Zes jaar na de introductie van de beeldschone F-type Coupé komt Jaguar met een forse update – voor zowel de cabriolet als de coupé. Voor onze neus staat een knalgele Jaguar F-type R waarvan de specificaties het hart van elke liefhebber sneller laten kloppen: een dikke V8 met 575 pk en 700 Nm, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden en een topsnelheid van 300 km/u. Natuurlijk, de purist zal alleen achterwielaandrijving wensen, en de R heeft permanente vierwielaandrijving. Maar geloof ons: we rijden een route over Portugese bergwegen die glimmen van de regen. Die vierwielaandrijving zorgt ervoor dat we kunnen afdalen over asfalt in plaats van via de vangrail door de struiken.

Het eerste dat opvalt, is dan ook de enorme hoeveelheid grip. Dat zit ’m niet alleen in die vierwielaandrijving, maar ook in de sterk verbeterde set-up van het onderstel en de perfecte gewichtsverdeling voor en achter, alsook de balans van de auto in het geheel. Het onderstel is ten opzichte van de vorige generatie geüpdatet, de vering is aangescherpt, de instellingen van de dempers zijn verbeterd, de besturing verfijnd en de automatische achttraps versnellingsbak schakelt merkbaar sneller – nog sneller – dan voorheen.

De Jaguar F-type R op nat wegdek

Voorzichtig maken we de eerste meters op dat natte wegdek, maar al snel sporen we de R aan om meer te laten zien van zijn capaciteiten. Alleen als we heel lomp bochten aansnijden, en heel lomp op het gas gaan, breekt de achterkant iets uit. In eerste instantie vertrouwen we z’n wegligging niet direct, maar na een paar kilometer blijkt dat we ons zorgen om niets maken. De auto doet precies wat we willen, geeft geen krimp als we snel maar secuur rijden en wint per meter aan vertrouwen. Wat alleszins te maken heeft met het feit dat we ons gevoel wat moeten herijken om te wennen aan het enorme snelheidspotentieel van dit monster.

Het motorgeluid van de vorige generatie was ronduit hilarisch, vooral bij de achtcilinderversies; alsof er een kudde straaljagers over je hoofd vloog, wat er vaak toe leidde dat omstanders een hartstilstand kregen als je zelfs maar met half gas voorbij accelereerde. Jaguar heeft het geluid nu wat meer gestileerd. De Jaguar F-type R gromt, knettert en blaft nog steeds als een malle wanneer je voluit gaat, maar als je wat rustiger rijdt, vestig je wat minder snel de aandacht op je. Voor zover dat kan in een knalgele coupé.

De buitenkant heeft letterlijk een facelift gekregen: de koplampen zijn meer verfijnd en strekken zich minder ver over de motorkap uit, de neus is rustiger geworden maar bevat nog immer grote gaten om zoveel mogelijk lucht aan te kunnen zuigen. Het silhouet van de F-type oogt gladder, en de kont, met meer geknepen achterlichten en een strakkere diffuser, oogt een stuk rustiger. Hij was al fraai, maar wat Jaguars nieuwe hoofdontwerper Julian Thompson – de opvolger van Ian Callum – heeft bedacht, zet de F-type visueel weer een trede hoger.

Het interieur van de Jaguar F-type R

Binnenin is de grote opfrisbeurt ook goed waarneembaar. De twee flinke tellers voor snelheid en toeren zijn vervangen door een enkel 12,3-inch scherm waarop al naar gelang jouw favoriete instellingen snelheid en toerental worden weergegeven, maar ook je route en andere nuttige informatie. De middenconsole is fraaier afgewerkt en optisch lijkt het alsof je net wat meer binnenruimte om je heen hebt dan in het vorige model, waarin je soms het gevoel had wel heel erg te worden omvat door het interieur. Veel leer, contrasterende stiksels, uitstekende stoelen, perfecte audio (Meridian) en meer lekkers zijn gebleven. En uiteraard kun je je smart-phone eenvoudig integreren met de auto voor zaken als Spotify. Daarnaast kun je een app op je telefoon installeren waarmee je op afstand de auto kunt voorverwarmen of -koelen en de deuren kunt openen of vergrendelen.

Wat kost ie?

Alles heeft z’n prijs: in Nederland kost de Jaguar F-type R 182.560 euro, voor Belgen is de prijs van 127.530 euro aanmerkelijk vriendelijker. We repten al over de Porsche 911, in onze ogen de directe concurrent van deze Jaguar: potentiële F-type-kopers zullen die 911 vast ook overwegen. Dat roept in ieder geval om een duel tussen de twee, dat we ergens dit jaar vast nog wel zullen organiseren. Je nu een objectief advies daarover geven, is vooralsnog ondoenlijk, al kunnen we je wel vertellen dat de 911 – we reden onlangs nog de 992 Carrera met 385 pk en achterwielaandrijving – scherper en met nog iets meer gevoel stuurt, binnenin qua afwerking op een nog hoger plan staat, maar qua rauwheid niet in de buurt komt van de F-type R. Maar: dat is de basis-911 afzetten tegen de top-F-type, een vergelijking die nogal mank gaat. Dus, later meer…

Overigens, mocht de prijs van de F-type R wat te begrotelijk voor je zijn: je hebt al een F-type Coupé vanaf 91.300 euro (in België voor slechts 65.100 euro). Daar krijg je dan de P300 voor, een viercilinder met 300 pk die, in tegenstelling tot het vorige model, prima rijdt, fijn klinkt en veel lol biedt. Het nieuwe model is daarnaast ook leverbaar met een iets tammere supercharged V8 – de V6 is uit het gamma verdwenen – als P450 (dus met 450 pk), die je met of zonder vierwielaandrijving kunt bestellen. Ook een fijn apparaat trouwens. Heb je liever de Convertible, dan zijn dezelfde motorspecificaties voorhanden, en betaal je voor de basisversie vanaf zeven mille meer dan voor de coupé. Maar kijk nog even naar de foto’s: die coupé, is het geen plaatje?

Specificaties Jaguar F-type R (2020)


Motor
5.000 cc
V8 supercharged
575 pk @ 6.500 tpm
700 Nm @ 3.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 300 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,7 l/100 km
243 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.470 x 1.923 x 1.311 mm (l x b x h)
2.622 mm (wielbasis)
1.818 kg
70 l (benzine)
336 l (bagage)
Prijzen
€ 182.560 (NL)
€ 127.530 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)