Is er een meer geslaagde auto/locatie-match te verzinnen dan de Mini Cooper S Cabrio en Los Angeles? Wij denken van niet. Op een lichtbewolkte donderdagmorgen rollen we over Sunset Boulevard in een knalturquoise Cooper S met het dak naar beneden en de net iets te foute (want door ganz coole Duitsers geselecteerde) muziek op tien. Zonnebril, arm op de deur, flesje water-met-smaakje, nonchalant rondkijken alsof het allemaal de normaalste zaak van de wereld is. Dit is een schaamteloos stukje lifestyle waar we best aan kunnen wennen.

Die Mini kan je dus wel een lach op je gezicht bezorgen?

Hij was altijd al de guitenbrok onder de cabrio’s. Net als een puppy wilde hij altijd spelen en leverde hij je toevallig ook een hoop aandacht van het andere geslacht op. Eén TG-redacteur reed een paar maanden lang met de vorige generatie Mini Cooper S Cabrio en op een goed moment moesten we elke dag de vergenoegde grijns van z’n tronie tikken. Niet verwonderlijk: het ding was leuk.

Deze nieuwe Mini Cooper S Cabrio mag dan een stuk groter zijn geworden – hij groeide bijna 14 centimeter in lengte – maar hij werd nauwelijks zwaarder en is niets minder vermakelijk om in het rond te knikkeren. Daarbij groeide de bagageruimte en kreeg ie iets meer pk’s dankzij de grotere, rauw klinkende 2,0-liter turbomotor. Upsizing: het mag nog. We rijden een versie met handgeschakelde zesbak en dat is een regelrecht genot. Draai de ring rond de pook naar Sport en je beleeft een scherpe gasrespons die gepaard gaat met bescheiden plofjes en knalletjes uit de uitlaat.

Gaat de Mini Cooper S Cabrio ook de bocht om als een puppy?

Hij staat bol van de gedragingen van een old-school krachtige voorwielaandrijver. De turbo moet even op stoom komen, dus actief schakelen is vereist. Losbandig torque-steer is ‘m niet vreemd. De Mini is snel maar jachtig en krabbelt naar grip, wat goed past bij z’n jonge-hondenkarakter, al zit ie wel aan een slipketting: het ESP grijpt vrij hardhandig in als het te gek wordt. In de korte kombochten van de Hollywood Hills voelt hij zich als een vis in het water. Minder geslaagd zijn de remmen, die het tijdens afdalingen in de naburige canyons snel warm krijgen en dan weinig vertrouwen wekken.

Het interieur steekt een stuk mooier in elkaar dan voorheen maar is nog steeds herkenbaar Mini, met een best wel groot stuur, een opvallend infotainmentscherm en malle tuimelschakelaartjes. Er zijn nieuwe veiligheidssnufjes en er is uiteraard weer een timer (nu digitaal) om te berekenen hoe lang je open hebt gereden. Wanneer je de ramen en het windscherm omhoog zet, krijgt alleen je kapsel nog wat onstuimigheid te verduren. De typische ‘zonnedak’-functie, waarbij alleen een reep van het stoffen dak aan de voorkant zich oprolt, is gebleven. Bovendien is het dak nu met een enorme grijs-zwarte Britse vlag erop te krijgen. Altijd doen natuurlijk, ook al wordt de auto in Nederland gebouwd.

Specificaties Mini Cooper S Cabrio


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
192 pk @ 5.000 tpm
280 Nm @ 1.250 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 7,2 s
top 230 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,0 l/100 km
139 g/km CO2
F-label

Afmetingen
3.850 x 1.727 x 1.415 mm (l x b x h)
2.495 mm (wielbasis)
1.275 kg
44 l (benzine)
160 / 215 l (bagage)

Prijzen
NL € 35.990 (25%)
BE € 29.780

Het vonnis
Snel, tof, uitdagend: de Mini Cooper S Cabrio heeft niets van z'n oorspronkelijke karakter hoeven inleveren, ondanks z'n toegenomen formaat. Of je nu in LA of in Laren woont, deze Mini bezorgt je je dagelijkse portie lol

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)