Als DS van Citroën een apart merk moet worden, kan de naamgever natuurlijk niet achterblijven. Daarom kreeg de DS 3 een facelift. En, belangrijker, een nieuwe motor. Het driecilindertje in deze DS 3 Cabrio PureTech 130 zou wel eens een van de fijnere van dit jaar kunnen zijn.
Het DS 3-vernieuwingsverhaal begint natuurlijk bij het begin: de neus. De double chevron van Citroën maakt plaats voor een DS-logo, dat een hoop chroom met zich meenam en rond de grille verspreidde. Het ziet er goed uit, al werkt het bij de ene kleur beter dan bij de andere, naar ons gevoel. Niet uniek maar wel leuk is dat de leds van de richtingaanwijzers van binnen naar buiten gaan branden. Zo kun je al van grote afstand zien welke kant ie wil opgaan.
Aan het dak veranderde niets; het kan nog steeds over de hele lengte open. Je kunt de achterruit omhoog laten staan of mee laten verdwijnen. De dak- en raamstijlen blijven à la Eend gewoon overeind, dus het blijft meer een targa dan een cabrio. Maar goed: zon op je bol is zon op je bol en derhalve leuk meegenomen. Je kunt het stoffen gedeelte in diverse kleuren (en/of motieven) krijgen. En uiteraard kun je je eindeloos te buiten gaan aan allerlei versierselen om je DS 3 op te vrolijken of stijltechnisch totaal de vernieling in te helpen. Aan jou de keus – veel keus.
Het interieur kreeg ook een upgrade: minder knopjes en een prima touchscreen ruimen al lekker op. Wat frisse materialen doen de rest. Achterin blijft het wat behelpen, zowel bij instappen als zitten, maar dat hebben de meeste auto’s van dit formaat.
Hoe zit het met de techniek van de DS 3 Cabrio PureTech 130?
Niet iedereen gaat voor de Performance-versie. Daarom is er een nieuwe driecilinder van 1,2 liter, die zorgt voor een verrassing. Hij levert maar liefst 130 pk en een forse trekkracht van 230 Nm, die er al is als hij 1.750 toeren per minuut draait. Het is een ontzettend vermakelijke motor, vooral omdat hij altijd kracht over heeft. Of je nou loom aan het pruttelen of aan het bochtenvreten bent: een stamp op het gaspedaal en hij gaat. Het is haast dieselachtig. Hij laat wat aangenaam geroffel horen, maar is net zo aangenaam bescheiden als je constante snelheden rijdt.
Het is geen topsprinter of zo, maar met 9 seconden rond naar 100 km/u is weinig mis. Bij kleine stadse tussensprintjes sta je maar wat vaak paf van de power die ze in drie van die cilindertjes weten te proppen. Hij draait zo makkelijk en graag toeren dat je een hele monsieur bent als je het opgegeven verbruik van 4,5 l/100 km weet te halen, maar je schijnt een eind te kunnen komen. Echt een reuzefijne motor, die we binnenkort ongetwijfeld ook in andere DS’en, Citroëns en Peugeots gaan tegenkomen.
Wat we trouwens zeker niet onvermeld mogen laten, is het feit dat de Fransen eindelijk overstag zijn gegaan en die gruwel van een half-automaat die de Citroën-versie nog had, eindelijk een schop hebben gegeven. Er ligt nu een normale zestraps automaat in. Die níet de hele tijd inhoudt en je het idee geeft op een schommelstoel te zitten. Hij is voorlopig alleen te krijgen met de 110 pk-motor, maar we hebben zo veel op die andere gemopperd dat we het toch even moesten zeggen.
DS 3 Cabrio PureTech 130 Sport Chic
Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
130 pk @ 5.500 tpm
230 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 202 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,5 l/100 km
105 g/km CO2
B-label
Afmetingen
3.948 x 1.715 x 1.483 mm (l x b x h)
2.464 mm (wielbasis)
1.095 kg
50 l (benzine)
245 l (bagage)
Prijzen
NL € 28.990 (25%)
BE € 22.6450
Het vonnis
Los van de vraag of dat hele DS-gedoe nou zo zinvol is, is de DS 3 er in diverse opzichten behoorlijk op vooruit gegaan. Zeker met deze motor is hij veel fun om te rijden: dakje open en ergens heen waar het leuk is, dat straalt van hem af
Reacties