Toen Kia vier jaar geleden aankondigde dat het Toyota voorbij wilde streven, klonk het als David die zei dat hij Goliath wel even zou omleggen.
 
Het betreden van de top vijf van bestverkopende automerken door Kia/Hyundai mag gerust worden gezien als een van de grote verrassingen op autogebied van 2011. Het Zuid-Koreaanse merk verkocht vorig jaar ruim zes miljoen auto’s, daar waar het ruim vijf jaar geleden nog maar twee miljoen auto’s deed. Nog interessanter is de ‘richting van de beweging’, zoals Johan Cruijff placht te zeggen. Vorig jaar groeiden de Kia-verkopen met 18,6 procent en in het eerste kwartaal van dit jaar met 12,6 procent. Dat in een markt die gemiddeld 1,4 procent daalde en waarin merken als Mazda, Honda en Toyota tussen de 10 en 24 procent moesten inleveren.
 
Het zal weinig verbazing wekken dat Kia met een plus van meer dan 30 procent in de eerste twee maanden nu het snelst groeiende merk van Europa is. Maar Kia is nog lang niet klaar. Waar Kia vorig jaar in Europa 290.000 auto’s verkocht, moeten dat er over drie, vier jaar een half miljoen zijn. Het behoeft geen betoog dat het hoongelach van vier jaar geleden ditmaal achterwege bleef, toen marketingman Benny Oeyen vol vuur het aanvalsplan van Kia ontvouwde. Dat is niet vreemd. Kia heeft de afgelopen twee jaar vier nieuwe producten op de markt gebracht waarmee het de gevestigde orde flink op de zenuwen werkt. Dankzij de nieuwe Picanto, de nieuwe Rio, de Optima en nu de nieuwe Ceed (officieel Cee’d, maar dat tikt veel te lastig), zijn bovendien alle belangrijke marktsegmenten zo goed als afgedekt.
 
De nieuwe Ceed was tot nu toe het beste voorbeeld van een geslaagde integratie. De auto werd niet alleen ontworpen door een Europeaan ín Europa, maar wordt hier ook gebouwd. Tot nu toe zijn er 633.000 van verkocht. Het enige wat nog een tikkeltje tegenviel, waren de gebruikte materialen. Typische bezuinigingspunten van een prijsvechter, oordeelden we destijds. Maar het nieuwe Kia wil geen prijsvechter meer zijn. ‘We gaan niet meer voor het laagste prijsniveau, maar voor de beste value for money’, aldus Oeyen.
 
Ook keek Kia voor de nieuwe Ceed goed naar de designtrends en de importantie van groene technologie. Als laatste pijler waarop de nieuwe Ceed rust, werd gekozen voor het interieur. Het is voorzien van rijke features en materialen die normaal gesproken zijn voorbehouden aan hogere segmenten.
 
De nieuwe Kia is al met al meer dan ooit een concurrent van de Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 308 en Volkswagen Golf. Hij ziet er goed uit – net als de meeste nieuwe Kia’s die werden ontworpen door de bij Audi weggekochte ontwerper Peter Schreyer – en blijft goed heel ook. Kia koos jaren geleden duidelijk voor een langetermijnstrategie, toen ze aankondigde eerst te focussen op kwaliteit. Nu die gewaarborgd is met een garantie van zeven jaar stijgt de restwaarde, waardoor de auto voor zakelijk gebruik interessanter is. Ook de particuliere eigenaar profiteert. ‘Wanneer je de Ceed na drie jaar verkoopt aan je buurman, heeft hij nog vier jaar garantie’, aldus Benny Oeyen. ‘Dat is twee keer zo lang als wat de meeste concurrenten geven op een nieuwe auto.’
 

