De vergelijking met David en Goliath is hier helemaal niet ongepast. Alleen is Ford de onverwachte uitdager en Tesla de gigant in deze ring. De waarde van Tesla steeg recent boven de 600 miljard dollar uit (nu weer iets minder); dat was maar liefst zestien keer zoveel als de Ford Motor Company toen liet noteren. Ze schopten het zo ver door de code van de elektrische auto te kraken – ze creëerden hun eigen laadnetwerk in plaats van te vertrouwen op bestaande infrastructuur. En, heel ironisch, ze wisten hun nul-emissie-credits te slijten aan traditionele autobouwers, die daarmee strafbelastingen overal ter wereld konden ontlopen. Ford heeft het ambitieuze plan om zijn gamma van personen- en bedrijfsauto’s geheel te elektrificeren, maar ze hebben duidelijk aardig wat in te halen. Dit is de eerste stap op het lange, bochtige pad dat voor hen ligt. Hoe de Mach-E het hier doet, zal ons een goed idee geven over hoe de komende maanden en jaren er voor Ford uit zullen zien. In de rode hoek zien we de Tesla Model Y, Elons middelgrote SUV/crossover in z’n Performance-topuitvoering, met 456 pk en een gewicht van meer dan 2.000 kilo. Z’n prijs is een eveneens imposante 70.000 euro. In de blauwe hoek de uitdager, de nieuwe Ford Mustang Mach-E, in dit geval het First Edition-vlaggenschip. Die uitvoering is uitverkocht, maar je koopt alsnog een Mach-E met dezelfde twee elektromotoren en 351 pk voor een prijs van 67.140 euro. In Amerika, waar deze test plaatsvindt, kosten beide auto’s overigens 61.000 dollar. Zowel de Ford als de Tesla is een familie-SUV – cool genoeg om in gezien te worden, praktisch genoeg om de dagelijkse klusjes uit te voeren. De Ford bereikt die status op een voorspelbare manier, niets controversieels, met een beetje boze Mustang en een beetje aaibaar Disney. De Tesla is eigenlijk een MPV – ken je die nog? Niemand anders zou die carrosserievorm cool kunnen maken. De bel gaat: tijd voor de strijd.

Ford Mustang Mach-E vs Tesla Model Y – ronde 1

De eerste ronde van deze 24-uurs elektrische wrokwedstrijd vindt plaats in Los Angeles, het EV-epicentrum, en start met 93 procent acculading op de displays van beide auto’s. We doen wat we hier met elke testauto zouden doen: we wijken uit naar de nabijgelegen canyons en bergwegen. We kennen een geheime route die we jarenlang perfectioneerden, waarop we binnen een afstand van zo’n 50 kilometer een auto door en door leren kennen. De vering en demping, de rijeigenschappen, de acceleratie, het remgedrag. Het is onze eigen Nordschleife, ons eigen eiland Man, en niet eens veel minder veeleisend dan die plekken.
Ondanks z’n vermogenstekort verwachten we dat de Mustang, met z’n sportauto-afkomst en alle opgeklopte praat rondom z’n weggedrag, hier de beste prestaties zal laten zien. Hij heeft bovendien het voordeel dat hij ontwikkeld werd als tegenstrever van het al bekende Tesla-recept. Een beetje alsof je vlak voor de wedstrijd een paar gewichten in je bokshandschoenen doet.

‘De vergelijking met David en Goliath is hier helemaal niet ongepast’

De Tesla rijdt leuker

Maar wanneer we op de top van de berg aankomen, zijn we het erover eens: de Tesla is vermakelijker en atletischer. Hij staat merkbaar lichter op z’n wielen en is veel puntiger en responsiever bij het insturen. Toegegeven, enig stuurgevoel is ver te zoeken, maar het lagere zwaartepunt en de effectievere grip zorgen voor vertrouwen en maken dat je z’n scheutige vermogen volledig kunt inzetten. Een vermogen dat de auto volgens het merk in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u stuwt – ruim twee hele seconden sneller dan de Ford. Op de een of andere manier is de Model Y leuker om te rijden en geeft hij meer voldoening, niet alleen vergeleken met de Mach-E, maar ook met Model 3’s waar we eerder in reden. We vermoeden dat dat komt door de 21-inch wielen en iets verlaagde ophanging van onze testauto, een set-up die slecht wegdek overigens wel vrij stevig doorgeeft aan inzittenden.
Afhankelijk van waar je prioriteiten liggen, maakt dat de Ford mogelijk tot een betere keuze. De 19-inch wielen van de Mach-E bieden op alle ondergronden een vloeiender en zachtere ervaring dan de Tesla. Er is minder herrie van het wegdek en de auto gedraagt zich kalmer. Maar de Mach-E is ook een stuk zwaarder, het gewicht in het stuur – vooral in de heftigste Untamed-modus – voelt synthetisch aan en hij heeft een momentje langer nodig om op je input te reageren dan de Model Y. Dit is geen auto die graag in het rond wordt gesmeten, of die je ervoor beloont als je dat wel doet. Liever zoeken we de grenzen van de grip met de Mach-E niet op – controleer het gewicht door geleidelijk in te sturen, dan kun je er aan de andere kant van de bocht alsnog goed hard uit katapulteren.

