DS 3 Crossback: 1e rij-indruk

Jawel, weer een kleine SUV, van DS ditmaal. Maar die DS 3 Crossback heeft wel een aantal dingen die op een fraaie manier anders zijn dan anderen ze aanpakken...

DS 3 Crossback
DS 3 Crossback
DS 3 Crossback
DS 3 Crossback
DS 3 Crossback
DS 3 Crossback
DS 3 Crossback
DS 3 Crossback
DS 3 Crossback
DS 3 Crossback
DS 3 Crossback
DS 3 Crossback

TopGear stapt net uit de nieuwe DS 3 Crossback. In TopGear Magazine 167 vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: DS 3 Crossback
Uitvoering: 130 pk Performance Line Plus, 155 pk La Première
Locatie: Monte Carlo
Weersomstandigheden: droog, zonnig, 16 graden

Een kleine SUV? Niet weer hè..?

We weten het – we worden er zelf ook een beetje moe van. Maar ja: die dingen verkopen nu eenmaal als een gek, dus wat wil je? De vraag is dan ook eigenlijk: doet die DS 3 Crossback nog iets extra’s, iets aparts, of is het niet meer dan nog weer een extra keuzemogelijkheid?

En, voegt die DS 3 Crossback iets toe?

Nou, om te beginnen: het is een DS, en dat is nou niet direct de meest conservatieve onder de fabrikanten. Vanbuiten valt dat misschien nog niet direct zo op. Er zitten genoeg verwijzingen naar de gewone DS 3 in, waarvan dat haaienvinnetje op de flank de duidelijkste is. (Oh, en voor je het vraagt: de DS 3 Crossback is gelukkig geen vervanging van die kleine, maar een aanvulling.) Ook het front is typisch DS, met die enorme grille, kenmerkende dagrijverlichting en naar wens full matrix LED-koplampen. De verzonken portiergrepen, die naar buiten komen als je de auto nadert, kom je zeker in deze klasse niet elke dag tegen.

Maar de ware schoonheid zit dus vanbinnen?

De binnenhuis-architecten van DS hebben zich in de DS 3 Crossback echt mogen uitleven. Vanbinnen lijkt de Crossback namelijk helemaal nergens op – in de meest letterlijke zin van het woord. Neem die knoppen die je snel naar de klimaat-, navi- of audiomenu’s van het grote scherm brengen: niemand anders geeft dat zo vorm. Over vorm gesproken: werkelijk overal komen de ‘diamond shapes’ terug, tot in de roostertjes van de speakers aan toe. Het interieur is zo echt een feest voor de detailfetisjisten – je ontdekt telkens weer iets nieuws. Een speciale vermelding verdient de optionele (800 euro) audio-installatie van high-endmerk Focal: klinkt fantastisch, altijd doen.

Niet lastig om te bedienen, allemaal..?

Valt reuze mee! Het went allemaal heel snel. Al blijft het raar dat bijvoorbeeld de knopjes voor de cruisecontrol-bediening niet op, maar achter het stuur zitten. En dat een aantal knoppen links van het stuur, onderaan het dashboard verstopt zitten. Zo zijn er wel meer rariteiten, die we maar onder het kopje ‘Franse eigenzinnigheid’ zullen scharen.

Wat voor motoren zitten er in die DS 3 Crossback?

Best veel keus! Er zijn benzinemotoren van 100, 130 en 155 pk, en dieselmotoren van 100 en 130 pk. En interessant: in 2020 verschijnt een vol-elektrische variant, de E-Tense. Hij is 130 pk sterk en heeft een (WLTP)-actieradius van 320 km. DS is vast van plan de komende jaren het complete gamma te ‘elektrificeren’. van elk model zal dan een (deels) elektrische versie verkrijgbaar zijn. De DS 33 Crossback E-Tense is overigens in de loop van dit jaar al te bestellen – je zult alleen nog geduld moeten hebben voor je ‘m kunt rijden.

Hoe rijdt de DS 3 Crossback?

Prima. De driecilindermotoren zijn goed op hun taak berekend – de meeste mensen zullen aan de 130 pk-versie meer dan genoeg hebben. De onderstelafstemming is wat eigenaardig. De demping is vrij stevig, de vering juist wat aan de weke kant. Hij is zeker op korte hobbels af en toe wat stuiterig, al zullen de 18″-wielen van ons testexemplaar ook niet hebben geholpen. In snelle bochten wil de DS 3 Crossback best wat overhellen. De besturing via het opvallend kleine stuurwiel is vrij direct en precies, maar grossiert niet in gevoel. De achttraps automaat werkt uitstekend. Je kunt hem met een sportstand nog beïnvloeden, of zelf flipperen met aan de stuurkolom verbonden peddels, maar dat is zelden nodig.

Nog iets bijzonders verder?

Zeker bijzonder zijn de enorme mogelijkheden om je DS 3 op jouw specifieke manier aan te kleden. Er zijn alleen al vijf uitrustingsniveaus (Chic, So Chic, Performance Line, Performance Line+ en Grand Chic). Daarbij verandert niet alleen de uitrusting, maar bijvoorbeeld ook soms de grille. Die is bij de Performance-versies helemaal zwart, en krijgt in de Chic-versies chroomkleurige ‘diamantjes’. Ook de omlijsting van de grille varieert van zwart via matzwart en matchroom naar chroom. Daarnaast zijn er nog diverse ‘Inspirations’, die ook het interieur betreffen. Zo kan het dashboard bekleed worden met alcantara of uiterst chic met in ruitjes gestikt leer. Uiteraard hoeft die fraaie leren stoelbekleding met ‘horlogebandstiksel’ niet te ontbreken. De kleuren en mogelijkheden zijn bijna letterlijk eindeloos, en er zitten ontzettend fraaie combi’s tussen.

Een aanwinst, dus?

Ja, toch wel. De DS 3 Crossback zal door zijn eigenzinnigheden en zeker door zijn fraaie interieur zeker mensen voor zich kunnen vinden – en winnen. Dat kan echter wel redelijk in de papieren lopen. Het begint (voor de 100 pk Chic) bij 31.000 euro – da’s nog te overzien. Voor een 130 pk sterke Grand Chic (en dat is niet eens de duurste versie die je kunt kopen), kijk je echter al tegen een prijs van 42.500 euro aan. Ga dat nog een beetje opleuken, dan ga je hard richting de 45 mille…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws