Als een verlegen ventje in een hoek van een drukke kroeg staat de Lancia Delta al jarenlang onzichtbaar te mokken, terwijl ie toch echt een uiterlijk heeft om jaloers op te zijn. Met wat aanpassingen van MomoDesign probeert ie op te vallen.
Toen ie in 2008 werd onthuld, stokte onze adem kortstondig: de Lancia Delta is van een zeldzame schoonheid en ademt stijl uit al z’n subtiele vouwen en rondingen. Jammer dat ie aan deze kant van Europa schaamteloos genegeerd wordt. Dat is in Nederland deels te wijten aan onze fiscale regelgeving, die de op leeftijd rakende motorenreeks niet echt gunstig gezind is. Koppel dit aan onze aangeboren angst om anders te zijn (en daarmee aan restwaarde in te leveren), en je kunt op je vingers natellen dat er de laatste jaren nauwelijks Delta’s op onze wegen zijn verschenen.
Gaat dit veranderen met de mid-life facelift die Lancia nu doorvoert? Niet waarschijnlijk, want die behelst niet veel meer dan andere bumpers en sideskirts in de carrosseriekleur, plus wat nieuwe interieurmaterialen. Tja, Lancia zit nu eenmaal niet al te ruim in de slappe was en kan er niet zomaar even een ultrazuinige 80-grams-versie tegenaan gooien. Wij zijn allang blij dat de Delta nog bestaat en gaan daarom graag een blokje om met deze extra kekke ‘S by MomoDesign’.
Die ‘S’ zou je kunnen doen geloven dat je hier met een sportieveling te maken hebt, maar we moeten je teleurstellen. Het gaat hier puur om uiterlijk vertoon in de vorm van speciale kleuren, matzwarte chroomaccenten en smakelijke 18 inch velgen.
De bekleding is een combinatie van zwart leer en stof, aan elkaar gestikt met een donkerblauw draadje – een aparte keuze, want nauwelijks zichtbaar. De tellers hebben gele aanduidingen, en we zien hier en daar wat MomoDesign-logo’s. De stoelen steunen onze knieën niet optimaal en vragen wat gewenning. Net als bij de standaard Delta zijn er een paar afwerkingsmissers en een draak van een navigatiesysteem met verwarrende bediening en Commodore-graphics. Niet van deze tijd, maar het is een Lancia, dus wellicht pik je het van ‘m.
De Momo-Delta is met twee motoren te krijgen: een 1.6 MultiJet diesel en deze 1.4 T-Jet Bi-
Fuel, die al in de fabriek een lpg-installatie krijgt ingebouwd. Dat is mooi, want goed voor je stemming bij de pomp, en voor de actieradius van (theoretisch) 1.400 kilometer. De motor is niet snel, maar houdt van toeren en het onderstel is ronduit prettig. De besturing voelt daarentegen licht en kunstmatig aan. Bij Alfa heb je een knopje om die in te stellen, maar in de Delta zal je het ermee moeten doen.
Ook in deze uitvoering blijft de Delta wat ons betreft een van de mooiste hatchbacks in z’n segment. Als jij dat ook vindt, maar toch een zuinige Mégane kiest… Misschien verdien je ‘m dan ook niet.
Lancia Delta 1.4 T-Jet Bi-Fuel S by MomoDesign
12/20
Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
120 pk / 206 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 in 9,8 / 10,5* s
top 195 km/u
Verbruik/milieu
6,3 / 8,1* l/100 km
146 / 131* g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.520 x 1.797 x 1.497 mm (L x B x H)
2.700 mm (wielbasis)
1.295 kg
57 l (benzine) / 41 l (lpg)
429 l (bagage)
Prijzen
NL € 28.385 (25%)
BE € 22.690
Het vonnis
Begint z’n ouderdom te tonen, en dat valt niet te verbloemen met mooie kleuren en accenten. Toch blijft de Delta beeldschoon en verleidelijk, zoals Italiaansen dat kunnen zijn, al is dat vast niet genoeg om je over te halen er een te kopen
* waarden op lpg
Reacties