De hoge piefen van DS hebben altijd gezegd dat hun merk een langetermijnproject is. Maar een snel verkooptoppertje tussendoor in de vorm van een DS 3 Crossback is nooit mis, toch? En als ze van een kleine crossover geen succes kunnen maken, van wat dan wel?

DS mikt op meer dan succes. Ze willen met de DS 3 Crossback de grootste binnen het segment worden. Dat doen ze door bijna elke denkbare motorsoort aan te bieden. Maar wel allemaal met voorwielaandrijving. Met 4,12 meter is ie ongeveer net zo groot als een Audi Q2 of een Fiat 500X.

De DS 3 Crossback haalt designelementen uit dezelfde hoge hoed als de eerste auto (oké, de tweede) die zo heette, maar toen nog geen los merk was: de Citroën DS3. Spot de haaienvin bij de B-stijl, het contrasterende dak en de kenmerkende grille.

Maar niet ouderwets

En daar houden de gelijkenissen op, want de DS 3 Crossback pakt zijn techniek uit de hoed met de sticker ‘2018’ erop. Dat betekent matrix-ledkoplampen, elektrische deurgrepen en nieuwe diesel- en benzinemotoren. Eentje met 155 pk, 130 pk en eentje met 100 pk. Ook een diesel met 100 pk komt in de prijslijsten.

Het grootste nieuws is de volledig elektrische uitvoering met 136 pk. De accu meet 50 kWh en daarmee kan de DS 3 Crossback E-Tense zo’n 300 kilometer ver rijden. In 8,7 seconden zoemt ie naar de 100 km/u. Kom je voor je vakantie net te kort? Voor 12 dagen per jaar krijg je een auto met verbrandingsmotor van DS.

De rij-assistenten van de DS 7 komen ook naar de DS 3 Crossback. Tot een snelheid van 180 km/u kan de auto zelfstandig rijden, afhankelijk van de wetgeving. En werp tot slot even een blik naar de binnenkant. Twee schermen, een head-up display en 515 watt aan audio, in een interieur dat op zijn allerzachtst gezegd anders is. Zoals we zeiden: 2018.

De DS 3 Crossback komt volgend jaar. Volgend jaar komt een van zijn broers. En het jaar daarop ook. En het jaar daarop ook. Tot en met 2022 kun je elk jaar een nieuw model verwachten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)