De raceversie van de CLK domineerde de DTM, dus bouwde AMG 100 exemplaren van de auto als eerbetoon. De motor is AMG’s prachtige supercharged 5,5-liter V8, in deze uitvoering met 582 pk. Vergeleken met AMG’s reguliere 5.5 heeft deze motor een kleine poelie voor de supercharger, zuigers met hogere compressie en meer, waarmee ie in de buurt komt van de motor in de McLaren SLR. Hij is verpakt in een indrukwekkende bodykit en heeft een behoorlijk gestripte cabine: geen achterbank, het is niet meer dan een koolstofvezel kooi, met daarin koolstofvezel stoelen en dito deurpanelen.

Rijdt de Mercedes CLK DTM goed?

Hij is briljant. In de eerste bocht merken we meteen dat de banden oud en koud zijn. Maar zelfs als ze wat warmer zijn, is er niet veel grip. Noch zijn de remmen erg krachtig. Maar alles werkt wel tot op de millimeter precies, en hij communiceert goed. De ophanging is stevig, de vering accuraat, de besturing exact. Je handen worden vrienden met het kleine stuur, je lichaam wordt vastgeklampt door de stoel en de harnasgordel. Je bent onderdeel van de machine.

De motor is schitterend. Dit is wat AMG groot heeft gemaakt. Hij klinkt episch, reageert direct, en biedt altijd vermogen en trekkracht, waar je je ook bevindt in het toerenspectrum.

Is dit de beste CLK ooit?

Je weet vast nog wel dat AMG later met een CLK Black Series kwam, met een 6,3-liter V8 zonder extra blaaskracht. Dat was ook een geweldige auto, maar deze Mercedes CLK DTM is zeldzamer, gekker, met een ware magie tussen motor en onderstel. Heel speciaal.

Mercedes CLK DTM


Hartslagmeter
5
Motor:
5.439 cc
V8 supercharged
582 pk
800 Nm
Aandrijving:
achterwielen
5v automaat
Prestaties:
0-100 km/u in 3,9 s
top 320 km/u
Gewicht:
1.742 kg
Prijs:
€ 203.000 (excl. belastingen – 2004)
Bekend door:
Rijeigenschappen van de DTM-wagen waarop ie was gebaseerd. Hij klonk ook nog beter

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear