
Ik ken die grote oude Benz ergens van…
Dat mogen we hopen. De 450 SEL 6.9 verscheen kort maar krachtig in de film Ronin, verplichte kost voor iedere TG-lezer. En het was de auto waarop de Franse regisseur Claude Lelouche een 35-millimeter filmcamera monteerde om er op zondagochtend mee door het centrum van Parijs te scheuren en C’était un rendez-vous op te nemen. James Hunt had er een. Het is zonder twijfel een van de coolste Mercedessen ooit gebouwd. Geen beter excuus om er een te rijden dan de lancering van een nieuwe S-klasse.
Een kort geschiedenislesje?
De W116 was niet de eerste vlaggenschipsedan van Mercedes, maar het was wel de eerste die officieel de naam S-klasse droeg (afkorting voor ‘Sonderklasse’, oftewel ‘speciale klasse’). Hij werd in 1972 geïntroduceerd, net voor de oliecrisis van 1973. Toch verscheen enkele jaren later alsnog de 6.9. Zijn 6.834-cc V8 (ja, Mercedes rondt wel vaker creatief af) was naar verluidt de grootste motor in een Europese productieauto sinds WO II. Zijn prijs van 70.000 Duitse marken was twee keer zo hoog als die van een instap-W116 en kwam in de buurt van Rolls-Royce-waarden.
Waarom was hij zo duur?
Omdat de 6.9 de ultieme Mercedes van dat moment was. Hij was zeer snel, met een geclaimde 0-naar-100-tijd van 7,4 seconden en een topsnelheid van 225 km/u. Hij was belachelijk comfortabel dankzij zijn hydropneumatische ophanging die hem (rechtuit dan) meer souplesse gaf dan de meeste moderne auto’s kunnen bieden. En hij was notoir overontwikkeld. Toegegeven, dit specifieke exemplaar is bijzonder goed verzorgd; maar het is de meest solide, modern aanvoelende klassieker waarin we ooit hebben gereden. We zouden ’m zo naar Stuttgart en terug rijden in één dag. Als iemand anders de benzine zou betalen.
En de nieuwe auto dan?
Het is een interessante tijd voor de S-klasse, aangezien deze uitstekende W223 waarschijnlijk de laatste S met verbrandingsmotor is die Mercedes ooit zal bouwen. Zijn troonopvolger (de volledig elektrische EQS) is zelfs al onthuld. Voor de eerste keer in zijn geschiedenis is de S-klasse dus niet de Mercedes waarnaar je moet kijken als je wilt weten welke tech ‘normale’ auto’s in de toekomst aan boord zullen hebben. We weten immers dat de toekomst elektrisch is, en dat is de S-klasse nu eenmaal niet. Toch blijft hij op veel manieren vooruitdenken – vooral wat betreft digitalisatie en connectiviteit. Hij is nog steeds de toekomst, alleen maar deels.
Hebben deze twee iets gemeen?
De W116 en W223 liggen ver uit elkaar, aangezien ze worden gescheiden door een halve eeuw en de nodige seismische technologische verschuivingen. Maar deze twee grote Benzen delen wel hun achterliggende gedachte. Zoals een TG-collega in 2013 schreef: het is geld versus macht. ‘Zelfs als geld denkt dat het zich subtiel gedraagt, staat het achter de schermen te schreeuwen; geld kan zich nou eenmaal niet beheersen. Macht, aan de andere kant, ja, echte macht reist altijd en eeuwig in een snelle Mercedes S-klasse.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Blijkbaar wil niemand de beste auto ter wereld hebben

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Het antwoord staat al in het artikel:
“De W116 was niet de eerste vlaggenschipsedan van Mercedes, maar het was wel de eerste die officieel de naam S-klasse droeg (afkorting voor ‘Sonderklasse’, oftewel ‘speciale klasse’).”
En de w111 en w108 (ook 112 en 109) waren dat dan geen S-klasses?