‘We zijn het erover eens: de Tesla is vermakelijker en atletischer’

Als SUV is de Mustang met gemak snel genoeg

De Ford mag dan 200 kilo zwaarder zijn, je kunt in elke modus het pedaal vloeren om z’n 580 Nm in één klap in te zetten, begeleid door een Blade Runner-achtige soundtrack uit de speakers. De Tesla heeft de completere aandrijflijn – de overgang van acceleratie naar regeneratief remmen is bij de Model Y uit de kunst. Je kunt bedrieglijk hard gaan zonder ook maar één keer het rempedaal aan te hoeven raken. Ontspan simpelweg je voet een beetje om de auto om zijn as te laten draaien. Het klinkt vreemd, maar geef het een paar bochten en het is haast een tweede natuur – en sowieso goed voor heel wat pret.

Ford Mustang Mach-E vs Tesla Model Y – ronde 2

Beide auto’s beginnen aan de volgende ronde met zo’n 65 procent lading, waarvan we een aantal procenten gewonnen hebben met regeneratie toen we vanaf de berg weer naar beneden rolden. Dat gaat je in je V8-musclecar niet lukken. We hebben nog zat energievoorraad om een dagje door de stad te rollen, dus van samengeknepen billen is nog geen sprake. Deze ronde draait om hoe de auto’s het doen als er mensen en bagage vervoerd moeten worden. Aangezien we een fotograaf en zijn assistent bij ons hebben, is er geen tekort aan opmerkelijk gevormde koffers, onhandige tassen en rare, onredelijke verzoeken om foto’s te maken op lastig te bereiken locaties.
Volgens Ford werd de inspiratie voor het Mach-E-interieur opgedaan bij de mid-century modern-designthema’s van heldere lijnen en zwevende details, zoals het centrale infotainmentscherm, om een gevoel van openheid en ruimte te bewerkstelligen. Vreemde praat, als je het ons vraagt: er zijn hier genoeg huizen en gebouwen uit die periode en hoe we ze ook bekijken, wij zien de overeenkomsten niet.

‘Iedereen die we tegenkomen, blijkt volslagen betoverd door de felblauwe Ford’

Begrijp ons niet verkeerd, het is een keurig interieur. Het over de volle breedte met stof beklede dashboard ziet eruit als, voelt als en ís zelfs een B&O-speaker. Het kleine infoscherm is bescheiden en kristalhelder, terwijl het enorme, in portretstand geplaatste centrale scherm prachtig is om te zien en te gebruiken. Ook zijn de stoelen veel zachter en meer meegevend dan die in de Tesla en kan je zitpositie nauwkeuriger worden afgesteld vanwege de in diepte verstelbare stuurkolom. Maar het is hierbinnen wel iets conventioneler: Ford heeft hier en daar nog wat knopjes laten slingeren, waarschijnlijk om de huidige klantenbasis niet van zich te vervreemden. De Model Y is juist de hemel voor de minimalist. Een met hout bekleed dashboard, een liggend scherm en geen – echt géén – knoppen, buiten een handjevol op het stuur. Dat is alles. Bestel het witte interieur als je durft (boek meteen een wekelijks bezoek aan de poetser) en je zult je in een of ander buitenaards ruimteschip wanen.

