Wat zit het de Camaro toch tegen. Toen ie eindelijk buiten mocht spelen, gooide een crisis roet in het eten. Terwijl je leuke dingen met zo’n apparaat kunt doen.
 
Al vóór z’n leven was de nieuwe Camaro een mythe. Kwam ie wel of kwam ie niet? Na twee optredens als autobot Bumblebee in Transformers-films is de all-American sportscar eindelijk leverbaar. In de lage landen houdt de officiële merkimporteur zich liever bezig met Sparks en Aveo’s, dus wil je er een hebben, dan ben je aangewezen op het grijze circuit. De lang beloofde cabriolet komt ook eindelijk uit, waarschijnlijk zul je ook daarvoor bij een specialist moeten zijn.
 
Best jammer dat deze moderne musclecar zo’n bestaan in de marge heeft. Want voor 65.000 euro koop je een coupé met flink wat potentie. In diezelfde prijsklasse vind je ook de Nissan 370Z. Zeg nou zelf, wat klinkt sexier in de kroeg als een kirrende dame naar je ride vraagt? Dat er ‘maar’ een V-zesje voorin ligt doet dan niet ter zake. Bovendien, 300 pk is niet niks.
 
Daarnaast is er ook een vette V8 leverbaar, waarmee de Camaro echte musclecar-ambities krijgt. Een acceleratie van 0 naar 100 in net vijf seconden, 426 pk en een (begrensde) top van 250 km/u zijn niet misselijk.
 
Met een V8 is het hetzelfde als met geld: met vermogen máák je vermogen. Het 6,2-liter blok is uitermate geschikt om lekker te kietelen en op te peppen. Dat doen ze bijvoorbeeld bij Hennessey. Klinkt oer-Amerikaans, en dat is het ook; al zit het bedrijf ook in Groot-Brittannië, op de heilige grond van Silverstone. De vermogenstovenaars zou je kunnen kennen van de Venom GT. In hun tempeltje maken ze opvoersets, in kaliber uiteenlopend van ‘net dat beetje meer’ tot ‘volkomen geschift’. In getallen: de kleinste upgrade levert 75 pk op, de grootste 1.000.
 
We reden de Camaro HPE600, de gulden middenweg. Wat heet, hij heeft 600 pk en ruim 800 Nm, te danken aan een turbo. Met deze uitvoering zou je elk enigszins vergelijkbare Europese sportauto volkomen zoek moeten kunnen rijden. Mits er geen bochten in de weg zitten. Het mooie van deze Camaro is dat je ook echt kunt genieten van dat enorme vermogen. De stuwkracht wordt mooi opgebouwd en gaat vergezeld van een donkerbruine V8-roffel. Elke keer als je het gaspedaal loslaat lijkt het alsof je een Uzi leegschiet.
 
De benzine die de motor ongebruikt de gloeiend hete uitlaat instuwt, komt met harde knallen tot ontbranding. De besturing is een stuk beter dan je zou verwachten, de carrosserie doet ook geen onverwachte dingen. De HPE600 is opzwepend en best een beetje gek, in de juiste zin des woords. De Britten vragen er omgerekend 61.000 euro voor, zij het exclusief belastingen. Met slurptaksen, bpm en andere ongeneugten kom je op 140.000 euro als je er een naar Nederland wil halen. Maar dan heb je wel een onvervalste musclecar voor de deur.
 
Een M3 of en C63 kan ie niet verslaan als het gaat om precisie. Gaat het je om pure kracht door een koppel zo hoog dat het zoab onder je banden wegbrandt en een motorgeluid waarvan omstanders het in hun broek doen, dan is dit je auto.
 
Het HPE600-pakket omvat onder meer een turbo, een intercooler, aangepast motormanagement en speciale spruitstukken. Ook de dynamo wordt aangepast.
 

Dat is nog maar het begin, want je kunt nog eindeloos verder winkelen bij Hennessey. Voor je het weet zit je op astronomische bedragen, die de oorspronkelijke aanschafprijs van de auto ver te boven gaan. Bij de HPE600 gaat het niet zomaar om een Camaro met extra vermogen, je creëert een geheel nieuw, maar beangstigend levensecht karakter.

Reacties