Lexus biedt je met de nieuwe GS de keuze uit groen, groen of groen. Op de koop toe ziet de forse sedan er nog stukken beter uit ook. Allemaal leuk en aardig, maar wie besteedt er een vermogen aan een Lexus?
 
Eerder kon je op deze site lezen over de BMW ActiveHybrid 5. We maakten er gewag van dat alleen de GS450h een serieuze concurrent voor de BMW kon zijn. Tenminste: als het gaat om groene techniek. Alleen deze twee grote zakensedans hebben een A-label.
 
Maar een rondje over de redactie met de vraag ‘waar denk je aan als je het woord Lexus hoort?’ leverde de volgende steekwoorden op: comfortabel, zijdezacht, ouwe-mannenauto, betrouwbaar, cassettedeck en tandarts. Hm, niet echt flatteus of spannend.
 
Lexus wil afrekenen met dat vooroordeel. Een hint in die richting komt van de nieuwe GS. De auto op de foto’s is de GS 450h F-Sport, bomvol met slimme techniek en sportspulletjes. De voorbumper is de meest agressieve die we ooit op een serieproductieauto zagen. Er is ook een iets minder intimiderende variant, de gewone 450h. De GS250, die 205 pk uit een standaard V6 haalt, is in de Lage Landen (nog?) niet leverbaar. Het onderstel van de GS is helemaal nieuw, net als het interieur en de koets. De aandrijflijn zagen we eerder in de vorige GS, maar die is verder aangescherpt.
 
De 450h heeft de nieuwste versie van het Lexus Hybrid Drive-systeem in huis. Dat bestaat uit een 3,5-liter V6, die parallel werkt met een elektromotor. De motoren leveren tezamen 343 pk; de GS kan ook alleen elektrisch rijden. De benodigde batterijspanning komt van een pakket nikkelmetaalhydride accu’s, gekoppeld aan een E-CVT bak. De aandrijving is op de achterwielen. Het resultaat is een rappe sedan, zeker voor een hybride. Van 0 naar 100 km/u gaat ie in 5,9 seconden, de top is gelimiteerd op 250 km/u. Dat gaat lekker.
 
Het goede nieuws gaat nog even door. De GS450h was in zijn vorige gedaante al een snelle jongen, maar op de limiet verloor je het vertrouwen in ‘m. Die onzekerheid kun je nu laten varen, de nieuwe generatie is een brok krachtig zelfvertrouwen. Standaard is variabele demping, de F-Sport voegt daar nog het Lexus Dynamic Handling pakket aan toe. Dat omvat een meesturende achteras, een variabele overbrenging van de stuurinrichting en elektrische stuurbekrachtiging. Dat vraagt om een uitleg. Voor een betere wendbaarheid sturen de achterwielen tot een snelheid van zo’n 75 km/u tegengesteld aan de voorwielen, bij hogere snelheden gaan ze juist meesturen. Dit vergroot de stabiliteit.
 
Resumerend kun je wel stellen dat de GS450h een heerlijk sportieve reisauto is. Je rijdt rond in een weelderige oase van rust. Snel en stil op dagelijkse ritten, de normale versie is wel erg bescheiden van snit. Hij is snel, maar niet in beangstigende zin. Zijn groene A-label maakt ‘m tot een zeldzame aanbieding in zijn klasse en hij is gewoon een prettige reisgenoot. Maar met 76.500 euro is ie domweg te duur. Oké, je bijtelling voor de Nederlandse fiscus is ‘maar’ 20 procent, maar als je voor minder geld een gelijk uitgeruste en presterende BMW kunt kopen, dan zullen zowel hoofd als hart de keuze domineren. De BMW.

Lexus GS450h F-Sport

 

12/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 5,9 s

Top: 250 km/u

Verbruik: 5,9 l/100 km

Motor: 3.456 cc V6 benzine + elektromotor

Aandrijving: achter

Vermogen: 343 pk

Koppel: 345 + 275 Nm

Gewicht: 1.820 kg

CO2: 137 g/km

 

Prijs

NL: € 76.500

BE: n.n.b.

 

Vonnis

Beter dan de oude GS, zeer zuinig, een mooi interieur en een goede keuze. Maar niet als je naar de prijs kijkt

Reacties

Meer van TopGear