Co-Pilot 360

Dat gevoel wordt alleen maar versterkt wanneer je de beschikbare technologie begint te verkennen. De Mach-E is uitgerust met Fords uitstekende Co-Pilot 360-pakket van veiligheidsgimmicks, maar Autopilot en andere functies van de Model Y bevinden zich qua raffinement op een andere planeet. De auto heeft haast een soort bewustzijn: hij houdt het verkeer in de gaten, net als voetgangers en wegobstakels. Hij geeft je zelfs een seintje als het verkeerslicht op groen is gesprongen, mocht je zitten te dromen. Het wordt nooit vervelend – je kunt zo’n beetje alle waarschuwingen uitzetten als je dat wilt – maar het zorgt wel dat de Model Y meer geëvolueerd en slimmer aanvoelt dan de Mach-E.
In beide auto’s kun je de interieurs snel verbouwen om plek te bieden aan verschillende combinaties van mensen en bagage. Ze hebben beide een lage tildrempel, een snel en in delen neer te klappen achterbank en kleine maar nuttige bergruimtes in de neus. Achterpassagiers melden dat ze de hoge, luchtige zitpositie van de Model Y prettiger vinden dan de lagere bank en hogere raamlijn van de Mustang, maar echte klachten zijn er niet. Na enkele uren stoppen, optrekken en zigzaggen door de inmiddels zacht verlichte derde-wereldstraten van Downtown LA komt deze ronde uit op een gelijkspel. Hou je van de allernieuwste tech en uiterst minimalistisch meubilair, dan is de Model Y iets voor jou. Als je gewoon elektrisch wilt rijden in iets veiligs dat je verder niet probeert te overweldigen, dan is de Mustang Mach-E een uitstekende keus. De Ford is de minder veeleisende auto waarmee je makkelijker interacteert.

Ford Mustang Mach-E vs Tesla Model Y – ronde 3

Voor deze voorlaatste ronde stappen we uit en bestuderen we de publieke reacties op het uiterlijk van deze twee EV’s. Dit is geen ronde waarvan we zelf de uitkomst zullen bepalen: het draait allemaal om wat voorbijgangers en andere weggebruikers ervan vinden. Op dit vlak had er aan deze test net zo goed maar één auto kunnen meedoen: alle ogen zijn gericht op de Mach-E.

Een goed kleurtje

Iedereen die we tegenkomen – of ze nu langsrijden of stilstaan – blijkt volslagen betoverd door de Ford in de kleur Grabber Blue (uniek voor de First Edition), terwijl de rode Tesla haast onzichtbaar blijft. Veel mensen kijken niet eens naar ’m om; waarschijnlijk denken ze dat het een Model X is, of zelfs een Model 3. Tesla’s ontwerptaal heeft zich de afgelopen jaren niet echt ontwikkeld (de Cybertruck telt niet mee, die is er nog niet). Maar de Mach-E? Iedereen wil er meer over weten.

‘Ze vervullen hun taak als familie-SUV zeker zo goed als welke auto met brandstofmotor dan ook’

Er is al veel gezegd en geschreven over het inzetten van de Mustang-typenaam voor deze auto, en hoe dat voor sommigen grenst aan misbruik van het alom aanbeden logo. Maar we kunnen letterlijk niemand vinden – ook geen eigenaren van benzine-Mustangs – die iets slechts over de Mach-E te zeggen heeft. Zou je er zelf een kopen? ‘Hell yeah!’ was het vaakst gegeven antwoord. Goed gezien van Ford, dus. De Mustang wint deze ronde – als je een auto koopt om op te vallen, moet je deze hebben. Neem de Tesla als je je liever onopvallend voortbeweegt. Zeker in Californië, maar in Nederland zal het inmiddels niet anders zijn.

Ford Mustang Mach-E vs Tesla Model Y – ronde 4

De batterijen hebben nog zo’n 30 procent lading, en omdat beide auto’s morgen ‘vol’ moeten worden ingeleverd, is het tijd om ons te bekommeren om het opladen. Tesla deelt hier vanzelfsprekend de eerste uppercut uit met zijn enorme en wijdverbreide Supercharger-netwerk. Het is in Europa al indrukwekkend, maar in Californië is het werkelijk nagenoeg foutloos. We hebben daarom een bescheiden uitdaging bedacht. We vragen beide auto’s om hun oplaadsuggesties in de buurt, en verrassend genoeg komen ze op de proppen met dezelfde locatie: een winkelcentrum zo’n 10 kilometer verderop. In de parkeergarage aldaar had het verschil niet groter kunnen zijn. De rommelige ‘gewone’ laders bevinden zich in een paar hokjes op een lage verdieping, met de kabels er half opgerold overheen gesmeten. De puntgave Tesla Superchargers beslaan een kwart van de bovenste verdieping. Wanneer we de Mach-E aansluiten, krijgen we de melding dat het 20 uur zal duren om hem volledig op te laden. De Tesla? Slechts 45 minuten. Dit heeft niets te maken met de auto’s zelf, maar het is een treffend voorbeeld van hoe standaard publieke laders zomaar een jaar of vijf kunnen achterlopen bij die van Tesla.
In Europa heeft Ford een joint venture met BMW, Hyundai, Daimler en de Volkswagen Groep – hun Ionity-netwerk is aardig op stoom en biedt hoge laadsnelheden aan. Maar Tesla’s Supercharger-netwerk kent nog altijd geen gelijke. Zo zijn er nu negen Ionity-laders in Nederland, zes in België, tegen een veelvoud aan Superchargers; en dan hebben we het nog niet over de rest van het continent. Met Tesla’s netwerk is range anxiety je zo goed als vreemd, het is gemakkelijk te gebruiken en de stroom is er veel, véél goedkoper dan bij andere snelladers. De Model Y denkt bovendien het best met je mee als je een reis plant. Hij vertelt je waar je moet stoppen, hoeveel tijd je daar moet spenderen en wijst automatisch een alternatief aan als de betreffende Supercharger bezet is voor je er aankomt. Fords navigatie loopt niet ver achter en kan ook snelladers vinden, routes uitpluizen et cetera, maar het is nog niet zo’n samenhangend geheel als bij Tesla.

Wie is de winnaar?

Hoe luidt onze algemene beoordeling van deze twee auto’s? Beide vervullen hun taak als familie-SUV zeker zo goed als welke auto met brandstofmotor dan ook. De Mustang is dan misschien niet het soort Mustang dat we kennen en waar we van houden, maar het is wel een bijzonder ­competente en aardig innemende eerste stap van Ford op weg naar elektrificatie. Hoewel het merk duidelijk veel in de Mach-E heeft geïnvesteerd, is de winnaar van deze test toch de Tesla Model Y. Niet vanwege z’n snelheid of weggedrag, maar omdat hij overkomt als het frissere, meer vooruitkijkende product. De Mach-E mag dan niet de meeste punten hebben gescoord, maar aangezien dit Fords eerste poging is, mag gesteld worden dat ze een heel solide EV hebben neergezet. Tesla zestien keer zoveel waard? Op deze manier mag je binnenkort wellicht je geld weer op de Blauwe Ovaal zetten.

Specificaties Tesla Model Y Performance (2021)


Motor
2 elektromotoren
456 pk
618 Nm
75 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Actieradius
480 km (WLTP)
Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 241 km/u
Gewicht
2.003 kg
Prijzen
€ 70.000 (NL/B)

Specificaties Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range (2021)


Motor
2 elektromotoren
351 pk
580 Nm
99 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Actieradius
540 km (WLTP)
Prestaties
0-100 km/u in 5,8 s
top 179 km/u
Gewicht
2.218 kg
Prijzen
€ 67.140 (NL)
€ 64.425 (B)

Reacties

  • Mark B heeft op 17 maart 2021 geschreven:

    Mijn Ford Mondeo is verdomd goed gebouwd. Geen gerammel en enorme power in vergelijking met andere merken met hetzelfde vermogen. Nog steeds een prachtige auto. Ik heb nu ook de mach-e besteld.
    De kwaliteit zal zeker beter zijn dan een Tesla. Staat vol op het net van de povere bouwkwaliteit.

    Reageer
  • Joost_1974 heeft op 16 maart 2021 geschreven:

    Zijn dat je eigen ervaringen? Ik heb mijn rammelende Ford S-max, waarvan de motor uiteindelijk na 150k kilometer de geest gaf verkocht voor een Tesla Model 3. Geen kraak, geen rammel, geen storing, geen problemen na 35.000 km. Lelijk? Hij is snel genoeg, je hoeft er niet lang naar te kijken 🙂

    • Herman de Jong heeft op 17 maart 2021 geschreven:

      Als Tesla S rijder kan ik de statements van “Moi” bevestigen, al is de S als Jaguar-kopie nog wel een mooie auto. Het verbaast me om eerlijk te zijn dat je deze ervaringen niet hebt want ik hoor hetzelfde van vele anderen. Met name de spiegels zijn bloedirritant: die gaan regelmatig opeens dicht tijdens het rijden en willen pas weer open na een full restart. Zo zijn er tal van andere kleine en grote storingen. De bouwkwaliteit komt niet in de buurt van mijn eerdere leaseauto’s. Dat je snel weg bent bij het stoplicht maakt dat echt niet goed.

      Reageer
    Reageer
  • Moi heeft op 15 maart 2021 geschreven:

    Ik vind die Tesla vooral erg lelijk. Daarnaast zijn het gewoon slechte auto’s met altijd gerammel en veel storingen. Doe mij dus maar de Ford.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Mark B Reactie annuleren

(verplicht)