Dacia’s branie-schoppende SUV’tje begint aan de tweede fase van z’n jonge leven. Dat betekent onder meer een nieuw bekkie, meer standaard spulletjes en bovenal een moderne turbo-benzinemotor. Hij is er bepaald niet minder charmant op geworden.

Het hele idee achter de Duster is natuurlijk helemaal des TopGears: voor zo min mogelijk geld een zo tof mogelijk vervoersmiddel neerzetten. Dat ie dan ook nog eens praktisch, ruim en capabel is, en niet is voorzien van tuinstoelen, een schoorsteen en/of een oneven aantal wielen nemen we maar op de koop toe. Toen hij in 2010 werd geïntroduceerd, met z’n stoei-uiterlijk en z’n lage prijs, crosste ie pardoes onze harten binnen – en die van vele anderen. In de daarop volgende jaren nam, in Nederland althans, de interesse voor de Duster behoorlijk af; we zullen jullie niet te veel vermoeien met de oorzaak hiervan, maar het begint met ‘CO2’ en eindigt op ‘belasting’.

Juist op dat vlak neemt de opgefriste Duster grote stappen: de 1,2-liter TCe-viercilinder, bekend uit talloze Renaults, heeft meer oog voor ijsberen dan de oude 1.6, wat weer een (iets) lagere aanschafprijs tot gevolg heeft. Dat niet alleen: hij maakt van de Duster een vlot en kwiek geval. Houd met het prettige zesbakje de motor op toeren en onderneem dapper inhaalacties, trotseer hellingen en beklim steile drempels.

De Dacianen hebben de nieuwe Duster tevens volgepropt met isolatiemateriaal waardoor de herrie in het interieur op snelheid met maar liefst de helft afnam. Het dashboard werd kwalitatief aangepakt en iets anders ingedeeld, met de bediening voor de elektrische ramen op de deuren in plaats van de middenconsole, en de eco-knop waar ie hoort: onvindbaar verstopt achter een bekerhouder. Er is nu ingebouwde navigatie, maar die is in de zon niet af te lezen en het scherm zit te laag. Terwijl er bovenop het dashboard een opbergvak prijkt.

Zoals verwacht, heeft rijden in de Duster nog steeds veel weg van het besturen van een marshmallow. De vering en demping zijn laks en de besturing zou alleen indirecter en onduidelijker kunnen als ie via Brussel verliep. De koets wiegt van buitenspiegel naar buitenspiegel terwijl we ons bescheuren om de vlakke stoelen, waar we dan ook met enige regelmaat uit vallen. Het is gewoon dolle pret. Echt waar.

De Duster is niet geavanceerd of verfijnd. Hij is eerlijk en simpel en gaat onbevangen z’n gangetje, en daarom kunnen we ‘m zo waarderen. In een tijd waarin auto’s alsmaar moeilijker en ingewikkelder worden, hebben we modellen als de Duster nodig om af en toe met onze neus op de essentie gedrukt te worden. Neem ‘m met ongelakte bumpers, op stalen velgen en met vierwielaandrijving, dan zal ie trots en stug voortploeteren tot het einde der tijden.


Dacia Duster TCe 125 Lauréate 4x2



15/20



Motor

1.199 cc

viercilinder turbo

123 pk / 205 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 in 10,4 s

top 175 km/u



Verbruik/milieu

6,2 l/100 km

143 g/km CO2, C-label



Afmetingen

4.315 x 1.821 x 1.695 mm (L x B x H)

2.674 mm (wielbasis)

1.177 kg



50 l (benzine)

475 / 1.636 l (bagage)



Prijzen

NL € 18.490 (25%)

BE € 15.700



Het vonnis

Het origineel deed ons al glimlachen, maar op deze facelift met frisse turbomotor valt echt weinig af te dingen. Heel laag is de prijs niet meer (in Nederland), maar de Duster blijft een goede deal

Reacties

Meer van TopGear