Voor anderhalve euroton kun je de gekste dingen kopen. En dan hebben we het niet eens over een villa met zwembad in Antalya, vier gloednieuwe speedboten van zes meter of 565.000 raketijsjes. Juist ook op autogebied zijn de mogelijkheden haast eindeloos – sportiviteit, luxe, je kunt alle kanten op. Wij zijn bij zulke bedragen al snel geneigd om breed in te zetten op twee verschillende auto’s: iets praktisch voor elke dag, iets speels voor in het weekend. Zo’n zoektocht naar de perfecte garage-inhoud kan een mensenleven lang duren. Maar voor de vermogende familie die anderhalve ton aan een enkele auto wil besteden met comfort en ruimte als vastomlijnde eisen, is de keuze gelukkig vrij simpel.
Bij Land Rover kun je terecht voor de opper-Range Rover: groot en imposant, maar wel met slechts vijf zitplaatsen. Volvo en Audi bieden je respectievelijk de XC90 en Q7 waarbij je wel een derde zitrij kunt krijgen, maar niet een waarop je graag iemand zet wiens ledematen nog even mee moeten. BMW heeft sinds enige tijd de X7, maar het afgrijselijke front van die auto heeft ons dusdanig angst aangejaagd dat we er nog niet bij in de buurt durfden te komen. Dit alles in acht nemend kom je dan al snel bij het merk uit Stuttgart uit, dat deze geheel nieuwe Mercedes GLS voor je heeft.
De grootste Mercedes
Traditioneel is de Mercedes GLS de grootste personenauto die het merk aanbiedt, tenzij je een Sprinter met stoelen ook meerekent. In zijn derde generatie is hij wederom nauw verwant aan de GLE en is het aanbod qua motoren overzichtelijk. Een GLS 580 met benzine-V8 of een GLS 400 d, meer smaken krijg je nog even niet (tenzij je een AMG 63 met 612 pk wilt, of een Maybach-versie – een heel ander verhaal).
Voor deze test nemen wij de 400 d mee. Diesel heeft de laatste jaren misschien een nare bijsmaak gekregen, maar een benzinemotor in een auto van dit formaat, dat is nog altijd meer iets voor landen waar de peut goedkoper is dan de melk. Zelfs al bouwde Mercedes bij de GLS 580 hun bekende EQ Boost-spul in, dat een 48-volt elektrozetje geeft en zo het verbruik aardig drukt.
48-volt als optie
De Mercedes GLS 400 d is schijnbaar ook uit te rusten met een 48-volt systeem, maar onze testauto heeft dat niet aan boord. Jammer, want dat betekent dat ie ook Mercedes’ E-Active Body Control-onderstel niet heeft, waarmee je de carrosserie snel op en neer kunt laten bewegen om de auto los te wrikken uit modderige situaties. We keken er al naar uit om koddig hupsend met een strak gezicht door de winkelstraat te rollen, maar nee, dit kinderlijke pleziertje wordt ons ontzegd.
Verder is deze Mercedes GLS aangekleed zoals je mag verwachten van ‘de S-klasse onder de SUV’s’, zoals Mercedes ’m zelf noemt. Z’n vanafprijs in Nederland ligt net onder de 130.000 euro, maar ons exemplaar kost ruim 157.000 euro. Hij is dan ook volgehangen met een rits aan opties, waarvan het Premium Plus Pack (8.470 euro voor onder andere Burmester-audio, een panoramadak, soft-close deuren en navigatiewegwijzers in je camerabeelden), het AMG Line-pakket (4.235 euro) en de 23-inch wielen (2.662 euro) financieel de voornaamste zijn.
De gadgets van de Mercedes GLS
De leren bekleding is deels glad, deels ruw, er is stoelverwarming op alle zeven zitplaatsen en zelfs armsteunverwarming voor de eerste twee rijen. We hebben Energizing Comfort-programma’s met licht, geur en geluid, een Carwash Mode die de auto verlaagt, je spiegels inklapt en je regensensor uitzet, en de onmisbare zelfsturende, zelfremmende en zelf van baan wisselende rijhulpjes. Laat je die hun gang gaan op de snelweg, dan heb je het idee dat de auto wordt bestuurd door een aangeschoten puber met examenslapeloosheid. Dat is niet typisch voor Mercedes – meer voor de technische beperkingen die na jaren van autonome ambities nog altijd gelden.
De nieuwe GLS gaat niet alleen qua gadgets een stap verder dan zijn voorganger, maar ook qua formaat. Hij meet nu ruim 5,30 meter in lengte en de wielbasis nam met 60 millimeter toe tot 3.135 millimeter. In het interieur ontwaar je weinig wat je tegenwoordig niet ook op een A-klasse kunt krijgen, maar het is de grootte van alles die intrigeert: alsof ze de elementen uit die c-segmenter met een factor 1,5 hebben opgeblazen.
De twee naast elkaar geplaatste breedbeeldschermen zijn samen langer dan je arm. Het head-up display heeft zowat het formaat van een iPad. In het midden van het dashboard zitten liefst vier ventilatieopeningen op een rij, en het knopje voor de achterklep zit zo ver weg dat je ervoor moet bukken. Er zijn zelfs grote handvatten (compleet met sfeerverlichting) op de middenconsole waar je je in bochten aan kunt vasthouden, zodat je niet per ongeluk een meter opschuift. Zelfs op de elektrisch op- en wegklapbare derde zitrij is het lang niet gek toeven. Dit is een grote, grote auto met genoeg plek voor alles en iedereen.
Appartement
Dus dat de Mercedes GLS ook rijdt als een grote auto, is logisch. Het somptueuze comfort en de lijvigheid van dit model resulteren in een wolkige, afstandelijke rit. Daar kies je voor, dat past erbij. Het luchtgeveerde onderstel strijkt niet zozeer alles glad, maar beperkt vooral de neveneffecten: je voelt ’m drempels en hobbels analyseren en de carrosserie behoeden voor wiegen en deinen. Met de Sport-stand kun je de besturing (behoorlijk) verzwaren en de vering zich laten aanspannen, maar dat voelt alsof je een Sint-Bernard traint om te keffen en dribbelen als een Jack Russell. Hij vindt het maar niks en jij eigenlijk ook niet, dus zie je er al snel weer van af.
De motor maakt van alles eigenlijk nog de minste indruk. Niet omdat ie niet goed presteert – hij werkt de Mercedes GLS 400 d in 6,3 seconden van 0 naar 100 en lijkt altijd een grote blob aan koppel in reserve te hebben. Maar als je aandringt, is hij luidruchtiger dan we zouden verwachten. In Sport komt er extra geluid via de speakers, maar ook in Comfort kan ie af en toe aardig aanwezig zijn, en dat is jammer. Hier past een zachte, soepele motor, en dat is deze zes-in-lijn anderszins beslist. Hij is bovendien ook nog eens zuinig: Mercedes geeft een gecombineerd dieselverbruik van 7,6 l/100 km op, wij kwamen op iets meer dan negen liter. Ronduit belachelijk weinig voor een appartement.
Want eigenlijk is dat wat de nieuwe Mercedes GLS is: geen auto, maar een rollend adres – met een chique postcode. We zeiden toch dat je voor dit geld de gekste dingen kunt krijgen?
Mercedes GLS 400 d 4Matic (2020)
Motor
2.925 cc
zescilinder biturbo
330 pk @ n.b. tpm
700 Nm @ 1.200 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,3 s
top 238 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,6 l/100 km
201 g/km CO2, F-label
Afmetingen
5.335 x 1.956 x 1.823 mm (l x b x h)
3.135 mm (wielbasis)
2.405 kg
90 l (diesel)
355 / 2.400 l (bagage)
Prijzen
€ 129.594 (NL)
€ 90.750 (B)
Reacties