Wanneer het aankomt op de 4, MG’s grote kanshebber in het enigszins-betaalbare EV-hoekje, geeft het merk stevig gas (ha!). Na de Standard, Comfort en Luxury en de snelle, maar verder niet heel spannende XPower is er nu een vijfde versie verkrijgbaar in de vorm van deze MG 4 Trophy Extended Range. Als je nu denkt: zo’n soort naam duidt op zowel meer vermogen als een groter accupakket, dan heb je hierbij meteen een denkbeeldige pluim van ons te pakken.
De MG 4 Trophy belandt in het gamma boven de Luxury en heeft met 245 pk ruim 40 pk meer dan die uitvoering, maar lang niet zoveel als de tweemotorige XPower. Toch is hij maar 1.000 euro goedkoper dan die laatste. Dat geringe verschil zit hem dus in de accu, die in plaats van 64 nu 77 kWh meet. Dat bezorgt de Trophy een officieel WLTP-bereik van 520 kilometer, iets wat op basis van onze korte test niet direct haalbaar lijkt – maar afhankelijk van het weer en je rechtervoet zou 450 kilometer in ieder geval moeten lukken.
De MG 4 is flink geüpdatet
Sinds we de vorige keer in een MG 4 reden, heeft de auto standaard grotere velgen gekregen, een achterruitenwisser, een derde hoofdsteun achterin, een éénpedaalsmodus en een grootscheepse software-update. Ze zitten erbovenop, daar in China. Toch komen we in het interieur nog zat puntjes tegen waar we voorheen ook al over struikelden.
Zo verloopt de bediening van belangrijke zaken – rijmodi, airco, regeneratie – omslachtig via het centrale display, dat nog steeds niet erg snel of reactief is. In het systeem spot je spelfouten, rare afkortingen en in een lijst met instellingen is zelfs twee keer dezelfde optie aan te vinken, wat nogal een beta-sfeertje oproept. De fisheye-vormige achteruitrijcamera, met vertraagd beeld en pixels als grint, voelt aan alsof je ’m op een obscure site hebt opgepikt onder de naam ‘Camera Auto Lens Achteruit Rijden Video’ voor 6,26 euro inclusief verzendkosten.
Tijdens het rijden is het hier gehorig, achterin houdt de beenruimte voor iemand van gemiddelde lengte niet over (de hoofdruimte is prima) en de vrij directe besturing is dof en gekunsteld rond de middenstand. Allemaal dingen die je nog wel kunt slikken van een instapper die de concurrentie met duizenden euro’s de loef afsteekt. Maar wanneer je een upscale versie pakt die qua prijs auto’s als de Kia Niro EV overstijgt, en (ja, daar is ie weer) de Tesla Model 3 tot op een fractie nadert, is het toch minder goed te verkroppen.
Deze MG 4 stuurt lekker
De MG 4 Trophy trekt een en ander recht met zijn rijgedrag. In de Sport-stand komt hij goed vooruit en ondanks de grote accu voelt hij in bochten zelfs lichtvoetig aan. Z’n onderstel is van het vriendelijke soort en hij staat vrij hoog op zijn wielen, waardoor je ’m met een dosis welgemikte gewichtsverplaatsing gemakkelijk kunt overhalen tot een dansje. Dat speelse werkt dan weer niet door in z’n ESP, maar deze 4 doet verder dan ook niet alsof ie de sportieve wijsheid in pacht heeft.
De MG 4 is een geslaagde optie, zolang je ’m goedkoop houdt. In een uitvoering als deze krijgt ie het moeilijk, het nette rijbereik en dito uitrusting ten spijt. Want voor ruim 41.000 euro heb je tegenwoordig ook heel wat ander (en beter) moois.
Specificaties van de MG 4 Trophy Extended Range (2024)
Motor
1 elektromotor
245 pk
350 Nm
77 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 6,5 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
16,5 kWh/100 km
Actieradius
520 km (WLTP)
Laadtijd
<7 uur bij 11 kW
38 min. bij 144 kW (10-80%)
Afmetingen
4.287 x 1.836 x
1.516 mm (l x b x h)
2.705 mm (wielbasis)
1.751 kg
363 / 1.165 l (bagage)
Prijzen
€ 41.285 (NL)
€ 41.285 (B)
Henk heeft op 25 februari 2024 geschreven:
Het ding is zo fakking lelijk dat je niet alleen moreel blind moet zijn als je deze wil kopen.
Henkies vriend Jan heeft op 25 februari 2024 geschreven:
Hi Henkie,
Ouwe verzuurde boomer. Heb je weer niets te doen op zondag?
@Jan heeft op 26 februari 2024 geschreven:
Wat zegt Henk dat niet waar is Jan, voordat jij hem als een ‘zure boomer’ wil framen?
stevens johnny heeft op 7 september 2024 geschreven:
allo ik kom uit belgie en ik heb al mg4 van 5 juli 2023 al 21000 km en soms rijd ik er 500 km nu deze week kon ik 555 km meerijden .ik zou geen andere meer willen heb ook aanhager van 500 kg .
ik kom uit roosdaal belgie
gtrs john
Kleine correctie heeft op 24 februari 2024 geschreven:
Alternatieve titel voor het artikel: “prima auto als je een kwaadaardig regime wil steunen door een rijdend spionagemiddel aan te schaffen”.