
Hoe voelt de Ferrari 812 Superfast?
Dus druk ik op het rechterpedaal, waarop de 812 als een verschrikte adder naar de horizon spuit. Maar in plaats van een antwoord, opent mijn mond zich en rolt er het langgerektste scheldwoord aller tijden uit, niet geuit uit woede, maar uit pure verbijstering.
Had de F12 echt een nieuwe motor nodig?
Maar vooruitgang wordt empirisch gemeten, en Ferrari is, dank de hemel, meer geïnteresseerd in mogelijkheden dan in wat nodig is. Laat je een aantal technische nerds los op een 740 pk sterke 6,3-liter V12, dan is het onvermijdelijk dat ze de capaciteit vergroten, de variabele inlaat van de tdf installeren, een injectiesysteem met de meeste druk ooit op een benzineauto toevoegen (350 bar), en zowat alle interne onderdelen van de motor vervangen. Ik daag iedereen uit om een F12 te rijden en vervolgens te concluderen dat ie een volstrekt en geheel nieuwe motor nodig had. Maar dat is wel wat Ferrari heeft gedaan om tot de 812 Superfast te komen.Het verkorten van de ratio’s van de bak is een goed idee, net als het overnemen van de achterwielbesturing van de Ferrari F12tdf. Als je hen vraagt of deze auto eigenlijk een verklede tdf is, bevestigen de technici van Ferrari dat ie meer lijkt op de speciale editie van de F12 wat betreft vermogen en filosofie, maar dat de besturing op de achteras (door Ferrari ‘virtuele korte wielbasis’ genoemd) opnieuw is gekalibreerd zodat ie minder nerveus reageert. Ik denk dat ze zo indirect toegeven dat de tdf op nat wegdek alleen voor mafkezen geschikt was. De besturing zelf is nu elektrisch.Een eenvoudige vraag: komt ie sneller over dan een F12, kun je de extra 60 pk voelen?
Is ie aerodynamisch?
De veranderingen van z’n vorm zijn vooral toe te schrijven aan de gecompliceerde aerodynamische revisies die zijn toegepast op de F12. Dat is een – stilletjes gebrachte – indrukwekkende strategieverandering van Ferrari. In plaats van ogenschijnlijk willekeurige downforce-claims en het tonen van een nogal kinderlijk uitziend CFD-diagram, kregen we nu een uitgebreide uitleg over de wijze waarop de 812 met lucht omspringt. Een paar inlaten aan de voorkant zorgen voor de lucht onder de auto door – ze worden in werking gesteld door luchtdruk. Dus, ja, de Ferrai 812 Superfast is uiteindelijk toch een soort gefacelifte F12. Maar wel eentje die veel meer is dan wat andere knipperlichten. En de naam van de auto is niet zo ridicuul als je denkt: in de jaren zestig is een aantal prachtige modellen voor de Amerikaanse markt gebouwd met de naam Superfast. Naar verwachting zal het in de volksmond straks SF worden.
Leuke naam, maar hoe rijdt de Ferrari 812 Superfast?
Terug naar de tech. Die kortere gearing stelt die potente V12 in staat om nóg sneller te zijn, en het resultaat daarvan is een auto die meer op z’n elektronica vertrouwt dan welke van z’n voorgangers ook. Onthoud vooral dat dit een auto is voor de openbare weg, en dat de standaard P Zero-banden dus ook met regen moeten kunnen omgaan, en zullen moeten functioneren als het vriest. In de Race-modus met alle systemen aan kun je vol gas op de apex afgaan en de elektronica het zware werk laten opknappen, maar de banden zijn al zo snel warm dat het soms lijkt dat het systeem wel wat erg vroeg ingrijpt. De remmen zijn sterk en het rempedaal voelt goed aan, maar het kan beter. Porsche maakt een set keramische schijven die de bestuurder meer vertrouwen geeft omdat ze gretiger bijten. Het onderstel lijkt wel door een heks betoverd te zijn. Het elektronisch variabele differentieel is verbonden aan de tractie- en stabiliteitscontrole, en bovendien aan de achterwielbesturing. De auto kan de bekrachtiging van de besturing aanpassen aan de omstandigheden. Dat zou de bestuurder meer informatie over de grip moeten leveren, maar om eerlijk te zijn, ben ik er niet erg van onder de indruk. Dat de hydraulische besturing is vervangen door elektrische assistentie verandert het karakter van de grote Ferrari nauwelijks omdat de vorige versie tamelijk inert was – en deze ook.De Ferrari 812 Superfast is een auto die je bestuurt met je polsen en toch vind ik de ratio van de besturing nog steeds te kort voor een machine als deze. Maar het is wel consistent en de vierwielbesturing kent wel een toffe truc: als je last krijgt van veel onderstuur (dat gebeurt alleen als je hard remt, want als je gas geeft, kan ie eigenlijk niet ondersturen), wordt de stuurhoek achter een beetje bijgesteld zodat de auto weer de goede kant op gaat. Een mooi foefje en het werkt prima. Voel je de achterwielbesturing ook op het circuit? Buiten deze ene functie om: nee, eigenlijk niet.De 812 is oneindig veel leuker zonder de elektronische hulpjes, en dat definieert z’n karakter
Wat gebeurt er als ik alle elektronica uitzet?
