Bescheiden? Dit gele knalapparaat? Oké, misschien moeten we onze bewering even nuanceren: dit is de meest compacte, minst krachtige auto die AMG in het recente verleden heeft geïntroduceerd. En ook de goedkoopste: in Duitsland heb je ’m al vanaf 50 mille. Dat ligt in Nederland natuurlijk iets anders, maar de Mercedes-AMG A 35 4Matic is hoe dan ook de meest toegankelijke manier om tot het rijk der AMG’s toe te treden.
Denk niet dat hij daarom minder indrukwekkend is. Een paar specs, mocht je ze niet al ogenblikkelijk hebben opgezocht bij de specificaties hieronder: 306 pk, 400 Nm, van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. Niet misselijk inderdaad; en aardig in lijn met de concurrentie die AMG hiermee voor het eerst aanspreekt. De Volkswagen Golf R en de Audi S3 hebben een vergelijkbaar vermogen en vergelijkbare prestaties. Alleen de BMW M140i is sterker en heeft twee cilinders extra, al valt aan te nemen dat dat laatste bij z’n snel naderende opvolger niet langer het geval zal zijn.
Wat is het idee achter de Mercedes-AMG A 35 4Matic?
De eerste generatie AMG A-klasse verkocht twee keer zo goed als Mercedes vooraf had verwacht. Maar de vorige A 45, met zijn 360 (later 381) pk, liet zich enkel vergelijken met de al evenzo dure en exclusieve Audi RS 3 en BMW M2. Het ligt voor de hand dat als die auto het al zo goed deed, een iets mildere, bereikbaardere versie voor een ware vloedgolf aan orders zal gaan zorgen. En omdat AMG in andere segmenten al het idee van verschillende ‘trappen’ in performance toepast – denk aan de C 43 en 63 – is deze Mercedes-AMG A 35 4Matic een logisch gevolg.
Mercedes ontwikkelde de auto tegelijk met de volgende A 45, en zoiets is vaak goed nieuws: het duidt erop dat de auto in de basis meer aankan dan hij in deze opzet te verwerken krijgt. Overengineering kun je onnodig noemen, maar geef ons liever een auto die té goed is dan een waarbij je vroeg of laat de spreekwoordelijke scheurtjes in z’n fundering begint te voelen.
Is daar hier geen sprake van?
Vanaf onze eerste kilometers in de Mercedes-AMG A 35 4Matic overheerst een indruk van soliditeit en onwrikbaarheid. Hij is de koelste kikker van de buurt. Als je hem zou willen beledigen, zouden je schrandere, kwetsende opmerkingen als zeep van hem af glijden. Als je hem aan de kant zou willen duwen, zou hij rotsvast blijven staan als een uitsmijter. En net als een uitsmijter zou hij je vervolgens doortastend op je plek zetten. Niet dat we op de natte, smalle en verraderlijke wegen van Mallorca van plan zijn om eens even goed tot het gaatje te gaan met de A 35. Maar dat zijn kunnen verder reikt dan dat van menig bestuurder, is al duidelijk zodra je je eerste bocht in stuurt.
De motor is een nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbo-benzine – in de basis de viercilinder uit de gewone A-klasse. De twin-scroll turbo krijgt z’n uitlaatgassen gescheiden aangeleverd, waardoor er minimale tegendruk of invloed van de ene op de andere cilinder plaatsvindt. De motor klinkt tam wanneer we ’m starten, teleurstellend tam zelfs, en ook tijdens het rijden maakt het geluid geen indruk. Pas als je de uitlaat geheel openzet – in standje Sport+ of via de Individual-modus – kun je spreken van een gepast volume en word je bij gas los of tijdens het uitrollen bestookt met magistraal geknal en geklapper. Zet je de motor uit en weer aan, dan staat alles weer op stil. Jammer: een AMG zou altíjd krankjorem moeten klinken.
Hoe zit het met de motor zelf?
De kracht valt zeker niet tegen: de turbo presteert met minimale vertraging en zorgt dat je genadeloos door het hele toerenbereik wordt gesleurd. Zó hard dat je serieus bij de les moet blijven als je zelf wilt schakelen: de zeventraps AMG Speedshift DCT-bak is ons regelmatig voor wanneer we weer eens dachten dat we nog wat toeren over hadden. De prestaties zijn imposant, maar niet overweldigend – voorspelbare stuwkracht in plaats van angstaanjagende explosiviteit. Dat laatste zal Mercedes ongetwijfeld bewaren voor de A 45.
Waar ook 4Matic+ (met driftmodus) voor die auto op het programma schijnt te staan, moet de A 35 het doen met ‘gewone’ 4Matic-vierwielaandrijving. Dat betekent variabele koppelverdeling (van 100/0 tot 50/50) tussen voor en achter, maar niet tussen links en rechts. Voor zo’n sper-effect zorgen, indien nodig, kleine remingrepen, die je desgewenst ook kunnen helpen om agressiever in te sturen.
Is dat systeem voelbaar tijdens het rijden?
Zelfs op deze hier en daar aalgladde wegen merk je er niet bijster veel van. De AMG Dynamics-systemen regelen alles onmerkbaar, de grenzen liggen steevast verder weg dan je denkt; en dan hebben we de boel nog niet eens in de speciaal hiervoor bedoelde Slippery-stand gezet. Ook dat is het directe gevolg van de moeite die Mercedes en AMG in hun A-klasse staken: de carrosserie is stijver, de ophanging werd lichter en kreeg een verbeterde geometrie. Als de mechanica goed is, krijgt de elektronica aanzienlijk minder trammelant te verwerken.
Op het stuur van de A 35 prijken dezelfde (helaas wat knullig en breekbaar aanvoelende) display-knoppen die we in de vernieuwde C AMG vinden. Ze bieden je een handige shortcut om de rij-modi en afzonderlijke zaken als onderstel en ESP naar je hand te zetten. Op de dubbele grote schermen zie je specifieke AMG-graphics en vind je speciale AMG-apps zoals Track Pace, waarmee je je ronde- of trajecttijden kunt meten en de ideale lijn op je head-up display kunt toveren.
Alles duidt erop dat dit een hardcore sport-hatch is; maar de Mercedes-AMG A 35 4Matic is juist ook prima rustig te rijden. De Comfort-modus van het onderstel is niet zacht, de besturing is nooit te licht – en toch kun je uitstekend achterover gaan zitten om ontspannen te toeren of moeiteloos afstanden te maken. Net als in z’n grote AMG-broers. Alleen al om die veelzijdigheid is de A 35 een schot in onze roos.
Specificaties Mercedes-AMG A 35 4Matic
Motor
1.991 cc
viercilinder turbo
306 pk @ 5.800 tpm
400 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,3 l/100 km
167 g/km CO2
D Label
Afmetingen
4.436 x 1.797 x 1.405 mm (l x b x h)
2.729 mm (wielbasis)
1.480 kg
51 l (benzine)
370 / 1.210 l (bagage)
Prijzen
€ 66.445 (NL)
€ 51.909 (B)
Vonnis:
Met bruikbare performance en geslaagde styling (zolang je de schromelijk overdreven achterklepspoiler niet bestelt) plant Mercedes de A 35 stevig midden in de hogere hete-hatchmarkt. Duurder dan een Golf R, maar dan heb je ook een ras-AMG
MarcelB heeft op 8 februari 2019 geschreven:
ff beetje samenstellen en dan kost de instapper van Mercedes gewoon in AMG trim 80 mille…..tering
Johan heeft op 9 mei 2019 geschreven:
Dus ? Je Hoeft hem toch niet te kopen ? Je kan ook gewoon een Skoda kopen hoor.