkheid om een knop in te drukken en het gezoem van elektromotoren te horen als er een extra kussentje omhoog komt ter ondersteuning van de kuiten.
Het is een geniaal idee, niet alleen omdat het een aangenaam detail is – een echte verrassing en puur genot – maar omdat het laat zien hoeveel moeite en slim denkwerk Citroën in de nieuwe C4 Picasso heeft gestoken. Alleen ontwerpers die zelf ouders zijn, zouden zichzelf beloond hebben met de mogelijkheid om hun voeten omhoog te doen, toch? En als ze dit hebben bedacht, hoe ver zijn ze dan elders gegaan?
Goed, de Relax-optie is op dit moment alleen nog maar beschikbaar op de duurdere Exclusive+-modellen, maar zoals Ford ontdekte met de S-Max Titanium: als je mensen het pakket biedt dat ze willen, dan komen ze daar massaal op af.
Citroën heeft zich dat duidelijk ter harte genomen door DAB, twin-instrumentarium en infotainmentschermen, een 8 GB harddrive, navigatie, een elektrische achterklep plus een panoramisch dak en panoramische voorruit te leveren. Als je instapt, maak je onwillekeurig een geluid dat ongeveer klinkt als ‘wauw’. Een geluid dat verraadt dat je meer onder de indruk bent dan je dacht te zullen zijn. Hij is fris en modern en het is zó licht vanbinnen. Misschien wel wat te veel, gezien het feit dat we de zonneschermpjes voortdurend naar beneden moeten klappen.
Laten we eens kijken hoe ie zich gedraagt, een fluitje van een cent. Hij doet wat ie moet doen, en ook nog bijzonder goed. Hij rijdt soepel, is vanbinnen bijzonder stil, heeft een dieselmotor die met een liter zonder problemen 21 kilometer doet en 800 km met een volle tank haalt, en gedraagt zich ontspannen en ongedwongen, maar toch zo dat je bij de les blijft. Er is ook een Picasso in benzineuitvoering, en die is nog een fractie stiller. Je zult misschien denken dat dat beter past bij het strakker gemaakte design, en dat is prima – de THP 155 is een zeer vriendelijke, soepele motor. Maar hij haalt geen 21 kilometer met een liter. Waarschijnlijk niet eens 14 kilometer per liter.
Dus: de handgeschakelde diesel om het simpel te houden, en vervolgens kun je een stel kinderen inladen. Laat ze gaan zitten waar ze willen. Achterin zijn er vijf stoelen, en als je maar twee of drie koters heb, laat ze het dan lekker zelf uitzoeken. De pijlvorm is een populaire constellatie: klap simpelweg de twee buitenste zittingen van de middelste rij naar beneden en gebruik de andere drie. De plaats in het midden biedt een prachtig uitzicht voorwaarts, terwijl de twee op de achterste rij aan de zijkant hun voeten omhoog kunnen doen, net als de gelukkige in de passagiersstoel.
Dat is niet de meest praktische opstelling, maar er kan nog steeds verschrikkelijk veel achterin en, belangrijker, de kinderen voelen zich meer verbonden met de auto en dat zou kunnen betekenen dat ze er iets voorzichtiger mee zijn. Misschien denken ze er zo aan dat snot in een zakdoek hoort en dat papa niet wil dat de daklijst wordt opgevrolijkt met vingerverf. En als neveneffect van al dat enthousiasme zullen ze ook leren hoe de zittingen kantelen, open- en dichtklappen en verschuiven, waarbij je bovendien zult merken dat het mechanisme van elk van de achterzittingen de kans op beknelde vingers tot een minimum beperkt.
Misschien is dit een wat al te rooskleurige kijk. Hoe slim en futuristisch de nieuwe C4 Picasso ook mag lijken met z’n kekke lichtclusters en kaleknikkervoorruit, dit is en blijft een MPV. Basistransportmiddel voor jou en je gezin. Degelijkheid en duurzaamheid zijn belangrijk, en geef toe, je twijfelt eraan of Citroën wel aan degelijkheid en duurzaamheid doet, toch? In dat geval moet je de C4 Picasso maar eens gaan bekijken; hoe robuust de scharnieren van de uitklapbare tafeltjes zijn, de vlakke vloer met kleine hoekjes en openingen waar plastic speelgoed in kan, de forse schakelaars en hendels. Kinderen zullen er moeite mee hebben dit te slopen, zul je vast denken (en ze zullen het ongetwijfeld proberen).
Eén ding nog: het zou geen goed voorbeeld zijn als de ouders zouden gaan kibbelen over wie in de Relax-stoel mag, oké?
Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115 Exclusive
Prijs: € 34.990 (NL) / € 27.925 (BE)
Motor: 1.560 cc, viercilinder turbodiesel, 112 pk @ 3.600 tpm, 270 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving: voorwielen, 6v handbak
Prestaties: 0-100 km in 11,8 s, top 188 km/u
Verbruik: 4,0 l/100 km
CO2-uitstoot: 105 g/km
Gewicht: 1.320 kg
Reacties