Een stop-startsysteem op stadsauto’s is geen bijzonderheid meer, maar op een Ferrari? We moeten er even aan wennen. Of het bewust is gedaan weten we niet, maar het is grappig dat Ferrari juist de California als eerste model met milieuvriendelijker techniek de fabriekspoort uitstuurt. Immers: de staat Californië stelt…
Een stop-startsysteem op stadsauto’s is geen bijzonderheid meer, maar op een Ferrari? We moeten er even aan wennen.
Of het bewust is gedaan weten we niet, maar het is grappig dat Ferrari juist de California als eerste model met milieuvriendelijker techniek de fabriekspoort uitstuurt. Immers: de staat Californië stelt al decennialang zeer strenge eisen aan de uitstoot van auto’s. Het stop-startsysteem op de 4,3-liter V8 van de California lijkt een doekje voor het bloeden, alsof je een paar spaarlampen in de lichtmasten van de Arena schroeft. Laten we niet al te pessimistisch zijn. Ferrari is sinds 2007 bezig met het bedenken van technieken die de CO2-emissie moeten terugbrengen. Deze California is daarvan het eerste resultaat.
De uitstoot is teruggebracht van 299 naar 270 g/km, het brandstofverbruik verbeterde met 10 procent. Dat betekent dat je nog geen twaalf liter peut per honderd kilometer kwijt bent. Mooie cijfers, maar het lijkt ons stug dat Greenpeace de auto nu ineens op hun lijst van toegestane leasebakken zet. In eerste instantie moest je (fiks) bijbetalen voor het stop-startsysteem, maar vanaf januari 2011 is het standaard. Of dat hetzelfde is als ‘gratis’ is niet bekend.
Hoewel het stop-startsysteem het meest opvalt, heeft Ferrari nog meer foefjes ingebouwd om het brandstofverbruik en daarmee de uitstoot van koolstofdioxide terug te dringen. De brandstofpomp en de airconditioning werden aangepast, ook maant de versnellingsbak de bestuurder tot sneller opschakelen en zo een efficiëntere versnelling te kiezen.
Ferrari laat zien dat een stop-startsysteem meer kan zijn dan ‘motor uit, motor aan’. Zo slaat de motor niet af op rotondes. De kans dat je daar langdurig stilstaat (bijvoorbeeld om een kruisende fietser voor te laten) is niet groot. De elektronica weet dat je op een rotonde rijdt, omdat er ook rekening wordt gehouden met de hoeveelheid stuuruitslag. Ook in andere verkeersituaties duurt het even voordat de motor wordt uitgeschakeld. Pas als je een tijdje stilstaat, zwijgt de V8. Dit is een groot verschil ten opzichte van andere systemen, waarbij de motor uitschakelt als je stilstaat. In langzaam rijdend en stilstaand verkeer is dat erg irritant, omdat de motor steeds stopt en start.
Perfect is de California echter niet. De motor slaat zijdezacht en razendsnel aan als je weer gaat rijden, maar stopt erg abrupt met draaien. Dat is alle kritiek die we hebben. De versnellingsbak schakelt razendsnel op. Best vreemd, want bij een gangetje van vijftig kiest hij al de zevende versnelling. Omdat je niets voelt van het schakelen, maakt de auto geen nerveuze indruk.
Jammer is dat die prachtige techniek vooral een politiek correct gebaar is. Hoewel het goed is dat Ferrari laat zien dat er rekening wordt gehouden met het milieu, gaat de uitstoot van die prachtige V8 van hoog naar iets minder hoog. De voornaamste attractie is dan ook dat de California bewijst dat dit soort technieken niet het einde van rijplezier hoeft te betekenen. Wil je een auto met een groene inborst, laat deze dan staan.
Reacties