Wat is er mis met een snelle station?’ is de standaard reactie van de ware autoliefhebber als hij of zij een topzware, dure performance-SUV ziet. Er klopt volgens hen iets niet aan het hele SUV-idee, en het is cool om ze niet cool te vinden. We hebben ons allemaal weleens schuldig gemaakt aan dit soort veroordelingen, nietwaar?
Behalve dat je er geweldig op kunt glijden, biedt een afgelegen, bevroren meer nog een voordeel: er is niemand die je ziet. Diep verstopt tussen besneeuwde bomen, op een ondergrond waarvan je navigatie aangeeft dat hij blauw en nat zou moeten zijn, weten alleen nieuwsgierige hoefdieren wat je uitspookt. Het is dus de perfecte plek om schaamteloos in een veel te sterke SUV te rijden.
We stellen hem even voor…
Die SUV is de Mercedes-AMG GLC 63 S. Die ‘S’ duidt op de meest potente uitvoering, wat betekent dat we beschikken over de donderende, 510 pk sterke 4,0-liter V8 twin-turbomotor die je normaliter vindt in de C 63. Of in de nieuwe Aston Martin Vantage. In deze verder zo gezinsgerichte 4×4 zorgt hij exact voor het uitzinnige effect dat je zou verwachten.
Je zou deze motor aan zo’n rollende vliegtuigtrap kunnen vastbinden, en ook die zou vervolgens een gorgelend en driftend wonder worden. Maar de behendigheid, de bravoure en het drama dat de twee ton wegende GLC laat zien, verbazen vriend en vijand.
Hij heeft alles aan boord wat een stevige drift met de nieuwe, vierwielaangedreven E 63 zo leuk maakt, maar door z’n kortere wielbasis voelt het allemaal nog wat urgenter aan.
Dat hij hoger op z’n wielen staat, zorgt er bovendien voor dat je minder bang hoeft te zijn voor de sneeuwbanken, waardoor we nog meer met ‘m durven te gooien en smijten dan met de andere aanwezige AMG in ons gezelschap. Hij is even krankzinnig als briljant. Als ie op een droge weg even onstuimig en plezierig rijdt als in de sneeuw, dan is het bewijs geleverd dat AMG momenteel in topvorm verkeert.
De Audi RS 4 avant
De dik 200 kilo lichtere Audi RS 4 avant is het soort stationwagen die we je normaal gesproken zouden aanbevelen: hij is een toonbeeld van ingehouden snelheid naast de malle Mercedes. Z’n rode RS-badges en z’n ietwat bredere wielkasten zijn zo’n beetje de enige zaken waardoor je ‘m kunt onderscheiden van een A4 diesel met S-line-pakket.
Binnenin overheersen luxe stiksels en technisch uitziende klokken, en hij voelt onvoorstelbaar kalm en deftig aan naast de Mercedes met z’n alcantara-stuur en strakke sportstoelen. De auto met de hogere zitpositie lijkt er meer zin in te hebben.
Maar temperaturen van -20 graden Celsius brengen de onverschrokken karaktertrekken van de Audi RS 4 avant naar boven. Hij glijdt van hot naar her, en heeft de strenge hand van een baas nodig om ‘m in het gareel te brengen.
Zelfs met alle elektronische hulpmiddelen uitgeschakeld probeert de vierwielaandrijving de meest efficiënte lijn te vinden op ons circuit, terwijl de auto op een natuurlijke manier lichtjes drift om onderstuur te lijf te gaan. Op een natte en winterse b-weg voelt ie waarschijnlijk perfect aan.
Dat de nieuwe Audi RS 4 avant nu 450 pk haalt uit een V6 turbo – die de sonore, oude, atmosferische V8 vervangt – geeft ‘m een aura van stijlvol professionalisme naast de slapstick van de Mercedes-AMG GLC 63 S. De motor klinkt behoorlijk goed voor een moderne V6, maar verbleekt compleet in het gezelschap van de uitzinnige AMG V8.
Op de openbare weg, met meer publiek dan een paar rendieren, is het quattro-potentieel van de Audi genoeg om ’m te verkiezen boven de AMG, zeker als je die eerdergenoemde ware liefhebber bent. Maar in de stille eenzaamheid van midden-Zweden is het de Mercedes waarin we allemaal ‘nog één rondje’ willen rijden.
De performance-SUV is leuker dan de snelle station. Vertel dit echter aan niemand.
Reacties