Als je het summum van elektrische Mercedessen (Maybach niet meegerekend) zoekt – de SLS AMG op batterijen van tien jaar geleden niet meegerekend – kom je uit bij de Mercedes EQS SUV. Die laatste drie letters besloot het merk er voor de zekerheid bij te zetten, zodat je ’m niet verwart met de langgerekte EQS sedan. Eén blik op deze auto en dat wordt toch al lastig: hij is, eh, iets minder elegant.

Maar net als de EQS heeft de Mercedes EQS SUV zijn eigen vorm weten te creëren, los van het brandstofmodel waar hij in het Mercedes-gamma naast staat. In dit geval is dat de GLS, een imponerende zevenzitter waarover je van alles kunt zeggen, maar niet dat ie er vriendelijk uitziet. Hij is hoekig, staat rechtop en maakt een allesoverheersende indruk.

Deze niet: de EQS SUV hangt hoofdontwerper Gorden Wageners vloeiende stijl aan en is een van de minder aanstootgevende SUV’s van dit moment. Daar staat tegenover dat hij ook niet zo groot is als een GLS; het scheelt een goede 20 centimeter in lengte en 10 in hoogte, al is z’n wielbasis forser. Op de derde zitrij zit je nog steeds niet voor je plezier.

De Mercedes EQS SUV neemt afstand van de G-klasse

Binnenin vind je geen ondiep dashboard of steile A-stijlen – een kenmerk van Mercedes-SUV’s die de oer-G-klasse nastreven – maar een ruimtelijk en welvend geheel. Het fraaie Hyper-screen voegt drie schermen samen in één grote etalage en alles laat zich, zoals we gewend zijn bij Mercedes, vanzelfsprekend bedienen.

Mercedes EQS SUV 580 4Matic AMG Line (2023) interieur stuur

De aaiknopjes op de spaken van het stuur zijn misschien niet voor iedereen even logisch, maar zijn slechts een van de vele manieren (waaronder spraak) waarop je de eindeloze hoeveelheid functies van de EQS SUV kunt gebruiken. Een panoramadak van voetbalveldformaat zorgt voor een lichte ambiance en het gematteerde leer (is het leer?) op dashboard en deuren voelt erg high fashion aan. Sfeerverlichting zit overal, zelfs in de stoelen.

Hoe rijdt de Mercedes EQS SUV?

Rollend over het asfalt baad je in de EQS SUV in rust en stilte. In de riante massagestoelen met zachte hoofdkussentjes zet je de boel maar wat graag op de automatische piloot, wat ongeveer zo goed werkt als je anno nu mag verwachten: 80 procent van de tijd gaat het prima, de overige 20 werkt ontnuchterend over het idee dat robots de wereld ooit gaan overnemen. Nog liever rijden we zelf, want alles laat zich met moeiteloze souplesse en gemak bedienen.

Bij ‘gas’ en remmen onderga je de EQ Sound Experience: subtiele (afhankelijk van de rijmodus) auditieve ondersteuning om passagiers wat zintuiglijke houvast te geven. Alleen het remmen zelf bevalt ons niet. Zelfs bij een constante pedaaldruk lijkt de auto niet te kunnen beslissen waar hij de balans tussen regeneratief en fysiek remmen moet leggen, waardoor vloeiend tot stilstand komen nog een hele opgave is.

Mercedes EQS SUV 580 4Matic AMG Line (2023) rijdend zijkant

Met z’n achterwielbesturing is de grote Mercedes verrassend wendbaar. De Sport-stand zorgt dat ie z’n massa net wat beter in de hand houdt zonder overdreven stevig te worden. Dit is geen overbodige luxe, want deze 580 is serieus rap: je zit zo op snelheden die je zelf niet had bedacht. Kermende banden geven aan dat je in bochten niet te licht over de Mercedes EQS SUV moet denken, al behoedt de slimme elektronica je doorgaans voor milde zelfoverschatting.

Nog een voordeel van styling zonder hoeken en uitstulpingen: wie normaal doet, haalt zonder moeite 500 kilometer uit een volle accu. Mooi, want als we één ding graag doen met deze EQS SUV, is het afstanden maken. Veel ontspannender gaat dat niet worden.

Specificaties van de Mercedes EQS SUV 580 4Matic AMG Line (2023)


Motor
2 elektromotoren
544 pk
858 Nm
120 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 4,6 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
20,0 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
613 km (WLTP)
Laadtijd
5 uur bij 11 kW
31 min. bij 200 kW (80%)
Afmetingen
5.125 x 1.959 x
1.718 mm (l x b x h)
3.210 mm (wielbasis)
2.710 kg
565 / 2.020 l (bagage)
Prijzen
€ 167.291 (NL)
€ 169.400 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)