Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk

Een extra gladde versie van Hyundais rappe poppoppopcornmachine

Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk
Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk
Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk
Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk
Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk
Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk
Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk
Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk
Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk
Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk
Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk
Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk
Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk
Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit het nieuwste Koreaanse heethoofdje, de Hyundai i30 Fastback N. In ons maartnummer (21 februari in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Hyundai i30 Fastback
Uitvoering: N Performance Package
Locatie: Gran Canaria
Weersomstandigheden: 18 graden en zonnig

Wie is er op die Hyundai i30 N gaan zitten?

Haha, leuk hoor. De i30 Fastback is een poging van Hyundai om de Duitsers voor te zijn bij het aanboren van nieuwe niches. En deze N-versie is daarvan het non plus ultra. ‘De eerste sportieve vijfdeurs coupé in het c-segment’, kopt het merk. Dat je het weet.

Is het gewoon een normale i30 N met een sportief kontje?

Eigenlijk wel, al paste Hyundai een en ander aan om aan de wensen van klanten en piepende media tegemoet te komen. Iets met meer comfort en het onderdrukken van onderstuur, aldus N-topman Klaus Köster (ex-AMG).

Geef nog eens de specs?

Vooruit. 250 of 275 pk. In dat laatste geval een overboostkoppel van 378 Nm. Altijd een handgeschakelde zesbak. Een Performance Package met elektronisch sperdifferentieel dat helpt bij een 0-naar-100-tijd van 6,1 seconden. En een knopje voor de rij-modi dat zich ‘N Grin Control’ noemt.

Hoe rijdt de Hyundai i30 Fastback N?

Man, wat een feestje. We reden een heuvelklim op een afgesloten weg en gingen een lollig circuitje met ’m op. Hij is gretig, bijterig en zweept je op tot meer. Hij tilt een achterwieltje op in haarspeldbochten, gooit z’n bevallige achterste naar buiten als je ’m uitdaagt en hapt op hobbels naar grip. De zesbak is top, de remmen bieden vertrouwen en de 2,0-liter turbo-viercilinder blaft en plopt dat het een lieve lust is.

Je kunt alleen voor geen meter achterin zitten als je langer bent dan een pre-puber. Maar als je dat een probleem vindt, is er gelukkig nog de standaard i30 N. Doe je een heuvelklimmetje mee? Zet dan meteen je geluid even op tien…

Hyundai i30 Fastback N op de heuvelklim

Lees de volledige rijtest van de Hyundai i30 Fastback N in TopGear Magazine 165; vanaf 21 februari in de winkel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws