Er is een op internet geliefd citaat uit Jurassic Park waarbij een van de hoofdkarakters een dino-nerd terechtwijst met de rake woorden: ‘Jouw wetenschappers waren zo druk bezig om uit te vinden of het kon, dat ze zich nooit hebben afgevraagd of het wel zou moeten.’ In een wereld die hoe langer hoe elektrischer wordt, kun je hyperhatchbacks met een verbruik van 1 op 9 gerust dinosaurussen noemen. Zijn de Mercedes-AMG A 45 S en de Audi RS 3 Sportback een beetje overdreven? Ja. Is dat een slechte zaak? Eens zien.
De Audi RS 3 doet het al een tijdje met een flinke bult vermogen. De vorige had al 400 pk en hoewel Audi het voor elkaar kreeg om de 2,5-liter vijfcilinder nog één laatste dans te laten doen, is ie (officieel) niet krachtiger dan in het uitgaande model. Het koppel steeg met 20 Nm naar een mooi ronde 500 Nm, maar de cijferoorlog wordt uiteindelijk bevochten met pk’s, en Audi heeft besloten dat 400 wel voldoende is. Of misschien is 400 het maximaal haalbare zonder Europa’s rode CO2-afzetting te rammen.
Met dank aan de gekte van AMG kunnen we je hier een hatchback-dubbeltest met in totaal meer dan 800 pk voorschotelen. Het is tekenend voor de huidige tijd – de laatste uitspattingen van de interne verbranding – dat de nieuwste VW Golf R en zelfs een Porsche 911 Carrera het hier qua vermogen niet bij redden.
Dus, wat is er precies nieuw aan deze RS 3?
Een grotere grille, natuurlijk. De carrosserie heeft eigenlijk geen voorkant, alleen een gapend gat met plastic kippengaas. Bekijk de led’jes in een lullig finishvlagpatroontje, het nepgaas op z’n achterste, de lui vormgegeven uitlaten en bedenk dat ie – wederom – bredere banden vóór dan achter draagt om z’n inherente, pleziervergallende onderstuur tegen te gaan, en je zult je afvragen of Audi überhaupt moeite deed om iets wezenlijks aan de RS 3 te updaten.
Het antwoord is kort en krachtig: driftmodus. Ze moesten wel. Toen Ford een slim AWD-systeem op de oude Focus RS installeerde dat ’m in staat stelde om op commando dwars te gaan, konden de keurige Duitsers niet anders dan reageren. Deze A 45 S was de eerste, toen volgde de nieuwste Golf R. Nu is de opper-A3 aan de beurt, die in de basis z’n platform – en weinig anders – deelt met de 25.000 euro goedkopere Volkswagen. En dus kan de RS 3 nu standaard, af-fabriek, via een achteras met pientere koppelverdeling enorme voorraden kracht op elk van z’n achterbanden afvuren. Gewoon, voor de lol.
In eerste instantie lijkt die toegewijde Torque Rear-modus weinig soeps. Onvermijdelijk schuift de auto een paar meter onderstuurd rechtdoor wanneer je op het gas gaat staan; tot het vermogen zijn weg naar achteren vindt en je heldhaftige driftmoment wordt geserveerd. Je hebt zeker twee rijstroken aan ruimte nodig, dus op de weg heb je er geen barst aan. Op een circuit is het wel geinig. Tot je ziet in wat voor staat je banden na een paar pogingen verkeren en je de geur van overwerkte remmen niet meer uit je kleren krijgt gewassen.
Bij de knotsgekstand van de 421 pk sterke A 45 is het grotendeels hetzelfde verhaal. Alleen is ie ondeugender: waar je de modus van de Audi gewoon op het scherm kunt selecteren, moet je de AMG eerst op Race zetten, het ESP uitschakelen en aan beide schakelflippers tegelijk trekken om het standje Drift te activeren.
De Audi RS 3 is de leukste Audi ooit
Goed, de alom bezongen drift-o-matics zijn per saldo dus niet veel waard. Maar het frisse achterdifferentieel en de nieuwe ‘bovenste-knoopje-los’ houding betekenen voor de RS 3 een ware transformatie. Dit is – en we weten dat we hiermee meteen al ons kruit verschieten – de leukste Audi ooit. Ja, de quattro en de R8 meegerekend. Eindelijk, ein-de-lijk heeft het merk een auto gebouwd met een onderstel waar je jezelf aan kunt opdringen, in plaats van er alleen maar bovenop te zitten om meegevoerd te worden.
De RS 3 ge-/misdraagt zich als een echte hot hatch. Hij is gevoelig voor stiekeme gas-los-bewegingen en wiebelt met z’n achterste als je een bocht in gaat. Ga halverwege op het gas en de kracht gaat meteen naar de samengedrukte achteras, waardoor je met een vleugje driftneiging de hoek om wordt geduwd. Hou je voet omlaag en je krijgt de sensatie van hardwerkende achterbanden die zich in het wegoppervlak graven, de auto voortstuwend terwijl de voorwielen hun grip maar net behouden. Hierna voelt de machtige A 45 toch wat eendimensionaal aan. Hij is in dezelfde bocht net zo snel, maar zakelijker, minder interactief.
‘In een wereld die hoe langer hoe elektrischer wordt, zijn deze hyperhatchbacks dinosaurussen’
En wat een aandrijflijn schuilt er achter die Audi-grille. Het flink gefilterde uitlaatgeluid is minder rauw dan dat van de oude RS 3, maar binnenin klinkt het nog altijd rasperig en herinnert het je eraan dat er een forse motor voor je aan het werk is. Het verschil tussen dit koppelplateau en de hooggespannen viercilinder van de AMG had niet groter kunnen zijn: die geeft z’n maximale klappen pas vrij voorbij 5.000 tpm.
De Audi is iets sneller
Met een neuslengte verschil is de RS 3 de snellere auto, vooral door de vlottere krachtwisselingen tussen de assen bij vertrek. Welke wij zouden kiezen voor een snelle inhaalactie op een vochtig achterafweggetje? Simpel: de gespierde Audi. Hij is meedogenloos.
Goed, nu de A 45 S. Deze auto mag dan drie jaar oud zijn, hij is en blijft een losgeslagen psychopaat is. AMG’s benadering voor het creëren van een superhatchback – schroef er de krachtigste viercilinder in die ooit werd goedgekeurd voor straatgebruik – geeft de A 45 een wild karakter. Je moet er vol overgave in gaan, die machtige turbo aan het werk zien te houden en ideaal gezien de versnellingskeuze in eigen hand nemen met de heerlijke metalen schakelflippers.
Tik je de rechter een fractie te laat aan, dan hoor je je nek kraken tegen het geklapper van uitlaatvuurwerk wanneer de AMG zijn toerenbegrenzer kopt. Niks automatisch opschakelen. Alles aan deze auto is keihard. Het geluid, de transmissie, de kuipstoelen en vooral ook het onderstel. Er zijn drie standen: Comfort, Sport en Sport Plus. De zachtste komt overeen met de hardste stand in de Audi, en vanaf daar wordt het alleen maar heftiger.
De Mercedes voelt lichter dan de Audi
De A 45 is dus echt een fysieke ervaring. Hij trakteert je op een helderder connectie via de besturing, een scherpere gasrespons en een eleganter reagerend rempedaal. De auto voelt lichter aan dan de RS 3, ook al is ie dat niet. Maar hij is ook belachelijk hard, de afrolgeluiden zijn vreselijk, de motor is nogal zoemerig. De A 45 komt nooit tot rust. Je kunt ’m niet kalmeren tot het punt waarop ie doet alsof ie een normale A-klasse is.
De Audi RS 3 is praktischer dan de Mercedes-AMG A 45 S. Hij biedt meer beenruimte achterin, beter zicht naar buiten, en z’n kleinere achtervleugel buigt en trilt niet wanneer je de klep van z’n iets minder riante bagageruimte dichtsmijt. Hoewel de A 45 op de snelweg een verbruik van 8,3 l/100 km haalde en in dagelijks gebruik zo’n 10,8 l/100 km, wist de RS 3 een kilometer méér uit een liter te persen.
We weten dat de hele ‘AMG versus RS’-discussie tribale vormen aan kan nemen, dus laten we vooropstellen dat deze beide auto’s uitstekend zijn. We mogen van geluk spreken dat er bedrijven bestaan die dit soort projecten niet alleen aangaan, maar ze ook in productie nemen. De A 45 is een fantastisch stuk engineering. De RS 3 heeft nu, na een decennium, dan toch geleerd om z’n koude hart open te stellen voor het concept ‘weggedrag’.
Soms streven de Duitsers elkaars auto’s zo overduidelijk na dat je je afvraagt waarom ze er eigenlijk nog verschillende logo’s op plakken. Maar deze twee blinken uit door prachtig onderscheid. De comfortabele Audi zorgt dat 400 pk in een hatchback onopmerkelijk en routineus aanvoelt. De horendolle Mercedes herinnert je eraan dat – zelfs in 2022 – 400 pk in een hatchback volstrekte waanzin is. Waarschijnlijk is de AMG de auto waaraan we over 40 jaar vol ongeloof zullen terugdenken.
Mercedes-AMG A 45 S of de Audi RS 3 Sportback: welke moet je hebben?
Maar om mee te leven en dagelijks te besturen, en om te genieten van de enorme stappen die hij heeft gemaakt, is de nieuwe RS 3 op dit moment de hyperhatch die je moet hebben.
De winnaar: Audi RS 3 Sportback (16/20)
Snel genoeg om te verbijsteren, gemakkelijk in de omgang en laat zich eindelijk met verve besturen
Tweede plek: Mercedes-AMG A 45 S (14/20)
Sensationeel stuk mechanische gekte. Nipt verslagen door een auto die eventueel ook volwassen kan doen
Specificaties Audi RS 3 Sportback (2022)
Motor: 2.5 5-cil. turbo
Vermogen: 400 pk
Acceleratie: 0-100 3,8 s
Koppel: 500 Nm
Verbruik, uitstoot: (opgave) 9,0 l/100 km, 205 g/km CO2
Topsnelheid: 250 km/u
Gewicht: 1.570 kg
Aandrijving: vier wielen, 7v automaat
Bagageruimte: 325 l 1.145 l (bank omlaag)
Specificaties Mercedes-AMG A 45 S (2022)
Motor: 2.0 4-cil. turbo
Vermogen: 421 pk
Acceleratie: 0-100 3,9 s
Koppel: 500 Nm
Verbruik, uitstoot: (opgave) 9,0 l/100 km, 204 g/km CO2
Topsnelheid: 250 km/u
Gewicht: 1.635 kg
Aandrijving: vier wielen, 8v automaat
Bagageruimte: 370 l 1.210 l (bank omlaag)
Reacties