Ik denk dat het grootste compliment dat je het ontwikkelingsteam kunt geven, is dat de angst je niet meteen om het hart slaat als je de elektronica uitzet. Dat zou wel moeten bij een auto die achterwielaangedreven is en twee keer zoveel vermogen heeft als een BMW M4 (BMW M4 vs. Alfa Romeo Giulia QF, mooi) – maar die minder weegt. Ten dele is dat omdat de auto zoveel tractie biedt, en als je de rijhulpsystemen uitzet, is de transitie van grip naar slip heel geleidelijk. Sterker, de 812 is oneindig veel leuker zonder de elektronische hulpjes, en dat definieert z’n karakter. Een Ferrari met middenmotor kun je absurd hard rijden voordat de systemen ingrijpen; ik zou zelfs zo ver willen gaan om te zeggen dat je ze in de 488 alleen afzet om stoer te doen. Het voegt weinig toe. Zet je alle hulpsystemen in de Ferrari 812 Superfast uit, dan gebeurt er echt iets.
Hoe ziet de binnenkant eruit?

Sommige mensen zijn niet dol op z’n neusgaten, en die velgen met spinnend design op deze testauto roepen veel afkeer op Twitter en Instagram op – ik vond ze aanvankelijk ook afgrijselijk (toen nog op de autoshow in Genève), maar na er een dag naar te hebben gekeken, ben ik er aan gewend. Sterker nog: ik ben er een fan van geworden. Alles is een kwestie van smaak. Wat ik over de Ferrari 812 Superfast kan zeggen, is dat verder niemand een auto als deze bouwt. Een super-GT in de mooiste traditie van het genre – motor voorin, geen turbo, intergalactisch snel en toch veel waardiger dan al z’n zogeheten rivalen met middenmotor. De 812 is niet perfect, maar heeft een heuse persoonlijkheid en verleidt je met geweldige prestaties. Hij zou best eens de laatste van een uitstervende soort kunnen zijn, en als dat zo is, dan is hij een passend eerbetoon aan een schitterend tijdperk.Het geluid in de cabine is precies wat je zou verwachten: boos, duur, en mechanisch
Wil je de Ferrari 812 Superfast zien op video?
Bewegende beelden van Chris Harris die de 812 rijdt vind je hier. En nog meer foto’s van de 812 zijn hier te vinden en in de galerij hieronder.De vijf belangrijkste details van de Ferrari 812 Superfast
[imageblock id=”113448″ align=”left”]




Familiejuwelen/specs
812
Pk 800 @ 8.500
Nm 717 @ 7.000
0-100/top 2,9 s/340 km/u
L/100 KM/CO2 14,8/340
Prijs € 358.819 (NL), € 289.819 (B)
De voorgangers van de 812
F12tdf
Pk 781 @ 8.500
Nm 705 @ 6.750
0-100/top 2,9 s/340 km/u
L/100 KM/CO2 15,4/360
Prijs € 465.974 (NL,) n.b. (B)
F12
Pk 740 @ 8.250
Nm 690 @ 6.000
0-100/top 3,1 s/340 km/u
L/100 KM/CO2 15,0/350
Prijs € 358.982 (NL), n.b. (B)