 
Het uiterlijk van de nieuwe Ceed is zeer geslaagd. De door Kia’s hoofddesigner Schreyer geïntroduceerde ‘Tiger Nose’ pronkt prominenter op het front dan ooit tevoren, de wigvorm van de carrosserie impliceert sportiviteit en de coupé-achtige daklijn versterkt dat beeld. De auto groeide in de lengte met vijf centimeter en is ook een centimeter lager. Het interieur is dan ook zeer ruim en daardoor is ook de achterbank niet uitsluitend geschikt voor kinderen en ondermaatse volwassenen. De kofferruimte groeide bovendien met 40 liter tot een flinke 380 liter inhoud. Wie behoefte heeft aan meer ruimte kan de achterbank voortaan volledig neerklappen. Hierdoor ontstaat een compleet vlakke laadvloer.
 
Met de nieuwe Ceed rekent Kia dus ook af met de kritiek op het matige materiaal. De auto ziet er vanbinnen gewoon erg goed uit en wordt na bijbetaling voorzien van een hele reeks aantrekkelijke opties zoals een uitgebreid instrumentarium, waarvan de middelste klok een normale analoge snelheidsmeter lijkt. In werkelijkheid is het een lcd-scherm waarop behalve de snelheidsaanduiding ook allerlei andere informatie wordt gepresenteerd in de vorm van fraaie graphics. Ook kan de Ceed worden voorzien van zaken als automatische airco, elektrische stoelverstelling met geheugen, een elektrisch bediend glazen dak, startknop en een automatisch parkeersysteem. Dat de bouwkwaliteit verbeterde, is te zien aan het goede lakwerk en te horen aan de solide klap waarmee de deuren sluiten.
 
‘Het nieuwe Kia wil geen prijsvechter meer zijn’
 
In vergelijking met zijn flamboyante en sportiviteit uitademende exterieur, vallen de rijeigenschappen van de Ceed een beetje tegen. Dat wil zeggen: de auto belooft op basis van zijn uiterlijk een sportief weggedrag, maar lijkt vooral op comfort uitgelegd. Het is geen verrassing, want de Ceed rijdt natuurlijk, net zoals zijn iets minder spannend ogende halfbroer – de Hyundai i30. De besturing is wat licht, maar wel zeer precies, en alleen op slecht wegdek laten de Hankook-banden van zich horen. Over het algemeen is het daarmee een auto die zich prima staande houdt in het Europese verkeer.
 
De 1.6 dieselmotor voldoet eveneens prima, maar ook die maakt van de Ceed nog steeds geen sportieve auto. Je moet flink schakelen om ‘m tot grootse prestaties op te zwepen en de turbo zorgt niet voor een extra duw in je rug. Voor normaal gebruik is het echter de beste keus, want de benzinemotor heeft wat weinig trekkracht bij lage toerentallen. Dat is jammer, want hij heeft een hekel aan toeren maken en voelt daardoor wat taai aan. Daarmee ontstijgen de motoren niet de status van adequaat. Wel is de 1.6 benzine schoon genoeg om tot en met 2013 in aanmerking te komen voor een tot 20 procent verlaagde bijtelling. De diesel blijft tot en met 2015 in die klasse vallen.
 
Kia zet met de Ceed een deugdelijke, goed smoelende concurrent in het middensegment neer. Het is alleen nog wachten op een lekkere, snelle versie – een GTI zullen we maar zeggen – om het merk net dat beetje meer pit en allure te geven om Astra’s, Focussen en Golfjes nóg meer te pesten.

Kia Ceed 1.6 GDi

 

14/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 9,9 s

Top: 195 km/u

Verbruik: 5,2 l/100 km

Motor: 1.591 cc, viercilinder benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 135 pk

Koppel: 165 Nm

Gewicht: 1.268 kg

CO2: 140 g/km

 

Prijs

NL: € 17.195

BE: n.n.b.

 

Vonnis

Prima auto, sportief uiterlijk, comfortabele rijeigenschappen, interieur kan wedijveren met dat van de VW Golf. Niet meer de goedkoopste, wel waar voor je geld

Reacties

Meer van TopGear