Je hebt honger en je hebt geld. Geen ondenkbare situatie. Dan ga je naar een duur restaurant (Jaguar XJ LWB) of je kookt zelf een driegangenmaaltijd (Jaguar XJ SWB). Of je eet het geld op als een soort Babi Ping-Ping. Goed voor je leverwaarden. Maar over het algemeen ga je niet naar een duur restaurant met een zak habanero-pepers om vervolgens zelf een maaltijd te bereiden. Want de Jaguar XJR 575 SWB (korte wielbasis) is ergens nog rationeel goed te praten. En een XJ LWB (lange wielbasis) uiteraard ook. Maar een Jaguar XJR 575 LWB kun je op z’n minst tegenstrijdig noemen.

Voor wie is de Jaguar XJR 575 LWB dan?

Ogenschijnlijk is de XJR 575 met lange wielbasis voor sadisten die graag nietsvermoedende passagiers onder valse voorwendselen naar binnen lokken om ze vervolgens kotsmisselijk te maken. Of voor masochisten die graag twee keer van hun habanero-maaltijd willen genieten.

Want wat moet je in hemelsnaam met de motor uit de F-type SVR in een limousine? Je maatjes van de countryclub in hun 7-serie keihard voor paal zetten, zo blijkt. Want het blauwe monster rijdt dus écht niet als het slagschip dat hij, zowel qua visueel voorkomen als qua afmetingen, zou moeten zijn. Beoordeel een boot niet op zijn kaft, of zoiets. De XJR wurmt zijn 5,25 meter lange lichaam met het grootste gemak door een bocht. Alsof niemand de Pirelli P Zero-banden heeft verteld dat ze 2.450 kilo door de bocht zeulen. Het rubber kermt niet eens. Totdat je de tractiecontrole uitzet, tenminste. Dan trekt de verfijnde Jag zijn colbert uit en schiet hij in zijn trainingspak om bushokjes te slopen. Metaforisch, uiteraard.

Dus het is een grote hooligan?

De Jaguar XJR 575 is een grotere hooligan dan de F-type SVR. Dat komt omdat al het vermogen van de V8 met supercharger naar de 295 millimeter brede achterwielen gaat. Een abonnementje bij de bandenboer is geen overbodige luxe. Voor argeloze omstanders kondigt de 5,0-liter achtcilinder zijn komst van veraf aan. Helaas ontbreekt het gegorgel en geplof bij het opschakelen of het loslaten van het gaspedaal. De F-type moet toch in zekere zin de opper-aso blijven.

Heb je meer zelfbeheersing, dan moet je in 4,4 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten. Al voelt het wel iets langzamer, maar dat heb je al snel met zo’n enorme bak. In een Twingo zou je met zulke cijfers al snel ‘code bruin’ hebben, hier verhoogt je hartslag niet. De topsnelheid is trouwens 300 km/u.

Het R 575-deel van de naam heeft zichzelf bewezen. Hoe ziet het met het LWB-deel? Oftewel: wat als je achterin gaat zitten? Als je een dik houten blokje onder het gaspedaal monteert, is het er prima toeven. Goed, de XJR zweeft niet als de S-klasse en Jaguar deed weinig moeite om het motorgeluid te verdoezelen. Ook is het niet lastig om het wegdek te voelen. Zelfs achterin word je betrokken bij het rijden, zou een doortrapte marketingmedewerker kunnen beweren. Maar oncomfortabel is het zeker niet. Tenminste, als de chauffeur zich gedraagt.

Terug naar de bestuurdersstoel, dan maar?

De theatrale Riva-ring omarmt de voorzijde van het interieur. Prominent in het midden staat het 575-logo. En in de dorpel. En op de voorstoelen. En op de achterbank. Je mag geen moment vergeten dat je in de 575 rijdt. De dikste XJ pronkt met de mooiste luchtroosters van dit moment. Ze hebben zelfs hun eigen sfeerverlichting. Nieuw voor de XJR is het Touch Pro-systeem met een 10-inch aanraakscherm. Werkt logisch en snel genoeg. Al zullen BMW-bestuurders soms de draaiknop van de automaat aanzien voor een soort iDrive-controller. Helaas kun je de kaart van de navigatie niet naar de digitale tellers verplaatsen. De piepkleine volumeknop (handig als je enkel pinkvingers hebt) stuurt een Meridian-geluidssysteem met 1.300 watt aan, die je dezelfde combinatie van souplesse en kracht biedt als de XJR zelf. Aan de zijkant van de stoel is het even goed zoeken welk knopje welke functie bedient. Als je je draai gevonden hebt, zitten de stoelen prima. Al zouden ze bij het betere stuurwerk nét iets meer steun mogen bieden.

Een prachtig interieur, maar als je het vergelijkt met de 7-series, S-klasses en A8’en van deze wereld, ga je je snel vervelen. Er ligt geen tablet achterin waarmee je de geur van de luchtverfrisser kunt kiezen. Geen massagestoelen met drie miljoen standen. Geen gebarenbediening. Voor een auto die uit het land van James Bond komt, heeft de Jag verdacht weinig gadgets. Aan de andere kant: dan had je maar een Aston Martin moeten kiezen.

De combinatie?

Dus: alle letters van de naam zijn te verklaren en presteren goed in hun eigen recht. Maar hoe zit het met de combinatie? Elke keer wanneer er een extra nul op iemands bankrekening verschijnt, ziet diegene de woorden ‘praktisch’ en ‘nut’ in het woordenboek vervagen. En op een gegeven moment koop je dan gewoon de grootste en de duurste uitvoering. Het liefst met een gouden wrapje en een bijpassende jaguar (het dier, dus) met gouden halsband. In Nederland krijgen we overigens alleen de korte wielbasis (SWB). Die nuchtere Hollanders hebben de overtreffende trap niet nodig, moeten ze in Coventry gedacht hebben.

En dan wordt het lastig. De Jaguar XJR 575 met korte wielbasis kost in Nederland 204.150 euro (Belgen betalen 147.800 euro). Voor 1.000 euro meer (wat is dat nou op twee ton?) heb je ook een Mercedes-AMG S 63 Lang. En behalve dat die meer comfort biedt, is hij meer dan een seconde sneller naar 100 km/u. Want daar gaat het tenslotte om bij dit soort auto’s: opscheppen over cijfers. Daarover gesproken: de S-klasse is begrensd op 250, de Jaguar dus niet. Dus aan jou de keuze: ga je voor luxe en verfijning in de Mercedes of ga je voor rijplezier en kabaal met Jag?

Specificaties Jaguar XJR 575 LWB


Motor
5.000 cc
V8 supercharged
575 pk @ 6.250 tpm
700 Nm @ 3.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 300 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,1 l/100 km
264 g/km CO2 G
Afmetingen
5.225 x 2.105 x 1.460 mm (l x b x h)
3.175 mm (wielbasis)
2.450 kg
80 l (benzine)
478 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Vonnis:
Onderschat de XJR niet vanwege zijn omvang, ook in de bergen laat hij zijn concurrenten achter. In de prijslijsten helaas niet. Ook laat hij zich op het gebied van technologie en comfort passeren door nieuwere tegenhangers uit Duitsland

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)