De truc ligt redelijk voor de hand. Als je op een bepaald gebied wilt meetellen, kun je lang en hard aan de weg gaan timmeren in de hoop enigszins bij de toonzetters in de buurt te komen. Of je kunt sleutelfiguren bij die toonzetters wegkapen en met hun kennis en ervaring een soort express-ticket naar de top kopen. Dat laatste deed Hyundai in de aanloop naar de lancering van hun performancelabel. En dat was, zo blijkt, een slimme zet.

Van M naar N

Een veelgehoorde naam is Albert Biermann, voormalig topman bij BMW M, aanjager van Hyundai’s N-divisie en onlangs aangesteld als hoofd R&D van het merk. Maar ook bij AMG werden mensen vandaan geplukt, zoals Klaus Köster (‘director high-performance vehicle development’ – zeg het met een Duitse tongval). Hij stelt: ‘Je moet een klein beetje gek in je hoofd zijn om deze auto’s te maken.’ En, op de vraag of er een elektrische N in de pijplijn zit: ‘Als ik daar iets over zeg, moet ik jullie helaas vermoorden.’

Het zijn dus geen saaie bureaului bij deze club. Dat werd ook meteen duidelijk toen de wereld voor het eerst kennismaakte met de i30 N. De hot hatch verraste met z’n kracht, beleving en ondeugende weggedrag; zaken die bij nieuwkomers (of zelfs terugkomers) in dit competitieve hoekje van de markt zelden allemaal tegelijk op orde zijn. Een hele prestatie waaraan Hyundai graag een vervolg aan geeft.

De Hyundai i30 Fastback N is een logisch gevolg

In plaats van hun inspanningen nu op een andere modellijn te richten, introduceert het merk eerst een andere carrosserievariant van de i30 N. Dat lijkt een simpele en weinig spannende stap, maar de ingenieurs grepen de mogelijkheid aan om meteen wat verbeteringen door te voeren. Dit op basis van tips van de circa 11.000 mensen die de afgelopen anderhalf jaar een N-hatchback kochten. Denk aan tweaks op het vlak van comfort, stuurgevoel en het tegengaan van onderstuur door aanpassingen in de ophanging.

Bij de i30 Fastback N is er daarnaast meer aandacht voor de stijfheid van de carrosserie in verband met de grotere laadopening. Het gewicht is nog altijd wat aan de hoge kant. Maar aangezien N net komt kijken, valt hen moeilijk aan te rekenen dat ze niet meteen de boel konden herontwerpen of met dure lichtgewicht materialen konden gaan strooien.

De Fastback-versie is wat ons betreft niet echt een instant-klassieker als het op het uiterlijk aankomt. Hij ziet er oké uit, met z’n vloeiend aflopende dak en wat breder ogende kont. Maar wij vinden het gedrongen, rakkerachtige voorkomen van de standaard i30 N beter geslaagd. Bovendien kun je daarbij wél fatsoenlijk achterin plaatsnemen; bij de Fastback zitten volwassenen krom en vrezen ze iedere overmoedig genomen verkeersdrempel. Ja, wie mooi wil zijn, moet pijn lijden, maar zó mooi vinden we de Fastback dus ook weer niet. Duidelijk: de hatchback voor ons.

De nodige aanpassingen

Buiten de carrosserievorm zijn de overeenkomsten tussen deze Fastback en de hatchback duidelijk. Hetzelfde front, hetzelfde interieur, dezelfde 2.0 turbo-viercilinder met 250 (waarom zou je?) of 275 pk en een handgeschakelde zesbak. Ook hier zien we twee prominente knoppen op het stuur: één voor de ‘normale’ rij-modi en één voor de joepie-stand. ‘N Grin Control’ noemt Hyundai die knop – Duits-Koreaanse humor. Naast de N-modus geeft hij je toegang tot custom-instellingen, maar we zouden niet weten wat je daar wilt veranderen. Sport is prima voor normaal weggebruik, N voor als je los wilt gaan.

Hyundai maakte de voorwielophanging zachter met andere veren, langere bumpstops en een minder dikke stabilisatorstang. De achterkant werd iets losser en levendiger, niet geheel ondanks het beetje extra gewicht dat de Fastback daar meetorst. Het comfort schijnt verbeterd te zijn – wij vinden ’m nog steeds erg stug, al past dat bij ’m – en de besturing is prettig direct, met slechts iets meer dan twee omwentelingen van links naar rechts. De remmen: scherp en doseerbaar.

Dit alles zorgt voor een energiek en gretig geheel dat een minimale gewenningsfase vergt. Na een paar bochten heb je de balans in de smiezen en gaat alles als vanzelf. In korte wendingen tilt de Fastback een achterwieltje op – vast met dank aan de brace tussen de veerpoten (die je kunt verwijderen als je extra bagageruimte nodig hebt). Dankzij de ouderwetse handrem kun je het zelf nog wat interessanter maken.

Popcornmachine

De zit is hoog, te hoog eigenlijk, maar stoelen en stuur zijn verder goed verstelbaar. De zesbak voelt heerlijk mechanisch aan en wordt in de N-modus bijgestaan door schakellampjes boven de tellers. Ook is er automatisch tussengas bij het terugschakelen. Hyundai’s 2,0-liter turbo-driftkikkertje bouwt snel kracht op en geeft deze lang en lineair vrij. Het Performance Package op onze auto voorziet onder meer in die 25 extra pk’s en een elektronisch bediend sperdifferentieel. Een must, want elke bocht is zo een precies, gecontroleerd feestje om uit te accelereren.

Wat je ook bij dat pakket krijgt: een uitlaat met klepjes. We weten niet wát er in dat buizenstelsel precies gebeurt, maar in de N-stand is het alsof we met een pop­cornmachine rijden. Gas erop, gas los, op- of terugschakelen – al je acties lijken een aanleiding voor de motor om een serie ongegeneerde ploffen en knallen de wereld in te helpen. Ben je dat even zat, dan zet je ’m gewoon in een andere modus en klinkt de motor beschaafd.

Goede intenties

De i30 Fastback N is een verslavend leuke machine. Hyundai’s technici spreken honderduit over emotie en gevoel, maar we denken niet dat je zoiets kunt creëren – het moet ontstaan. Bijvoorbeeld door heritage, een opwelling van (jeugd)sentiment bij een bepaalde merk- of typenaam. Of door techniek die simpelweg snaren raakt. Hyundai N was met de i30 N al gearriveerd; met deze Fastback wordt hun opmars weer net iets nadrukkelijker.

Specificaties Hyundai i30 Fastback N Performance Package


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
275 pk @ 6.000 tpm
378 Nm @ 1.450 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 6,1 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,2 l/100 km
188 g/km CO2 (G-label)

Afmetingen
4.455 x 1.795 x 1.419 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.516 kg
50 l (benzine)
436 / 1.351 l (bagage)

Prijzen
n.n.b. (NL)
€ 37.499 (B)

Vonnis
We zouden zelf voor de hatchback kiezen, maar voor wie z’n hete Koreaantjes graag soort-van-coupé­vormig heeft, is de i30 Fastback N een welkome aanvulling. Snel, strak, uitgekiend en onverminderd lollig: een luid applaus voor N

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)