![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2023/04/leclerc-ferrari-488-pista-spider-achtervolging-horloge.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2023/04/leclerc-ferrari-488-pista-spider-achtervolging-horloge.jpg)
Toen we nog maar zes jaar geleden voor het eerst kennismaakten met de net verschenen 458 Italia vroegen we ons na een fikse testrit af: kan dit ooit nog beter? Natuurlijk, dat vraagt men zich wellicht al sinds de F355 af, maar toch...
Dat klopt, onder diverse omstandigheden en vergeleken met z’n directe concurrenten, maar hoe hij zich in de alledaagse praktijk gedraagt, dat probeerden we nog niet uit. Nou zullen weinig kopers hun Ferrari 488 als daily driver gebruiken, maar het is toch nuttige informatie, nietwaar?
De buitenkant van de auto ziet er weer lekker uit. Mooie welvingen en rondingen, daar waar gaten zitten, zijn ze functioneel. Gewoon een op-en-top Ferrari. Binnenin ook. De ergonomie is hier en daar voor verbetering vatbaar, maar dat is al generaties lang zo. Het navigatiesysteem mag beter en het scherm met aanvullende informatie over bandenspanning, temperatuur van vloeistoffen en turbodruk is ook niet heel erg 2016. En de knoppenwinkel op het stuur met schakelaars voor ruitenwissers én knipperlichten blijft onzinnig. Maar hé, het is een Ferrari, er valt vast mee te leven.
De afwerking is prachtig. Mooi leer, koolstofvezel, gekleurde stiksels: het ademt luxe en sportiviteit. Wij rijden een versie die vanbinnen en vanbuiten flink gepimpt is: meer carbon, meer leer, meer frutsels met logo’s en stiksels plus extra rode lak. Inclusief speciale 20 inch velgen (bijna negen mille) dien je nog 75.000 euro extra af te rekenen. Waarmee ie z’n directe concurrent – de McLaren 650S – voorbijsteekt. Die kost in de basis 30 mille meer, maar ook voor dat model kun je gerust nog een ton aan opties uitgeven. Per (bank)saldo ontlopen ze elkaar dus niet heel veel.
Dan de rondjes woon-werkverkeer. Zoals je weet, heeft de Ferrari 488 geen natuurlijk ademende V8 maar eentje met turbo’s. Zeker als je kalmpjes aan toert, is dat te merken want hij klinkt wat milder en rijdt nog minder nerveus. Dus voor snelwegritjes in de file en stadsverkeer leent ie zich veel beter dan de 458. Het voelt allemaal wat braver, meer gepolijst op de momenten dat je dat ook zou willen. Bijna zacht en soepel.
Hang je een keer niet in de file en geef je flink gas, dan komt z’n ware aard naar boven. Met bizarre acceleratietijden en een extreme gasrespons, geholpen door de turbo’s, knalt de Ferrari 488 je door het leven. Dat je in een flits aan je voorbij ziet trekken als je niet bij de les blijft. Want in 3,0 seconden van 0 naar 100 betekent ook dat je nog voor je aan het eind van een straat bent, al ver boven de 150 zit. Een snelweg oprijden waar je 130 mag? Knipper met je ogen en je rijdt het. Het tovert elke keer weer een grote grijns op je knar, maar je realiseert je bij ongeveer elke acceleratiesessie dat je zojuist je rijbewijs had kunnen verliezen.
Toch is ie prima bruikbaar als alledaagse auto. Doe er geen weekendboodschappen mee (al kan het wel met wat origami) en houd je rechtervoet in toom en je kunt elke dag genieten. Ook fijn? Ferrari geeft zeven jaar gratis onderhoud bij aanschaf van een nieuwe. Dus wat let je? Ren naar de winkel en maak jezelf voor de rest van je leven gelukkig!
Reacties